با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید (بخش دوم)

تعداد کلمات 970 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
فضای مجازی
فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، به مثابه اهرم پرقدرتی، دگرگونی در فرایند آموزش را محقق ساخته است.

با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید (بخش دوم)

با توجه به گسترش فضای مجازی و امکان دسترسی آسان همه افراد بدون داشتن تخصص زیاد در این نوشتار سعی شده ما را با فرصت های آموزشی در فضای مجازی بیشتر آشنا سازد...

امروزه، استفاده از آموزش الکترونیک برای ارتقای دانش و مهارت های نیروی انسانی، با به کارگیری برنامه های به روز و مقرون به صرفه، به کاربردی متداول در دنیا تبدیل شده است. در ادامه مقاله قبل، با سایر فرصت­ های آموزشی­ ای که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده است، آشنا می­ شویم.

با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید

مقدمه

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد یونسکودر سال 2005 درباره مزیت آموزش مجازی چنین بیان می کند: ویژگی برجسته فناوری های اطلاعات و ارتباطات این است که با گذر از محدودیت های زمانی و مکانی می تواند آموزش را در همه جا و در هر زمان برقرار کند و به مثابه اهرم پرقدرتی دگرگونی در فرایند آموزش و یادگیری را محقق سازد.

با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید

فرصت ­های آموزشی در فضای مجازی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، فضای مجازی با درنوردیدن محدودیت های زمانی و مکانی، فرصت­های آموزشی بی­شماری را برای کاربران خود فراهم کرده است. در قسمت اول این مقاله با برخی از فرصت­ها از جمله ارایه قالب های متنوع آموزشی و ایجاد تعامل و تسهیل ارتباط بین آموزش دهنده و آموزش گیرنده آشنا شدیم. در ادامه با سایر فرصت­هایی که این فضا در اختیار ما قرار داده است، آشنا می­شویم.

ظهور خلاقیت و افزایش آگاهی

فناوری دیجیتالی و جامعه شبکه ای، افراد را به سوی زندگی ای سوق داده است که در آن می توانند با اتخاذ نقشی فعال و خلاق، بصورت فردی یا جمعی در ساختن چیزی جدید سهیم باشند، در فرایند هم آفرینی شرکت کنند و به خودیابی خویشتن کمک کنند. کیفیت آزادی بخشی اینترنت، کاربران اینترنتی را دعوت می کند تا به تفکر، تجربه، بازی، فعالیت های گروهی و ارتباط بپردازند. اینترنت همواره محیطی را خلق کرده است که همگان می توانند با تکیه بر توانایی ها و استعدادهای خود دست به ابداع و خلاقیت بزنند. از میان رفتن محدودیت مکان، زمان، نبود کنترل و انتقاد، ناشناس ماندن، امکان خیال پردازی و تنوع گوناگون محیط های اینترنتی فرصت مناسبی را برای بروز خلاقیت فراهم می کند.

بررسی و شناخت دیدگاه های گوناگون

بدلیل داشتن فضای بحث، گفتگو، اظهارنظر و انتقاد در آموزش الکترونیکی، آزاداندیشی و انتخاب آگاهانه از مزایای مهم آن است. پیروی کورکورانه و براساس تقلید و تعصب، از کسی پذیرفته نیست. این مهم تنها در صورتی تحقق پیدا می کند که هر فرد در هر زمینه ای بتواند آزادانه دیدگاه های موافق و مخالف را بشنود و شخصاً درباره آنها تصمیم بگیرد. خداوند متعال در قرآن کریم به افرادی که راه زندگی خود را بر این اساس انتخاب می کنند، مژده هدایت می دهد: «پس بشارت ده آن بندگانم را که سخنان را می شنوند و از بهترین آنها پیروی می کنند. آنان اند کسانی که خداوند هدایت شان کرده است و آنان اند صاحبان خرد.»[سوره زمر: 17 و 18] امام علی علیه السلام نیز مواجه شدن با دیدگاه های گوناگون را راهی برای تشخیص خطاها دانسته اند: «هر کس با نظرات گوناگون روبرو شود، جایگاه های خطا را می شناسد.»

این آزاداندیشی تا جایی است که در تعالیم اسلامی به مسلمانان توصیه شده است حرف حق را حتی از مشرکان و کافران نیز بپذیرند. این توصیه ارزشمند، به بیان های گوناگونی در لابه لای متون دینی مطرح شده است. در یکی از این جملات نورانی، از امام علی علیه السلام نقل شده است که آن حضرت فرموده اند: «حکمت را بگیرید و لو از مشرکان باشد. [مزایا و معایب آموزش الکترونیکی]

سایر مزیت ­های آموزشی

برای همه گروه های سنی و در همه جا و همه وقت در دسترس است.

یادگیری مشارکتی است. یادگیرندگان، معلمان، متخصصان و حتی صنعتگران را گرد هم می آورد. وجود همه گروه ها کنار هم مزایای فراوانی دارد.

یادگیری سریع، زنده و پویا و در عین حال کم هزینه است.
 
فرصت های آموزشی برابر را در اختیار همگان قرار می دهد و می توان مدعی شد که در فضای مجازی تبعیض کمتری وجود دارد.
 
می توان به انتشار اطلاعات عمومی ضروری مانند اطلاعات پزشکی ـ سلامتی و... پرداخت.
 
™کمک به تغییر و بهبود الگوهای مصرف در جامعه از طریق افزایش دانش ملی.
 
™ایجاد انگیزه برای یادگیری دانش جزئی برای روان سازی چرخه دانش و فراهم کردن زمینه های مشارکت اقشار مختلف جامعه در تولید دانش.
 
™ابهام زدایی از علم و وارد کردن آن در متن زندگی.
 
با حذف ترددهای بی مورد نه تنها از هزینه کل آموزش کاسته می شود بلکه به کاهش ترافیک و آلودگی هوا (که در شهرهای بزرگ به معضل بزرگی تبدیل شده است) کمک می کند.
 
™سهولت و سرعت در به روزرسانی، ذخیره، بازیابی، توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات مبتنی بر شبکه.
 
ارزان بودن تولید محتوا و توسعه محیط آموزشی نسبت به آموزش سنتی.
 
™امکان استفاده از تجربیات دیگران در زمینه های آموزشی و حفظ و نگهداری و انتشار مجدد آنها.
 
™کسانی که بدلیل معلولیت و عوامل دیگر قادر به حضور فیزیکی نیستند می توانند به راحتی و بدون مشکل از محتواهای آموزشی استفاده کنند.
 
™تبلیغ و آشنا کردن مردم سراسر جهان با فرهنگ و علوم اسلامی (با توجه به اعتقاد ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبلیغ دین مبین اسلام).
 
™ایجاد زمینه های مناسب برای خلاقیت های فرهنگی که ضامن بقای فرهنگی کشور است و همچنین حفظ ویژگی فرهنگی ملی، منطقه ای و محلی برای محافظت از اصالت فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی و فراهم کردن زمینه های رشد فرهنگی میان اقشار مختلف.
 
منبع: محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی.
 

 

پدیدآورنده: 
Share