نکته ای مهم برای شخصیت مومن/ بى نیازى و طمع نداشتن

سید حسین سیدی
طمع

بسم الله الرحمن الرحیم
بی نیازی انسان از دیگران و خود را بی نیاز نشان دادن، و ندادن نقطه ضعف به دست دیگران، از ویژگی های انسانهای موفق است. این خصیصه باید در وجود انسانهای مومن و مسلمان، تجلی پیدا کند. امام جواد(علیه السلام) در مورد بی نیازی مومنان می فرمایند: «عِزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ؛[1]عزّت و شخصیّت مؤمن در بى نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است».
نشان دادن نیازمندی خود به دیگران، علاوه بر دادن نقطه ضعف به دیگران برای پیشبرد اهداف آنها(خیلی از افراد از همین ناحیه به ناکجا کشیده می شوند)، سبب سلب خلاقیت و تلاش و کوشش از انسان خواهد شد؛ زیرا که شخص، منتظر کمک کردن دیگران به خود می ماند و تلاشی که باید و شاید انجام نمی دهد.
همانگونه که شخص مومن و مسلمان باید خود را از دیگران بی نیاز نشان دهد، جامعه اسلامی نیز باید خود را از وابسته بودن به کشورهای دیگر در امان نگاه دارد. هر چه جامعه اسلامی ما، همت و تلاش و خلاقیت خود را مد نظر قرار دهد، و از وابسته بودن به کشورهای دیگر، خود را برهاند، بهتر بر تحریمها و مشکلات عمدتا اقتصادی فائق می آید.
نکته خیلی مهم: در کشور ما این سالها بیش از هر زمان دیگری، موضوع وابسته بودن به کشورهای دیگر و ایجاد رابطه با آنها، یکی تلقی شد؛ در حالی که اینگونه نبوده و نیست، و ما در قضیه برجام، متاسفانه این را دیدیم.
خلاصه اینکه، انسان مومن مثل هر انسان دیگر،  در عین حال که اجتماعی است و با دیگران ارتباط دارد؛ اما باید بداند که؛ هر چه تلاش خود را در بی نیاز شدن از دیگران بکار گیرد،، موفق تر و مقتدرتر خواهد شد.

پی نوشت:
1ــ الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة( ط ــ قدم)با ترجمه شهید اول، ص 41.

Share