اعمال ماه مبارک رجب

حجت الاسلام عالی
حجت الاسلام عالی

بسم الله الرحمن الرحیم
همان طور که فرمودید بحث راجع به ادب نسبت به ساحت مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بود و مصادیقی شمرده شد یکی از مصداق هایش این که زمان ها و مکان هایی که منسوب به حضرت است متعلق به حضرت است، دوستان امام زمان، منتظران نباید از آن ها غافل باشند ادب آن زمان ها و مکان ها را هم باید حفظ کنند. به طور کلی زمان ها و مکان ها آثار و خصوصیاتی دارد که تاثیر روی حالات انسان دارد باعث این می شود که گاهی اوقات در بعضی از زمان ها و مکان ها انسان حالات خوشی پیدا بکند یا گاهی اوقات احساس سنگینی یا تاریکی می کند،
ما حالا خیلی واقعاً اسرار زمان ها و مکان ها را نمی دانیم ولی شما ببینید چرا با این که برای ما همه ی شب ها یکسان است ولی چرا یک شب در بین سال است که اگر کسی آن یک شب را پاس بدارد مراعات بکند به اندازه ی یک عمر بالا می رود؟ «لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (قدر/۳) آن شب هم به ظاهر مثل بقیه ی شب ها است دیگر ولی چه سری در آن است؟ معلوم است یک خصوصیتی در آن است یا مثلاً شما نگاه کنید برای ما همه ی ساعت ها و وقت های روز شبیه همدیگر است اما چه خصوصیتی دارد که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت زهرا (سلام الله علیها) می فرماید: که یک ساعتی یک زمانی یک وقتی در روز جمعه  است که گنج است که اگر کسی در آن وقت یک خیری را از خدا بخواهد برگشته نمی شود حتماً مستجاب می شود. حضرت زهرا (سلام الله علیها) سوال می کند که آن ساعت کی است؟ پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آن زمانی که نزدیک غروب نصفی از قرص خورشید در افق پنهان شده نیمی از خورشید در افق پنهان شده دیگر چیزی نمانده که غروب صورت بگیرد این چند دقیقه بیشتر نیست این زمانی که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: این زمان خیلی خاصی است و ما نمی دانیم چه سرّی دارد اما چه گنجی است که پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این طور اشاره می کند و بعد حضرت زهرا (سلام الله علیها) خادمشان را می فرستند روی بلندی که مثلاً عصر جمعه نزدیک غروب نگاه بکند آن هنگامی که خورشید دارد پنهان می شود به ایشان اطلاع بدهد. این ها چون اهلش بوده اند این چیزها را ارزش قائل بوده اند می دانستند این خصوصیت، خصوصیتی است که تکرار نمی شود در هر زمان دیگری این ها اسراری است که برای ما شاید واقعاً ناشناخته است قطعاً ناشناخته است یکی از اصحاب امام هادی (علیه السلام) می­ گوید، خدمت حضرت رسیدم. جزئیاتی دارد لازم نیست بگویم می گوید خدمت امام هادی (علیه السلام) رسیدم عرض کردم از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که «لا تُعادِلُ اَیام فَیاعدیکُم» با ایام و روزها سر جنگ نداشته باشید که ایام با شما دشمنی می کنند با ایام دشمنی نکنید که آن ها هم با شما دشمنی می کنند یعنی چه؟ امام هادی (علیه السلام) فرمود: که ایام ما اهل بیت (علیهم السلام) هستیم ایام ما هستیم، تا وقتی آسمان ها و زمین برپاست بعد حضرت فرمود: که شنبه اسم پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است، یک شنبه اسم امیرالمومنین (علیه السلام) است، دوشنبه امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)، سه شنبه امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم السلام)، چهارشنبه امام کاظم، امام رضا ،امام جواد و من هست، پنج شنبه برای فرزندم حسن امام عسکری (علیه السلام) و جمعه برای فرزند فرزندم امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که «یجتَمِعُ اِلَیهِ اَهلُ الحَقّ» اهل حق دور  او جمع می شوند جمعه درست است که حالا جمعه بودن اش یکی به خاطر این که زمان جمع شدن مردم است مومنین و مسلمین برای نماز جمعه دور هم جمع می شوند اجتماعات است ولی یکی از اجتماعات اجتماع دور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، بعد امام هادی (علیه السلام) فرمودند: پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: با ایام دشمنی نکنید یعنی با ما دشمنی نکنید در دنیا پشت به ما نکنید که در آخرت باعث می شود که شفاعت ما شامل حالتان نشود باعث می شود که طبیعتاً وقتی در محیط ولایت کسی در دنیا نبود در آخرت هم پشت به ما است، طبیعتاً دستش گرفته نخواهد شد. این ها اسراری است در زمان ها یا از آن طرف در رابطه با بعضی از زمان ها دارد که بی برکت است نحس است، زمان های خوب را ما معمولاً مطرح کردیم که خصوصیتی در آن یک برکتی در آن دارد یک نفحاتی در آن است، در بعضی از روایات ما است که بعضی از زمان ها بی برکت است نحس است در خود قرآن است در قرآن دو جا در سوره ی فصلت و در سوره ی قمر است که به یک روزهای نحس یک روزهای بی برکت و شوم اشاره شده  است هر دو جایش هم مربوط به عذاب قوم عاد است که وقتی یک طوفانی به عنوان عذاب بر قوم عاد وارد شد «فَأَرْسَلْنَا عَلَیهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی أَیامٍ نَّحِسَاتٍ» (فصلت/۱۶) آن طوفان کوبنده را فرستادیم در یک ایامی که نحس و شوم بود در سوره ی قمر دارد «فِی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (قمر/۱۹) در یک روز نحسی که استمرار داشت منتها در قرآن دیگر نیامده که این نحس بودن روز واقعاً مال خود روز است؟ یعنی بعضی از روزها و شب ها ذاتاً خود به خود یک نحوست و شومیتی دارند یا این که یک عملی و حادثه ای است که انسان ها در آن ایجاد کرده اند یعنی به تعبیری به خاطر آن مظروفی است که در آن ظرف زمان واقع شده او یک شومیتی دارد او یک نحوستی دارد.
شریعتی: یعنی مثلاً یک روزی ممکن است مبارک باشد فی حد ذاته مبارک باشد اما ما یک کاری را انجام بدهیم که آن روز برای ما نحس باشد.
حاج آقا :  بله دقیقاً همین طور است این در قرآن باز نشده  است فقط سربسته شده روزهای نحسی که عذاب نازل شده در روایات ما نکات قشنگی است که درسی است از این جهت در روایات در بعضی روایات اشاره به همین مطلب است که خود ما یک کاری کردیم که آن روز را شومش کردیم از امیرالمومنین (علیه السلام) سوال کردند که راجع به چهارشنبه ی آخر ماه که این برای چه سفر کردن در آن خوب نیست؟ حضرت امیر (علیه السلام) فرمود چهارشنبه روزی بوده که قابیل برادرش هابیل را کشت این اتفاق بد در آن رخ داده به اسم زمانش در رفته  است عمل بد مال آن آدم بد بوده یا مثلاً فرض کنید در رابطه با روز عاشورایی که بنی امیه این روز را عید می گرفتند جشن می گرفتند «تَبَرَکَت بِهِ بَنو اُمَیه وَ ابنُ آکِلَهِ الاَکباد» که متاسفانه با کمال تاسف باید گفت که در عربستان فرزندان یکی از شاهزاده ها در همین روزهای اخیر  و ایام اخیری که در اخبار هم گفته شد یکی از فرزندان این شاهزاده ها روز عاشورا را روز عروسی خودش و جشن خودش قرار داد این بوده  است ائمه به شدت با این برخورد می کردند، می گفتند این روز روزی است که آن حادثه ی فجیع در آن رخ داده مصیبت ما اهل بیت است و این روز روزی است که در آن برکت ندارد کار و کاسبی کردن. بی برکتی مال آن حادثه ای است که در آن واقع شده و فرمودند: که در این روز ذخیره نکنید بپردازید به عزاداری، پول و مال و این چیزها را ذخیره نکنید به عزاداری بپردازید در بعضی از روایات اشاره به این است که آن حادثه ای که در زمان رخ داده حادثه ی شومی بوده  است، اما در بسیاری از روایات، روایات متعدد است که مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده خیلی هایش هم سندش خوب است معتبر است بر میاد که خود پاره ای از زمان ها یک خصوصیتی در آن ها است اوضاع فلکی به گونه ای می شود که بعضی از زمان ها تاثیر منفی دارد در زندگی آدم در معامله ی آدم در مسافرتی که آدم می رود تاثیر منفی دارد منتها من تقاضا می کنم دوستان بزرگوار خیلی دقت بکنند منتها نه به این معنا که آدم فکر بکند حالا که این چنین شد دیگر آن تاثیر فلکی و آن نحوستی که در بعضی از روزها یا ایام و ساعت ها است دست خدا را هم می بندد و اگر کسی توکل بر خدا هم بکند مثلاً فرض کنید بخواهد کاری بکند دیگر نه حتماً باید فرض کنید وِردی از کسی بگیرد.
شریعتی: یعنی آن صورت فلکی غالب باشد در اراده و مشیت خداوند.
حاج آقا : بله بر اراده ی خدا غالب باشد آن جا هم با توکل و با صدقه و با بعضی از دعاها که عرض خواهیم کرد آن جا رفع می شود متاسفانه می بینیم ما از سوال هایی که از ما می شود شاید از خود حضرت عالی هم این نوع سوال را بکنند گاهی مواقع بعضی ها خیلی وسواس دارند در این زمینه خیلی حساس هستند در رابطه با ساعت دیدن و ساعت ها را رصد کردن و ایام را اوضاع فلکی قمر در عقرب نباشد و .. خیلی حساس اند جوری که هر کاری که می کنند دستشان را انگار بسته می بینند خودشان را فلج می بینند دست به سیاه سفید نمی توانند بزنند و اگر هم آدم به آن ها بگوید توکل بر خدا بکن مثل این دکترهایی که گاهی مواقع تا یک دوایی از آن ها نگیری حتما باید یک نسخه ای بنویسند و دارویی تجویز کنند تا خیالت راحت شود اگر به ایشان بگویی توکل هم بکن نمی تواند قبول بکند و اتفاقا بعضی از این افراد بیشتر به سرشان می آید من این را عرض می کنم آن هایی که حالت بدبینی نسبت به فلک و مَلَک دارند و به حوادث، بدبین به ساعات اند بدبین به حوادث اند یا گاهی مواقع به شکل دیگری ما را سحر کرده اند ما را جادو کرده اند بخت ما را بسته اند، واقعاً گاهی مواقع این شکل است یعنی تا یک مشکلی پیش می آید می گویند ما را سحر کرده اند این طوری نیست درست است سحر یا جادو ممکن است تاثیر گذار باشد ولی به ندرت. این بدبین بودن است که بیشتر به سر آدم بلا می آورد از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند که بعضی ها هستند که خیلی فال بد می زنند بدبین هستند بیشتر بلا سرشان می آید، بعضی ها خیلی راحت هستند و خوش بین هستند نه. شما تا به حال شنیده اید و اصلاً تا به حال به گوشتان خورده که مثلاً یک مرجع تقلیدی این طور چیزها برایش پیش بیاید سحری جادویی چیزی؟ ابدا این طور نیست چون اعتنا نمی کند چون توکل بر خدا دارد. از امام صادق این را پرسیدند که بعضی ها که خیلی سخت می گیرند و همه چیز را بد می بینند بیشتر سرشان می آید آقا فرمود همین طور است، اگر حوادث را آسان بگیری آسان به سرت می آید خوشبین باشید فال خوب بزنید، باران می آید از خانه ات بیایی بیرون برکت است، می آیی بیرون دوستت را می بینی رفیقت را می بینی می گویی امروز خیراتی برای من پیش می آید، همه اش فال خوب زدن با حوادث یعنی نیمه ی پر را دیدن در حوادث این واقعاً ارزنده است از جهت روانی تاثیر گذار است بر آدم، اگر سخت بگیری سخت برایت گرفته می شود، آن هایی که گاهی مواقع نقطه ضعف نشان می دهند شیطان ها دنبال همین ها هستند گاهی می خواهد بیشتر به سرشان بیاید و نفوذ می کنند در این ها و بیشتر به سرشان می آید و اگر بی اعتنا شوی کاری برایت نخواهد داشت یعنی اگر خوب ببینی خوب برایت پیش می آید بد ببینی بد برایت پیش می آید بی تفاوت و خنثی هم باشی خنثی می شود بنابراین حساسیت های بی جا در اوقات و ساعات و روزها و دنبال این که حتماً کسی یک ذکری بدهد و دنبال فلان رمال رفتن و فلان دعا نویس بودن. گاهی مواقع بعضی از این ها دکان دار هستند. این ها بیشتر مشکلات برای آدم درست می کنند. توکل بر خدا. امیرالمومنین (علیه السلام) یک جنگی را می خواستند بروند اصحاب و سربازانشان را جمع کرده بودند یکی از همین افرادی که خیلی با نجوم و با همین به هر حال تاثیرات کواکب و این چیزها سر و کار داشت آمد گفت امروز نروید امروز ضربه می خورید لطمه می خورید شکست می خورید حضرت فرمود این حرف ها چیست که می زنی بعد به سربازانش فرمود: «اِرکَبُوا عَلَی اسمِ الله» با اسم خدا سوار شوید، رفتند اتفاقاً با پیروزی بسیار ارزشمند و خیلی کم شهید برگشتند، فاتحانه برگشتند امام صادق (علیه السلام) را کسی از ایشان پرسید، مرحوم مجلسی در جلد ۵۹۹ بحار نقل می کند از امام صادق (علیه السلام) پرسید روز چهار شنبه مسافرت رفتن چطور است؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: که وقتی خواستید مسافرت بروید صدقه بده آیة الکرسی را بخوان و برو، خدا رحمت کند مرحوم سید بن طاووس را ایشان یک کتابی دارد به نام امان الاخطار راجع به سفر است آن چیزی که ایمنی از خطرات برای آدم می آورد ایشان نکته ی قشنگی آن جا گفته، گفته که روز را دوازده ساعت بکنید روز بنا به تابستان و زمستان که بلند و کوتاه می شود بالاخره دوازده قسمت بکنید هر قسمت متعلق به یک امامی است که دعایی دارد دعایش را من کاری ندارم ایشان می گوید اگر دوازده قسمت بکنید در آن ساعتی که می خواهید بروید مسافرت ببینید که وقتی دوازده قسمت کردید ببینید ساعت کدام امام است توسل به همان امام بکنید حامی شما ان شاء الله در آن سفر است، مرحوم محدث نوری هم نجم الثاقب این را نقل کرده از سید بن طاووس در همان کتاب امان الاخطارش است، توسل، توکل، صدقه دست خدا را که این چیزها نمی بندد یکی از اصحابش به نام حسن بن مسعود آمد پیش امام هادی این روایت در تحف العقول آمده می خواست برود خانه ی امام هادی در راه دو سه تا حادثه برایش پیش آمد انگشتش یک جایی گیر کرد زخمی شد بعد در راه که داشت می آمد یک اسب سواری از پشت آمد خورد به شانه اش و خیلی ضربه ی محکمی به او زد و صدمه دید در بین جمعیت یک جایی هم که بود لباسش گیر کرد پاره شد گفت امروز دیگر خیلی روز شومی است از در و دیوار برای ما می بارد، خدا نحوست این روز را از ما رفع بکند آمد خدمت امام هادی تا آمد امام هادی (علیه السلام) فرمود: «یا حَسَن هذا وَاَنتَ تَخشانا» تو این افکار را داری و با ما نشست و برخاست می کنی؟  کسی که با ما است این طور فکر می کند؟ به این شکل بدبین است به همه چیز؟ بعد حضرت فرمود چوبی که در زندگی از اعمالتان می خورید را چرا تقصیر روزها می گذارید؟ ما ذَنبُ الاَیام گناه ایام چیست؟ حَتّی تَشَعَّمُ بِها که فال بد می زنید بد بین هستید به آن تَرمی بِذَنبِکَ لِما لاذَنبَ لَه گناهت را می اندازی گردن کسی که گناهی ندارد؟ بعد حضرت فرمود: که تعبیری که آقا کرده اند این بود که فرمودند: شما به هر  حال جایی که چیزی می خواهید بروید توکل بر خدا بکنید توکل بر خدا داشته باشید این چیزها را به آن اعتنا نکنید بنابراین این را عنایت بفرمایید اگر هم در بعضی از روایات برای بعضی از ساعات و ایام یک نحوست و شومی شمرده شده که هست این طور نیست که دست خدا را ببندد ملک را خدا دارد آدم با توکل بر خدا حلش می کند.
شریعتی: در واقع جمع بین فرمایشات شما در همه ی مواردی که گفتید و استثنائاتی که مطرح شد این است که ما توکل کنیم و توسل کنیم به اهل بیت و صدقه بگذاریم و آیة الکرسی را بخوانیم.
حاج آقا : و دعاهایی که  است با توکل بر خدا و بدبین نبودن. انصافاً این در روایات ما است حالا من کاری ندارم که دیدگاهی که بعضی از روان­شناسان که دارند در این زمینه مساعد همین است ما بحث روایی مان را می کنیم در بحث روایی این است که به حوادث خوش بین که باشید به حوادث و نیمه ی پر لیوان را ببینید همان به سرتان می آید خوب برایت مقدر می شود و بدبین اگر باشید چون شیاطین دنبال نقطه ضعف می گردند آن کسی که خودش را آماده کرده برای حوادث بد چه بسا بد هم ببیند، در رابطه با مکان ها هم همین است اسرار مکان ها را درست است ما خیلی نمی دانیم ولی واقعاً بعضی از زمین­ها و مکان ها در آن آدم قرار می گیرد احساس نشاط می کند احساس سبکی می کند یک نورانیتی در آن است و بعضی از زمین ها این طور نیست. من توصیه می کنم خدمت دوستان بزرگوار اهل بیت در خانه ها در مغازه ها این جاها را نورانی بکنید در روایت است که «لاتَتَّخِذوا بُیوتَکُم قُبورا» خانه ی خودتان را مثل قبر قرار ندهید که هیچ چیزی نیست مثل زمینی است  که افتاده در بیابان. یعنی این که قرآن بخوانید، یعنی در آن روضه بگیرید، روضه ی اهل بیت (علیهم السلام) را بعضی از بزرگان وقتی یک جایی می دیدند می گفتند این جا تاریک است احساس تاریکی می کنیم می فرمودند روضه این جا بگیرید حدیث کساء بخوانید حدیث کساء را اگر در خودش ببینید در خود حدیث کساء یکی از آثارش نزول برکت و رحمت و نورانیت است ملائکه در این جاها رفت و آمد می کنند به هر حال مکان ها را که می تواند آدم نورانی تر و با نشاط تر بکند چرا ما در حرم های معصومین وقتی وارد می شویم همه مان این تجربه را کرده­ایم همین که وارد حرم یکی از معصومین و مشاهد مشرفه می شویم آدم حس می کند فضا عوض شد حس می کند این جا یک هوای دیگری است، واقعاً این را بالوجدان همه درک می کنند سبک است با نشاط است چون آن جا علاوه بر این که محل نزول ملائکه  است، علاوه بر این که ذکر همه اش گفته شده آن جا عنایت خود معصوم است قبر مطهر خود معصوم است در روایت است که بهترین زمین های روی زمین و مکان ها آن زمینی است که قبر معصوم در آن است لا یعصَ الله فیهِ اَبَداً معصیت خدا ابدا در آن نیست حتی حیوانی به حیوانی در آن ظلم نکرده، یعنی آن قدر زمین  نورانیت دارد واقعا این چنین است در روایتی است که هر جایی که مسجدی است خانه ی خدا بنا شده هر جایی لیاقت مسجد شدن را ندارد هر جایی که مسجدی است روایت است یا شهیدی در آن جا افتاده در طول تاریخ یا خونی از شهید آن جا ریخته. این مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) در قم، قمی ها که خب همه می دانند از جاده قدیم تهران به قم که وارد می شوند ورودی قم است مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) این مسجد داستان عجیبی دارد در همین سال های نزدیک نه دور که به دستور حضرت ولی عصر (علیه السلام) ساخته شده، مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری خیلی به این مسجد عنایت داشتند یکی از مراجع بزرگوار فعلی ایشان در کتابشان امامت و مهدویت از آن فردی که دستور ساخت را از حضرت گرفته بوده خودش شنیده و در کتابش نقل کرده که این فرد می گوید حضرت را در این جا که آن موقع بیرون قم بود، بیابان بود می گوید دیدم سیدی را این جا بعدها با نشانه ­ها فهمید حضرت است که فرمود این جا مسجد خواهد شد این جا شهیدی از عزیزان فاطمه افتاده  است و این قسمت خونی ریخته که محراب خواهد شد قطراتی از خونش ریخته که محراب خواهد شد، زمین ها خصوصیت دارند ما اسرارش را نمی دانیم چون گوشمان آشنا نیست با این چیزها گفت:
تا نباشی آشنا زین پرده رمزی نشنوی * * * گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش
ولی واقعاً این چنین است مکان ها با هم فرق می کند حالا ببینید در رابطه با حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک زمان هایی و مکان هایی است که ارتباط با حضرت در آن جا بهتر و بیشتر است که آن زمان ها و مکان ها را دوستان حضرت ولی عصر منتظرین حضرت باید بدانند و ادبش را حفظ بکنند.

Share