10 تصمیم برای سلامتی بیشتر در سال جدید

سال نو سالم تر باشید
10 تصمیم برای سلامتی بیشتر در سال جدید
هر سال جدید نیاز به رویکرد جدید زندگی دارد. هر سال که می گذرد یک سال بزرگتر می شویم در نتیجه تغییراتی در بدن نیز رخ می دهد. بنابراین بهتر است با در پیش گرفتن عادت های سالم تر و تصمیمات بهتر، سال جدید را به سالی برای سلامتی بیشتر تبدیل کنیم.

از هر زمانی برای فعالیت بدنی استفاده کنید
منظور از ورزش کردن این نیست که قهرمان دوی ماراتن یا دوچرخه سواری شوید. یک پیاده روی نیم ساعته و یا یک ساعت ورزش کافیست. باید توجه داشته باشید که قلب یک ماهیچه است و هر چه عضلانی تر باشد سالمتر می ماند. برای عضلانی کردن قلب باید هر هفته حداقل 3 بار و هر بار نیم ساعت پیاده روی تند داشته باشید. با دوستان یا همسایه هایتان گروهی تشکیل داده و به طور روزانه ورزش کنید.

تغذیه سالم و متنوعی داشته باشید
هر ماده غذایی ترکیبات متفاوتی به بدن می رساند. مثلا میوه ها و سبزیجات تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی هستند، گوشت آهن و پروتئین را تامین می کند و محصولات لبنی فراهم کننده کلسیم است و غیره. بنابراین لازم است تنوع غذایی را رعایت کنید تا بدن تان سالم تر باشد. همه چیز مانند یک پازل است که اگر یک تکه از آن را بردارید هیچ گاه موفق به تکمیل آن نخواهید شد. در طول هفته محصولات لبنی، نشاسته، گوشت (ترجیحا کم چرب)، تخم مرغ، میوه، سبزیجات، مواد قندی و چربی (به میزان معقول) میل کنید.
اگر یک رژیم غذایی جادویی و ایده آل وجود داشت هرگز اضافه وزن و بیماری های مختلف بروز نمی کرد. بنابراین هیچ رژیم جادویی آنگونه که در تبلیغات ادعا می شود وجود ندارد. لازم است از مواد غذایی طبیعی استفاده کرده و با رعایت بهداشت و داشتن فعالیت بدنی مناسب به سلامتی برسید.

زودتر به رختخواب بروید
نتایج پژوهش ها نشان می دهند افرادی که به میزان کافی نمی خوابند بیشتر در معرض بیماری های قرار می گیرند. نیاز به خواب در هر فرد متفاوت است بنابراین نمی توان حکم قطعی داد. اما بهتر است به نیازتان اهمیت دهید. شب ها زمانی که خوابتان می آید مقاومت نکنید و هر چه زودتر به رختخواب بروید. بعد از ظهر حدود 20 دقیقه چرت بزنید. یادتان باشد بیش از این میزان شما را کسل خواهد کرد و خواب شبانه تان را برهم خواهد زد. در سال جدید شب زنده داری و تا لنگ ظهر خوابیدن را ترک کنید. خواهید دید احساس بهتری خواهید داشت.

به بهداشت تان اهمیت بیشتری بدهید
قبل از هر غذا و بعد از دستشویی حتما دست هایتان را با مایع دستشویی بشویید. هر از گاهی از ژل هیدروالکولیک استفاده کنید. غذاها و مواد غذایی را در یخچال قرار دهید. دندان ها را بعد از غذا مسواک بزنید. هر روز یک بار دوش بگیرید، اما از حمام داغ و طولانی مدت روزانه بپرهیزید. تمام این روش های ساده که خیلی از افراد به سادگی از آنها چشم پوشی می کنند از تکثیر باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کنند. یادتان باشد که همین باکتری ها و قارچ ها عامل اصلی ابتلا به اسهال، دردهای شکمی، جرم دندان و انواع عفونت ها و غیره هستند.

مغزتان را به کار بگیرید
برای حافظه و فعالیت مغزی تان کاهش پیدا نکنید باید رو مغز به عنوان یک عضله کار کرد. برای اینکار کتاب بخوانید. جدول، سودوکو و غیره حل کنید. در اینترنت در خصوص مسائل مورد علاقه تان تحقیق کنید. تمرینات هماهنگی ساده انجام دهید. به عنوان مثال بازوی راست را به سمت جلو و باز چپ را به سمت عقب بچرخانید.

مثبت اندیش باشید
سعی کنید در هر لحظه از زندگی مثبت اندیش باشید. خوشی، خوشی می آورد و ناراحتی، ناراحتی.  بنابراین روی خوش زندگی را برجسته تر کنید.

احساس موثر بودن داشته باشید
بدانید که هر چه احساس موثر بودن فردی تان بالا باشد کمتر در معرض استرس قرار می گیرید. برای این کار یک روش ساده و موثر وجود دارد: دفترچه ای از موفقیت های کوچک تان یادداشت کنید. شب ها قبل از خواب موفقیت های کوچک روزانه تان را بنویسید. زمانی که موفقیت های جدید را یادداشت می کنید موفقیت های قلبی نیز از نظرتان می گذرد و به مرور احساس موثر و موفق بودن به شما دست می دهد. به این ترتیب میزان استرس تان کاهش پیدا کرده و اعتماد به نفس و احساس خوش بینی تان بالا می رود.

هر از گاهی خودتان را آزاد بگذارید
سلامتی همچنین در گرو لذت بردن از زندگی است. بنابراین سخت گیری زیاد و محروم کردن خود را کنار بگذارید و هر از گاهی فقط به لذت بردن فکر کنید. برای اینکار می توانید 2 تا 3 وعده غذایی در هفته را هر چیزی که دوست دارید از کیک تا حتی کالباس میل کنید. خریدهای متفاوتی برای خود داشته باشید. تعادل زندگی بدون لذت بر هم می خورد.

یک تا چند مورد از این اعتیادها را ترک کنید
اعتیاد انواع مختلفی دارد و هر اعتیادی به سلامتی آسیب می رساند. یادتان باشد که سیگار، نوشیدنی های الکلی، قندهای تصفیه شده، فست فودها، غذاهای صنعتی مانند کنسروها، سوسیس و کالباس، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و غیره جزو مواردی هستند که به سادگی اعتیاد می آورند. در سال جدید سعی کنید یک یا چند مورد از این اعتیادها را ترک کنید. زمان بیشتری با خانواده و دوستان خود سپری کنید. شبکه های اجتماعی مختلف برای بالا بردن آگاهی تان فوق العاده هستند اما اگر تمام وقت خود را در آن بگذرانید اثرات مضر آن بیش از فواید آن خواهد شد.

بین زندگی شخصی و حرفه ای تان مرزبندی داشته باشید
لازم است که بین زندگی شخصی و حرفه ای تان فرق قائل شوید. یعنی اینکه کار و فکر کار را به منزل نبرید. لازم است که بعد از پایان ساعت کاری چند دقیقه ای تامل کنید. همه کارهای انجام شده و ناتمام را یادداشت کنید. چند دقیقه ای برای یافتن راه حل مناسب برای کارهای ناتمام فکر کنید و پرونده آن را در ذهن تان ببندید. حتی الامکان زمانی که از محل کار خارج می شوید فکرتان را از فکر کار خالی کنید و خود را سبکبال به منزل برسانید.

منبع : تبیان

Share