برتر بودن مرد به معنای قیم بودن نیست

سید حسین سیدی
زن و شوهر

در این دوران با ورود شبهات جذابِ پوچ، مسئله اطاعت زنان از مردان و خانه داری زنان به معنی اسارت زنان تفسیر می شود؛ در حالیکه به هیچ وجه اینگونه نیست.
 طبق فرهنگ مسلمانی ما، مرد نقش سرپرست خانواده را بر عهده دارد. «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلىَ النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ؛ مردان سرپرست زنانند به سبب آنكه خداوند برخى را بر برخى ديگر(مردان را بر زنان در نيروى فكرى و روانى و جسمى) برترى بخشيده و نيز مردان سرپرست همسران خويش‏ اند به خاطر آنكه از اموالشان (براى زنان) خرج مى‏ كنند.»[1] این آیه، مردان را به خاطر ویژگی های جسمی و روانی و فکری، برتر از زنان می داند، و این برتر بودن به معنای قیم بودن نیست و در اغلب موارد هم، به نفع زنان است.
چون در فرهنگ سرمایه داری غرب، آزادی حاکم است و زوجین چنان پایبندی به هم نداشته و هر کسی به راه خود می رود. از این رو توسط عوامل آنان در فضای مجازی و کتابها و فیلمها، سرپرستی مرد بر زن، به انحاء مختلف مورد طعن قرار می گیرد.
مراد از فضیلت در جمله: بِما فَضَّلَ اللَّهُ را به همین زیادتر بودن روح تعقل مردان از زنان بدانیم، نه زیادتر بودن زور بازوی مردان، و صلابت و خشونتشان در جنگ و در همه شؤون زندگی، گو اینکه مردان این مزیت را هم دارند، و یکی از فرق هایی که بین زن و مرد هست بشمار می رود، و بوسیله آن مرد از زن شناخته می شود، و در مجتمع بشری آثاری عظیم در باب دفاع و جنگ و حفظ اموال و تحمل اعمال شاقه و شدائد و محنت ها و نیز در ثبات و سکینت در هنگام هجوم ناملایمات بر آن مترتب می گردد، آثاری که زندگی اجتماعی بدون آن تمام نمی شود، و زنان طبعا نمی توانند چنین آثاری از خود نشان دهند، و لیکن در آیه مورد بحث منظور از برتری نمی تواند این باشد، بلکه همان برتری در تعقل است.[2]

پی نوشتها:
[1]. آیه 34نساء.
[2]. ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص 341

مطالب مرتبط

Share