هشدار قرآن در مورد قطع نشدن صله رحم

موضوع: 
سید حسین سیدی
صله رحم
صله رحم از مباحث خیلی مهم در آموزه های دینی است. این مهم در قرآن نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

هشدار قرآن در مورد قطع نشدن صله رحم

صله رحم یکی از مباحث خیلی خیلی مهم در آموزه های دینی ما در آیات قرآن و روایات اسلامی است، که حتی در این دنیا نیز اثرات تعیین کننده ای دارد.

خدای بزرگ در قرآن در کلام جاودانش می فرماید: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ‏ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً؛ و از خدايى كه به نام او از يكديگر درخواست مى‏ كنيد و از (بريدن و قطع رابطه با) خويشاوندان پروا كنيد، كه همانا خداوند پيوسته بر شما مراقب و نگهبان است‏.»[1] پیام این آیه، پرهیز از قطع  صله رحم است که عواقب ناخوشایندی (حتی در این دنیا) دارد.

متاسفانه در عصر ما با ماشینی شدن زندگی ها و غرق شدن برخی در این فضا، صله رحم کمرنگ شده است و برخی از صله رحم ها، متاسفانه قطع شده است. نکته اصلی این است که با کمرنگ شدن صله رحم و خویشاوندی،  رحم و مهربانی و خیلی از سجایای اخلاقی دیگر به حاشیه می رود. زیرا کسی که نسبت به نزدیکان خود احساس مسئولیتی نمی کند، معمولا نسبت به دیگران، احساس مسئولیت کمتری دارد؛ مثلا کسی که احترامی برای پدر و مادر و فامیل خود قائل نیست و نسبت به آنها بی تفاوت و گاهاً هتاک است، آیا برای دیگران احترامی قائل خواهد بود؟

یکی دیگر از مضرات کمرنگ شدن صله رحم ، تنها شدن انسان ها و آسیب های ناشی از آن است. چه پدر و مادرهایی که به واسطه سر نزدن فرزندان به آنها، یا در تنهایی خویش می میرند و یا  در گوشه ی خانه ی سالمندان با عوارض پیری و بیماری های دیگر دست و پنجه نرم می کنند.

مطلب دیگر اینکه شاید علت برخی از مشکلات اجتماعی (اعتیاد و خودکشی) تنها شدن انسان ها و به بن بست رسیدن آنها باشد؛ زیرا که انسان خود را از غمخوار قابل اعتماد (فامیل و خویشاوند) محروم کرده است و دائماً به تک روی خود ادامه می دهد. در این شرایط اگر دوستان بدی هم داشته باشد که واویلاست.

به جرأت می توان گفت که کمرنگ شدن صله رحم ، در زیاد شدن فاصله طبقاتی موثر است؛ زیرا که فامیل و خویشاوندان هیچ خبری از هم نداشته و کمکی به هم نمی کنند. در نتیجه یک خانواده فامیل، وضع خوبی دارد و خانواده دیگر فامیل، گرفتار قسط و کرایه خانه و نظایر آن است، و اینها روز به روز از هم دورتر شده و شاید خدای ناکرده از هم متنففر شوند.

خدایا توفیق صله رحم را به ما عطا کن. آمین

هشدار قرآن در مورد قطع نشدن صله رحم

پی نوشت
1ــ نساء/1.

Share