نقش مثبت صله رحم در میدان مشکلات

سید حسین سیدی
صله ارحام

صله رحم یکی از الگوهای خیلی خوب اسلامی در موضوع خانواده است؛ به طوری که اگر این بحث عقلی و فطری را از نهاد خانواده جدا کنیم، آینده ای مبهم برای خانواده ترسیم خواهد شد. زیرا که صله رحم به فرموده مولی الموحدین امام علی(علیه السلام) سختی های زندگی را از بین می برد. «صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَتَدفَعُ النِّقَمَ[1] صله رحم نعمت ها را فراوان مى كند و سختى ها را از بين مى برد.»
طبق این حدیث فوق، رابطه با ارحام و خویشاوندان، در برطرف ساختن مشکلات و آسیبهای زندگی انسان تاثیر بسزایی دارد. مخصوصا برای زوجهای جوان که در ابتدای راه هستند و تجربه کافی ندارند. چه بسا زوجهای جوانی که در مشکلات ابتدای زندگی، نقش صله رحم را نادیده می گیرند و هزینه اش را هم طبعا خواهند دید. انسان در مشکلات زندگی، ابتدا سراغ فامیل و خویشاوند خود می رود، اگر نیاز به قرض دارد، اگر نیاز به مشاوره دارد و هکذا.
رابطه با ارحام و خویشاوندان، هم در دفع دشمنان نرم(مشکلات زندگی) و هم در دفع دشمنان بیرونی و سخت، کمک شایانی به انسان می کند. چنانکه در حدیثی از پیامبر رحمت می خوانیم: «صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَتَكبِتُ العَدُوَّ[2] صله رحم محبّت آور است و دشمن را خوار مى گرداند.» هر انسانی در زندگی ممکن است بدخواهانی داشته باشد، انسان در این مواقع آرزو می کند ای کاش کسی بیاید و او را از این مخمصه نجات دهد، او را یاری دهد و یا وساطت کند، چه کسی بهتر از ارحام و خویشاوندان این نقش را می تواند بازی کند.
چه بسا زوجهای جوانی که در ابتدای زندگی، ممکن است با برخی از فامیلهای خدای ناکرده لجوج، و یا دوست و آشنا مشکل داشته باشند، رابطه محکم با پدر و مادر و سایر اقوام خیرخواه، برای پایان دادن به این مشکلات و معضلات، خیلی کارساز خواهد بود.
 

پی نوشتها:
1. شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج4، ص204.
2. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ،ج‏15 ، ص 250.
 

Share