معجزه ای به نام جوش شیرین

معجزه ای به نام جوش شیرین

بی‌ کربنات سدیم یا جوش شیرین با فرمول NaHCO۳ یکی از نمکهای سدیم در ترکیب با کربنیک اسید است که تنها یک هیدروژن اسیدی این ترکیب با سدیم جایگزین شده‌است. این ترکیب، بی‌ بو و بی‌ طعم است که کمی دارای خاصیت بازی است و به صورت پودر سپید یا بلورین است. بی‌ کربنات جاذب رطوبت و بوگیر است.

پاها در طول سال در معرض آسیب‌ های متعدد قرار می‌ گیرند. جوش‌ شیرین در حفظ شادابی و مراقبت از سلامت پوست پاها معجزه می‌کند. همچنین با پینه‌ های آزادهنده مقابله و پوست پاها را تمیز می‌کند، خارش را از بین می‌ برد و باعث نرمی و لطافت پوست پاها می‌ شود. بنابراین یک چهارم فنجان جوش‌ شیرین را در یک لیتر آب ولرم حل کرده و پاهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. نظر کارشناس در مورد اثر جوش‌ شیرین روی پوست پاها و پینه‌ ها باید واقع‌ بینانه سخن گفت، معجزه‌ ای در کار نیست. پینه‌ های آزاردهنده تنها با رفع عامل ایجادکننده‌‌ شان (مثلا کفش نامناسب) و نیز با کمک داروهای مناسب رفع می‌شوند. البته جوش شیرین با توجه به خاصیت لایه‌ برداری ملایم تنها می‌ تواند تا حدی به رفع زبری و ناهمواری پوست و احیانا پینه‌ ها کمک کند و هرگز جوش‌ شیرین را به عنوان یک درمان مناسب و موثر‌تر و قطعی برای پینه و میخچه نمی‌شناسیم.

جوش‌ شیرین در حفظ سلامت دهان و دندان نیز موثر عمل می‌کند زیرا دهان را تمیز می‌کند، مانع از ایجاد جرم و پوسیدگی روی دندان‌ ها می‌شوند و نفس را خوشبو می‌کند.
برای از بین بردن بوی بد دهان یک قاشق چایخوری جوش‌ شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و با آن قرقره کنید، سپس دهانتان را با آب به‌خوبی شست‌و‌شو دهید. همچنین اگر می‌خواهید دندان‌هایی سفید داشته باشید کافیست گاهی به‌اندازه یک نوک انگشت جوش‌شیرین را روی خمیردندانتان بریزید و با آن مسواک بزنید تا لکه‌ها محو و دندان‌هایتان سفیدتر ‌شوند. براساس خاصیت سایندگی ملایم و نیز جاذب بودن جوش‌شیرین می‌توان آن را به صورت خشک و یا محلول در کمی‌آب به دندان‌ها مالید. این عمل به از بین رفتن لک‌های زرد و قهوه‌ای روی دندان که بیشتر در اثر مصرف قهوه و چای به وجود می‌آیند کمک و دندان‌ها را سفیدتر می‌کند. جوش شیرین اثر ضد میکروبی نیز دارد و محیط رشد میکروب‌های مضر را در دهان به هم می‌ زند و به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. بیکربنات سدیم (نام شیمیایی جوش شیرین) اغلب یکی از اجزای تشکیل‌ دهنده فراورده‌ های خمیردندان است.

جوش‌ شیرین مرطوب‌ کننده و همچنین یک لایه‌ بردار طبیعی است. برای استفاده از خواص لایه‌ برداری جوش‌ شیرین کافی است یک خمیر ساده درست کنید، سه پیمانه جوش‌ شیرین را با یک پیمانه آب مخلوط کنید. این خمیر را با نوک انگشتانتان، دایره‌ وار روی پوست تمیز صورتتان بمالید؛ سپس با آب ولرم به خوبی شست‌و‌شو دهید. البته می‌توانید از این خمیر به صورت ماسک نیز استفاده کنید و یا اینکه مقداری از آن را با نوک انگشت روی جوش‌ هایتان قرار دهید.در این صورت اجازه دهید خمیر جوش‌ شیرین به مدت سه الی پنج دقیقه روی پوستتان بماند، سپس صورتتان را با آب ولرم به خوبی شست‌ و‌شو دهید.

این مطالب که استحمام و شست‌ و‌شو با آب سنگین با درصد املاح بالا موجب خشکی پوست می‌شود یک واقعیت است. در بسیاری از نواحی دنیا و همچنین ایران، آبی که برای استحمام و انجام امور بهداشتی و پاکیزگی به کار می‌ رود و حتی آب شرب لوله‌ کشی دارای درصد بالایی از املاح است. این مطالب گاهی به صورت جرم بستن جداره قوری و حتی رسوب املاح غیرمحلول در آب در ته لیوان یا پارچ ‌آب مشخص می‌شود. افزودن جوش شیرین به آب با قلیایی کردن آن باعث می‌ شود مقداری از سختی آب گرفته شود. پوست ما به طور کلی با آب کم املاح سازگاری بیشتری دارد. نکته قابل یادآوری این است که هرچه محیط سطح پوست قلیایی باشد، تحریک‌ پذیرتر می‌شود، بنابراین به میزانی جوش‌شیرین به آب اضافه کنید که در پوست احساس خشکی، سوزش و آزار ایجاد نکند.

تهیه و تدوین: علی حسنخانی محقق و پژوهشگر در عرصه طب سنتی

منبــــــــع : نگاه احیای سلامت

Share