قناعت

قناعت

قناعت چیست: قناعت، ترکِ کردن آن چه که در دستِ مردم هست و ایثار نمودن، نسبت به آن چه در دست خود باشد و رضایت داشتن  به قسمت خود ومکفی دانستن  آن است و این از کمالات ایمان است.

نجات دهنده از ذلت نفس
قناعت، باعث راحتی در زندگی هست و صفتی پسندیده است که اگر انسان ها آن را در زندگی خود اجرا بکنند و  لباس قناعت بپوشند و جاه طلبی را کنار بزارند که در اینصورت از مذلّت نفس و خواری و نیازمندی و نفاق و ارتکابِ حرام ها نجات می یابند.
صبر بر فقر
خداوند متعال به حضرت ابراهیم (علیه السلام) فرمود که تو را خلق کردم و به آتش نمرود مبتلایت نمودم و اگر به فقر تو را مبتلا می کردم، تاب نمی نیاوردی و صبر نمی کردی. حضرت ابراهیم (علیه السلام) فرمودند: یا رب! آیا فقر برای من از آتش نمرود بدتر بود؟ خداوند فرمود که: به عزّت و جلالم که چیزی بدتر از فقر در آسمان و زمین خلق نکردم.
حضرت ابراهیم (علیه السلام) فرمودند: یا رب! کسی که به گرسنه ای غذا بدهد جزایش چیست؟ خداوند فرمود: غفران من اگر چه گناهانش زمین و آسمان را پر کرده باشد. نیز از حضرت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) منقول است که: فقر و درویشی (نسبت به خدا) فخرِ من است و به آن افتخار می کنم .[1]


پی نوشت:
[1] مناهج الشارعین. ص 467.

Share