مادیگرایی با زندگی زوجهای جوان چه می کند؟

سید حسین سیدی
مادیگری در خانواده

یکی از اموری که هم تاثیر مثبت و هم منفی بر زندگی مشترک می گذارد، بحث مالی است. بدون شک زوجینی که از این خصیصه (مخصوصا در اوایل زندگی) در جهت تحکیم پیوندهای خانوادگی استفاده نکنند، گرفتار آسیب هایی خواهد شد، و نعمتی که زینت دنیاست، برای آنان سرمنشا آسیب خواهد شد.
خدا در قرآن می فرماید: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ‏ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً؛ مال و فرزند، زينت زندگى دنياست؛ و باقيات صالحات [ارزشهاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش‏ تر است.»[1] این آیه، گر چه مادیات را زینت حیات دنیا می داند؛ اما به انسان یادآور می شود که اینها اصل  نیست و اصل در جهان آخرت، باقیات الصالحات است (پایبندی به احکام اسلامی، اخلاق و رفتار اسلامی و...). اگر زوجین متمکن، به کارهای معنوی و به تعبیر قرآن، باقیات الصالحات توجه لازم را نداشته باشند، با آسیب هایی مواجه خواهند شد که ما در جامعه متاسفانه شاهد آن هستیم، و حتی زندگی زوجهای جوان را در سالهای اولیه زندگی تحت الشعاع قرار می دهد.

زوجهای جوان مادیگرا بخاطر شغل و درآمد خود و سایر دیدگاههای مادی، خود را برتر از دیگران و حتی فامیل و اقوام (علی الخصوص دینداران فامیل) می دانند. «زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ زندگى دنيا در نظر كسانى كه كفر ورزيده‏ اند (به وسيله شيطان و نفس اماره) آراسته شده، و مؤمنان (تهيدست) را مسخره مى‏ كنند، در حالى كه آنها كه پرواپيشه‏ اند در روز قيامت از آنان برتر و بالاترند.»[2] و این خصلت بد، خواه ناخواه آثار و نتایج  سویی دارد. این افراد که غالباً رفت و آمد خود را با فامیل و دیگران بر اساس مادیات (غذای میزبان و دیگر وسایل پذیرایی میزبان مثل مبل و ...) می سنجند، با واکنش اقوام و بستگان مواجه شده و چه بسا باعث کدورت و اختلاف بین خانواده مادیگرا و اقوام شود.
نکته مهم: اینگونه نیست که اگر افرادی با طرز دیدگاه مادیگرایانه با هم ازدواج کردند، چون یک سطح فکر و عقیده را دارند، دچار مشکل نمی شوند. در خانواده ثروتمند، با کوچکترین اختلاف و درگیری، افراد خانواده (زوجین) مزایای مادی هم را به رخ یکدیگر می کشند، و شاید چه بسا به خاطر همین موضوع، متاسفانه طلاق در بین خانواده های متمکن، آسان تر به وقوع بپیوندد. به عبارت دیگر، زوج می گوید که من پول دارم و مهریه زنم را می دهم و زن نیز می گوید با گرفتن پول مهریه، زندگی راحت تری را در پیش خواهم گرفت.

سخن آخر اینکه، گر چه پول و مادیات زینت حیات دنیاست؛ اما نباید وسیله غرور و خودبرتربینی انسان بر دیگران شود. اگر این نکته خدای ناکرده در زندگی زوجین حاکم شود، هم در زندگی خود دچار آسیب خواهند شد و هم در رابطه با اقوام و دوستان و جامعه.

پی نوشت:
[1] کهف/46.
2ــ بقره/212.

 

Share