محراب و منبر جای بازی های سیاسی و جناحی نیست!

آیت الله خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران:
خطبه های نمازجمعه تهران

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از حوزه ، آیت الله سیداحمد خاتمی، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به در پیش بودن ماه محرم الحرام، با بیان این که مبانی نهضت اباعبدالله الحسین(ع) باید در منابر و مجالس عزاداری به درستی تبیین شود، گفت: مساله عزت و ذلت ناپذیری، مقاومت در راه خدا و درس ها و عبرت های عاشورا باید در هیأت های عزاداری تبیین شود.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که منبر و محراب جای بازی های سیاسی، جناحی و قبلیه ای نیست، تاکید کرد: نباید منبر و محراب سکّوی حزبی این گروه یا آن گروه قرار گیرد.
وی با بیان این که منبر جای تبیین دین است، ادامه دا: در کنار بیان آیه، روایت، اخلاق، اعتقادات، احکام و ذکر مصیبت باید به سیاست از همان جنسی که امام می فرمود «دین از سیاست جدا نیست» هم پرداخته شود، البته اینکه از اول تا آخر منبر سیاست بگویند مطلوب نیست. ما از سیاستی حرف می زنیم که دین به آن خط بدهد، نه سیاستی که به دین خط بدهد.

رهنمودهای ولایت فقیه فراجناحی و فراگروهی است
خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه سیاستی که باید در منبر تبیین کنیم رهنمودهای ولایت فقیه است، گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری فراجناحی و فراگروهی است. معظم له به عنوان چشم بیدار حکومت خط می دهند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که خطبا و مداحان نباید سکولار باشند، افزود: سکولار یعنی حتی از سیاست به معنای درست آن غریبه باشند و سیاست به معنای درست را هم تبیین نکنند، این گونه عملکرد سکولاریزه کردن هیأت ها و منبر و مداحی است
وی همچنین به رسالت ذاکران اهل بیت(ع) نیز اشاره و تصریح کرد:  مداحان باید در مجالس عزاداری که باید بر شور و شعور حسینی بیفزایند و روضه های مستند و اشعار پُرمحتوا بخوانند.

ابراز ارادت  اهل سنت به اهل بیت (ع)
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ابراز ارادت  اهل سنت به اهل بیت (ع) گفت: توسل و ابراز ادب به ساحت مقدس سالار شهیدان نه تنها جایز، بلکه سرمایه است؛ سرمایه نفیسی که یک خروجی آن، انقلاب اسلامی است.
آیت الله خاتمی با تأکید بر اینکه خروجی مقاومت امروز هم مدیون سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) است، گفت: باید مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع)، حسین پسند برگزار شود.

نسل کشی در میانمار با دستور صهیونیست ها
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نسل کُشی و کشتار مسلمانان میانمار، از اطلاع رسانی صدا و سیما در این زمینه تقدیر کرد و گفت: نزدیک به 400 هزار نفر از مسلمانان مظلوم میانمار را کُشتند و سر بُریدند و آتش زدند و آواره کردند، مین گذاری کردند که نتوانند به خانه هایشان برگردند، این یک فاجعه بزرگ انسانی است.
آیت الله خاتمی تصریح کرد: بدون تردید رژیم صهیونیستی در پشت صحنه این جنایات قرار دارد و نماینده ویژه سازمان ملل هم گفته که صهیونیست ها حامی اصلی نظامی ارتش میانمار است، و تردیدی نیست همان سلاحی که مسلمانان غره را می کشد، مسلمانان میانمار را می کشد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این جنایات، دعوای یک گروه با گروه دیگر نیست، بلکه دولتی با قصاوت تمام مسلمانان را می کشد و و ارتش میانمار به پاکسازی قومی می پردازد.

جایزه ضد صلح نوبل
وی با بیان اینکه رهبر دولت میانمار زنی است که جایزه صلح نوبل را گرفته است، افزود: رئیس بنیاد صلح نوبل می گوید ما جایزه مان را از او پس نمی گیریم، باید هم نگیرید، اگر پس بگیرید ما شک می کنیم، ماهیت شما استکباری و صهیونیستی است. به یاد داریم در کشور ما به چه کسی جایزه صلح نوبل دادید. شما نسبت به اسلام و قرآن کینه دارید، اما به یاری خداوند اسلام پیروز است.

دولت قوی تر وارد عمل شود
عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به موضع گیری حوزه های علمیه،  مراجع عظام، و دولت در قبال جنایات میانمار، اظهار کرد: انتظار از دولت این است که پیش از موضع گیری و محکومیت، در عرصه سیاسی و اقتصادی وارد شود و به دولت بی رحم  میانمار فشار وارد کند.
خطیب موقت جمعه تهران ادامه داد: در ماده دو کنوانسیون ۱۹۴۸ نسل کشی جنایت تلقی شده و زبان زبان بین المللی است و با تمسک به همین ماده انتظار می رود که دیپلماسی کشور ما تهاجمی وارد شود. می توانند فشار سیاسی و اقتصادی بیاورند تا جلوی این وحشی گری ها را بگیرند.

سکوت شرم آور مجامع بین المللی
آیت الله خاتمی، به سکوت مجامع بین المللی و برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: این جنایات گویای این مساله است که اسلام به صحنه آمده و آنها از اسلام وحشت دارند. الحمدلله اسلام به سرعت در پیش است و به فضل خدا در این عرصه اسلام است که حرف اول را خواهد زد.

همه پرسی اقلیم کردستان؛ توطئه ای صهیونیستی
عضو جامعه مدرسین حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله همه پرسی در اقلیم کردستان، اظهار داشت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی علنا از این همه پرسی حمایت کرده است. مسئول اقلیم کردستان باید بداند که در میدان صهیونیست هاربازی می کند مشروعیت و محبوبیتش کم شده و عراق را فدای خودش می کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: آنچه در کردستان عراق در حال انجام است، نقشه ای است که رژیم صهیونیستی از آن حمایت می کند و امیدوارم مسئولان این اقلیم سر عقل بیایند و از توطئه صهیونیستی دست بردارند.

ایران اجازه فضولی به اجانب را نمی دهد
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به ادعای جدید غربی ها برای بازرسی از مراکز نظامی ایران در راستای اجرای برجام، گفت: آمانو دبیرکل آژانس گفته است در بازرسی تفاوتی بین سایت های نظامی و غیرنظامی نیست، حرف این است نه در پروتکل الحاقی و نه در برجام اجازه اطلاع یافتن از اسرار کشور به اجانب داده نشده است.
آیت الله خاتمی تصریح کرد: مراکز نظامی اسرار و ناموس یک ملت است و به یاری خداوند نه مسئولان و نه مردم هرگز اجازه فضولی به اجانب را نخواهند داد.

لزوم تربیت دینی نسل آینده
امام جمعه موقت تهران به آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها نیز اشاره کرد و بیان داشت: مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه کسانی را تربیت می کنند که مدیران آینده جامعه هستند و ان شاءالله با دو عنصر تذهیب و آموزش عالی، امانت داران شایسته ای را برای جامعه بپرورانند.

مردم، دانش آموزان محروم را دریابند
امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به جشن عاطفه، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد هستند، از مردم عزیزمان بر اساس آموزه های دینی که دارند انتظار دارد این بچه ها را مانند فرزندان خود بدانند و زمینه درس خواندن را برای آنها فراهم کنند.

ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان منتقل شود
آیت الله خاتمی در پایان با اشاره به هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت و گفت: هفته ای که با پسوند دفاع مقدس گنجینه ایثار و فداکاری است و باید ارزشهای آن دوران غرور آفرین را حفظ و به نسل جوان منتقل کنیم.

 

Share