کنجکاوی جنسی کودک

مسائل جنسی

با سلام دختری 7 ساله دارم كه دیروز با دوست دخترش عریان زیر پتو بودند ومادر دوستش ناگهان از راه میرسد و آنها را مشاهده می كند.در ضمن بیشتر تمایل دارد در بازی هایش روی تخت وزیر پتو بازی كند .لطفا مرا راهنمایی كنید كه بسیار مضطرب شده ام .البته من هیچ عكس العملی به او نشان نداده ام .
با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامی از اینكه با ما سخن می گوئید خرسندیم و امیدواریم كه ارتباط شما با ما تداوم داشته باشد.
پرسشگر گرامی ؛ ‌حساسیت و دغدغه خاطر شما نسبت به چنین موضوع حساسی را درك نموده و از شما تشكر می كنیم كه راه مشاوره را در این زمینه برگزیدید ؛لذا ما نیز سعی خواهیم كرد با در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم ،‌كمك مناسبی به شما ارائه گردد. شما می توانید علاوه بر اینكه از این پاسخ برای اصلاح رفتار كودكتان استفاده می كنید، نكات این پاسخ را به والدین كودك دیگر انتقال دهید.
وقتی بچه ها دنیای بیرونی خود را كشف می كنند نسبت به بدن اعضای خصوصی بدن همجنس و یا غیر همجنس خود نیز به طور طبیعی كنجكاو می شوند. شكل اعضای تناسلی پسرها برای دختر ها جالب است و بر عكس.
اگربچه ای خواهر و برادر نداشته باشد یا در روند زندگی فرصت دیدن اندام برهنه جنس مخالف را نداشته باشد این كنجكاوی تشدید می شود. این كنجكاوی جنسی در كودكا ن طبیعی است و بیشتر والدین هنگام رویارویی با آن برای اولین بار می فهمند كه واقعا باید برای رفتار فرزند خود حدودی را تنظیم كنند تا بداند از نظر اجتماعی كدام یك از رفتار های او در خصوص مسائل جنسی قابل قبول است.

با ذكر این مقدمه كوتاه شایسته است در این زمینه نكاتی بیان گردد تا فضای روشنتری از بحث داشته باشید.
اولاً: تصوری كه كودك از دستكاری و یا نگاه كردن به آلت جنسی كودك دیگر دارد با تصور بزرگتر ها از این مسئله تفاوت زیادی دارد. این رفتارها بیش از آنكه جنبه جنسی داشته باشد، جنبه كنجكاوی دارد.دستكاری آلت تناسلی و كنجكاوی فرزندان برای شناخت این عضو از بدن را باید از مقوله مسایل جنسی جدا نمود. معمولاً این گونه رفتارها ، از دید كودكی در سن و سالی كه بدان اشاره نمودید جنبه اخلاقی ندارد؛ لذا هر گونه برخورد نسنجیده ای ممكن است سبب گیجی او شده و موجبات احساس گناه و افسردگی وی را فراهم سازد. مهمتر از همه اینكه ممكن است پس از آن برای پرسش ها و ابهام های جنسی خود به دیگرانی مراجعه كند كه یا به دلیل ناآگاهی و یا غرض ورزی ، اطلاعات نادرستی در زمینه مسائل جنسی به او منتقل نمایند كه درنتیجه آن در آینده وی را با مشكلاتی مواجه خواهد ساخت.(البته این رفتار ها چنانچه كنترل نشود می تواند زمینه انحراف جنسی كودك را در آینده فراهم سازد پس باید با بكار گیری روش ها مناسب سعی در تغییر رفتار كودك داشته باشید)
ثانیاً: ارتباط برقرار كردن والدین با فرزندان خود در مورد مسایل جنسی از جمله وظایف تربیتی والدین است كه شایسته است در برقراری و حفظ آن جهت جلوگیری از زمینه بسیاری از انحرافات و گناه ها كوشید. نگاه ضد اخلاقی برخی والدین به این مسأله و برخورد شدید و خشن آنها پیامدهای نامطلوبی را به ارمغان خواهد آورد ؛ زیرا چنین موضوعی روان شناختی را تبدیل به موضوعی اخلاقی كرده و كودك را حسّاس تر نموده و باعث تثبیت وی در عمل مورد نظر می گردد.
ثالثا: در بیان نكاتی كه در زمینه مسائل جنسی لازم است به كودك انتقال پیدا كند،‌ باید از روش های غیر مستقیم استفاده كرد و كمتر به روش های مستقیم متوسل شد. (در زیر به برخی از این روش ها اشاره می شود)
چه باید كرد:
1. ممكن است مهمترین دلیل چنین رفتاری از سوی كودكی در سنینی كه بدان اشاره نمودید، كنجكاوی وی برای آشنایی با اعضای بدن خود باشد كه از نوپایی در وی وجود داشته و در حدود سنین 3 تا 4 سالگی در قالب دستكاری و در سنین بالاتر درقالب دكتر بازی و ... خود را نشان می دهد، بنابراین در چنین زمانی هول نشوید، او را سرزنش نكنید،‌از تنبیه كودك پرهیز كنید، تنها كاری كه شما باید در چنین موقعیتی باید انجام دهید این است كه به گونه ای برنامه ریزی كنید كه او دیگر در چنین موقعیتی قرار نگیرد.
2. معمولاً این گونه رفتار از سوی كودك ؛ بیشتر جنبه شناختی دارد نه جنسی و اخلاقی و اگر خدای ناكرده استمرار یابد، ممكن است به جهت فشارهای روحی در محیط خانواده و ... باشد كه كودك می خواهد از این طریق خود را به آرامش برساند، بنابراین والدین كودك باید محیطی آرام و سرشار از صمیمیت برای او ایجاد كنند.
3. بهتر است به طور نامحسوس مراقب خلوتهای چنین كودكانی بود. شایسته است مكان خلوت آنها مثل اتاق مستقلشان به گونه ای باشد كه از چشم والدین دور نمانند و والدین گاهگاهی به عناوین مختلف كه رنگ مداخله به خود نگیرد، سركشی هایی داشته باشند تا فرزندان از خلوت خود احساس امنیت برای انجام این عمل نكنند.
4. موقعیت هایی كه كودك در آن دست به چنین رفتاری می زند را شناسایی كنید و كودك را برای مدتی از آن مكان ها دور كنید.
5. كودك را برای مدت زمان طولانی از كودكی كه با او دست ورزی می كرده است دور كنید.
6. برای مدتی به كودك شلواری بپوشانید كه در آوردن آن بدون كمك والدین برای او امكان پذیر نباشد.( به عنوان مثال شلواری كه دارای كمربند و یا دارای تكمه محكم است برای این كار مناسب است)
7. به كودك خود آموزش دهید كه بدن او خصوصی است و دیگران حق دست ورزی با برخی از اعضا او را ندارد.( بهتر است برای بیان این نكته از شیوه های غیر مستقیم استفاده كنید)
8ممكن است كودك چنین رفتاری را قبلا در جایی مشاهده كرده باشد، پس با دقت بررسی كنید از كجاها ممكن است كودك چنین رفتاری را مشاهده كرده باشد و از این به بعد سعی كنید به گونه ای عمل كنید كه كودك دیگر چنین رفتارهایی را مشاهده نكند.
9.به هیچ عنوان به صورت مستقیم در این مورد با كودك خود صحبت نكنید چراكه این كار می تواند حساسیت كودكتان را در این زمینه افزایش دهد وو موجب نهادینه شدن این رفتار در او شود.
10.همانطور كه در بالا بیان شد در اغلب موارد چنین رفتارهایی از روی كنجكاوی از كودك سر می زند و در اكثر موارد چنانچه از سوی والدین نادیده گرفته شود (البته لازم است والدین به صورت غیر مستقیم رفتار كودك خود را كنترل كنند)با گذشت زمان خود به خود به فراموشی سپرده می شود.
نكته پایانی
خواهشمندیم از طریق نگرانی های مختلفی كه زاییده ترس از چنین موضوعی می باشد ناخواسته مسیری مخالف را در تربیت جنسی كودك نپیمایید؛ زیرا هر گونه كم حوصلگی و اقدام عجولانه در این زمینه آسیب زا خواهد بود. در صورت لزوم و برای رفع نگرانی خود به صورت حضوری به روان شناس مراجعه نمایید تا وی بر اساس ریشه یابی این عمل فرزند ،اقدامات مناسبی را به عمل آورد.

كتب پیشنهادی برای مطالعه در مورد مسایل جنسی
1.كلید های آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در كودكان و نوجوانان،‌دكتر كریستال دفریتاس، ترجمه سارا رئیسی طوسی
2. تربیت جنسی در اسلام ،حافظ ثابت .
3. خانواده و مسایل جنسی كودكان ،دكتر علی قائمی .
--------------------------------------
منبع: پرسمان دانشجویی اخلاق وعرفان

Share