روز امور تربيتی و تربيت اسلامی + آواتار

http://www.ziaossalehin.ir/fa/content/4240
http://www.ziaossalehin.ir/fa/content/4240
لایه باز PNG

هشتم اسفند ماه ، روز امور تربيتی و تربيت اسلامی گرامی باد.
دین مبین اسلام اهتمام ویژه ای به بحث «تربیت اسلامی» فرزندان دارد ، تا حدی که در صحیفه سجادیه می خوانیم؛ امام معصوم حضرت سجاد (عليه السلام) آن را در قالب دعا [ که نشان دهنده اهمیت آن است] از خداوند مسئلت می نماید : «اَللّهُمَّ... أَعِنّى عَلى تَربيَتِهِم وَ تَأديبِهِم وَ بِرِّهِم ؛ خدايا مرا بر تربيت، ادب آموزى و نيكى كردن به فرزندانم يارى فرما.» [۱]

برای آنکه درک مناسبی از مفهوم تربیت اسلامی داشته باشیم باید هر دو جزء آن یعنی تربیت و اسلام را تعریف نمائیم .

«تربیت» در لغت، به معنای پروردن [۲] و پرورش دادن است و در اصطلاح عبارت است از فراهم آوردن زمينه ها و عوامل به فعليت رساندن يا شكوفا ساختن شخص در جهت رشد و تكامل اختياری او به سوی هدف های مطلوب و بر اساس برنامه ای سنجيده شده [۳]

«اسلام» نیز به در لغت به معنای گردن نهادن، [۴] تسلیم ، اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراضی است. [۵] و در اصطلاح عبارت است از طاعت و تسلیم در برابر خداوند و پذیرش و انقیاد اوامر خداوند، بدون هیچ گونه اعتراض [۶]

با توجه به این تعاریف مراد از تربیت اسلامی ، پرورش افراد برای رسیدن به هدف مطلوب اسلام یعنی اطاعت (انجام واجبات و ترک محرمات) و تسلیم (با معرفت) بی قید و شرط در برابر پروردگار است که به این اطاعت و تسلیم در برابر خداوند در اصطلاح «عبادت» نیز می گویند‌.

در قرآن کریم نیز در آیه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاِنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدُونِ ؛ من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند!». [۷] هدف از آفرینش جن و انس عبادت دانسته شده است که البته در تفسیر «لیعبدون» به «لیعرفون» نیز تعبیر شده ، امام صادق (علیه‌السلام) روایت می نماید که روزى حسین بن على (علیهما السلام) بین اصحابش آمد و فرمود: خداى عزوجل خلق را نیافرید مگر براى اینکه او را بشناسند، چون اگر او را بشناسند، عبادتش هم مى‏ کنند، و اگر عبادتش کنند، به وسیله عبادت او از پرستش غیر او بى نیاز مى‏ شوند [۸] که لیعرفون نیز حاکی از تربیت صحیح اسلامی در راستای معارف الهی است.

پس نتیجه تربیت اسلامی رسیدن به هدفِ آفرینش ، و آن شناخت ، عبادت و بندگی خالصانه پروردگار است و این بدین معناست که باید فرزندانمان را به گونه ای پرورش دهیم که اولا نسبت به خداوند [و اولیاء خداوند] معرفت داشته ثانیا از عبادت و بندگی خداوند سر باز نزنند و البته اجر چنین تربیتی بخشیده شدن گناهان والدین نیز  می باشد ؛ رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) در این باب می فرماید : «أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ وَ أَحْسِنُوا أَدَبَهُمْ يُغْفَرْ لَكُم‏؛ فرزندان خود را گرامى بداريد و خوب تربيتشان كنيد تا گناهان شما آمرزيده شود.»[۹]

پی نوشت:
[۱] صحيفه سجاديه دعاى ۲۵ص۱۲۰
[۲]. لغت نامه دهخدا، لغت تربیت
[۳]. فلسفه تعليم و تربيت ج۱ص۳۴۱
[۴]. لغت نامه دهخدا، لغت اسلام
[۵]. تفسیرماوردی ج۱ص۳۷۹
[۶]. مبادی الاسلام ص۲۳
[۷]. ذاریات آیه ۵۶
[۸]. ترجمه المیزان ج۱۸ ص۵۸۵
[۹]. مكارم الأخلاق ص۲۲۲
-----------------------------------
مطالعه بیشتر در:
تربیت اسلامی

نکته: برای دانلود و دیدن تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

Share