یاد بود طلبه شهید جنگ تحمیلی به نام کمال(ژوان) کورسل اهل فرانسه

کمال کورسل

جنگ ترس؛ تلخی و زخم، زخم بر جسم و روح، جنگ چقدر ظاهرش ترسناک است.

هیبت دارد، دل آدم را می لرزاند، تلخکامی هایپایان ناپذیری دارد مثل ویرانی، کودکان بی پدر و آوارگی، اما جنگ ایران با عراق ، به همه سختی ها ومصائبش دفاع مقدس نامیده شد.

درجنگ تحمیلی زخم هایی بر دل نشست، اما چشمانمان باز شد که دیدن و شنیدن آن لذت بخش است

افرادی که از این وطن واین خاک و سرزمین نبودند، اما فهمیدند که این دفاع مقدس است

مدافع حق بودن، ارتباطی به مرز، ملیت و نژاد ندارد. طلبه ای جوان وعاشق ودلباخته یار، «کمال (ژوان) کورسل» یکی از همین مدافعان حق جو است.

اهل فرانسه بود چهره ای کاملا غزبی اروپایی و سال تولد 1964 میلادی (سال 1345 شمسی)، پدرش مسلمان و تونسی و مادرش مسیحی و فرانسوی بود.

ژوان، دو سال داشت که طعم جدایی پدر و مادرش را چشید؛ وی در زندگی همراه مادر، با آموزه های مسیحیت آشنا شد. ژوان پانزده ساله، در سفری که برای دیدن پدرش رفته بود با مذهب شافعی آشنا و به این مذهب گروید.

اندکی بعد از پیروزی انقلاب، با شنیدن سخنرانی های حضرت امام(ره) که به زبان فرانسوی ترجمه شده بود، جرقه های عدالت خواهی در ذهن وی زده شد و با آشنایی با دانشجویان ایرانی پیرو خط امام مقیم پاریس، حضور در برنامه ها و مراسم های کانون دانشجویان ایرانی بخش جدایی ناپذیر زندگی ژوان شد و تحت تأثیر دعای کمیل، شیعه شد.

ژوان دوست داشت نام «علی» را انتخاب کند اما به دلیل حضور در کشوری که مسلمانان در اقلیت بودند، اسم خود را «کمال» گذاشت.

مسئولان اعزام به جبهه به دلایل امنیتی از ورود وی به جبهه ها خودداری می کردند. کمال با اصرار فراوان پیگیری توانست همراه با سپاه بدر در سال 1363 در جبهه حضور پیدا کند

«محسن رفیعی» مستندساز دفاع مقدس که برای کمال کورسل یک مستند کوتاه ساخته است، نحوه ورود کمال به ایران را علاقه به خواندن درس در حوزه علمیه دانست و اظهار داشت: در آن دوران ایران درگیر جنگ با ارتش بعث عراق بود که کمال در مدرسه «حجتیه» قم شروع به خواندن درس در حوزه کرد.

سازنده مستند «خورشید بی غروب» با اشاره به نحوه ورود کمال به جبهه های جنگ، افزود: مسئولان اعزام به جبهه به دلایل امنیتی از ورود وی به جبهه ها خودداری می کردند. کمال با اصرار فراوان پیگیری توانست همراه با سپاه بدر در سال 1363 در جبهه حضور پیدا کند و بعد از آن هم در عملیات های کربلای 2، کربلای 5، والفجر 10 و مرصاد حضور داشت.

کمال در سال 1367 و در جریان عملیات مرصاد در عملیات هلی بورن نیروها که توسط هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی انجام می شد، با اصابت گلوله ای به سرش به درجه رفیع شهادت نائل شد.

رفیعی انگیزه خود از ساخت این مستند را پرداختن به زندگی فردی که در دنیای مادی و صنعتی غرب چشم به جهان گشوده و تغییرات شگرفی در زندگی خود داشته است، دانست و افزود: تمام جاذبه های ظاهری و دنیایی غرب نتوانست کمال را فریفته کند و وی در مراحل سیر و سلوک به جایی رسید که به اعتقاد برخی تنها شهید اروپایی دفاع مقدس نام گرفته است.

کمال در سال 1367 و در جریان عملیات مرصاد در عملیات هلی بورن نیروها که توسط هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی انجام می شد، با اصابت گلوله ای به سرش به درجه رفیع شهادت نائل شد.

لازم به ذکر است در مستند «خورشید بی غروب» حوزه علمیه حجتیه و منزل شهید کورسل بازسازی و با تعدادی از دوستان این شهید مصاحبه انجام شده که به صورت داستانی بیان شده است.

و امروز مقبره کمال کورسل در قطعه 18 ردیف دوم شهدای گلزار قم یادآور این حقیقت است که بودند کسانی حتی کمتر از تعداد انگشتان دست که فارغ از مرزهای جغرافیایی به رسالت دفاع سرزمینمان پیوندی ابدی خوردند. یاد و نامشان تا همیشه تاریخ زنده و جاری ست...

 

منبع: وب قاصدک

Share