دیابتی ها بخوانند؛دلایل بالا رفتن قند خون

دیابت
بعد از نوشیدن قهوه قند خون ممکن است بالا برود – حتی قهوه ی سیاه با کالری صفر – به دلیل کافئین. چای سیاه، چای سبز و نوشیدنی های ورزشی نیز میتوانند باعث بهم خوردن کنترل قند خون در افراد دیابتی شود.

واکنش در هر فرد متفاوت است، پس بهتر است حالات خود دربرابر غذاهای مختلف را زیر نظر بگیرید. جالب اینجاست که برخی ترکیبات دیگر در قهوه میتواند از ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد غیر دیابتی پیشگیری کند.
بالا رفتن: غذاهای بدون قند
بسیاری از غذاها که برچسب بدون قند دارند باعث بالا رفتن سطح قند خون میشوند، چرا؟ این غذاها می توانند همچنان مقدار زیادی کربوهیدرات از نشاسته ها، چربی ها و فیبر داشته باشند. قبل از خرید مجموع کربوهیدرات موجود در آن محصول را از روی برچسب اطلاعات تغذیه ای بخوانید.
بالا رفتن: غذاهای چینی
گاهی این تنها برنج نیست که باعث بالا رفتن قند خون میشود. غذاهایی که دارای چربی زیادی هستند باعث میشوند سطح قند خون برای مدت زمانی بیشتر بالا بماند. غذاهای چینی معمولا این مشکل را دارند.
همین اتفاق با خوردن پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و دیگر غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات و چربی هستند می افتد. دو ساعت بعد از خوردن هر غذا سطح قند خون خود را کنترل کنید تا میزان تاثیر آن را ببینید.
بالا رفتن: سرماخوردگی شدید
وقتی بدن شروع به مبارزه با یک بیماری میکند قند خونتان بالا میرود. آب و دیگر مایعات بنوشید تا همیشه آب بدنتان تامین بماند. اگر برای بیش از دو ساعت اسهال و استفراغ داشتید و یا بعد از دو روز احساس بهبود نداشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
مواظب باشید بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها و ضد احتقان ها که برای پاک کردن سینوس ها استفاده میشوند میتوانند روی قند خون نیز تاثیر گذار باشند.
بالا رفتن: استرس کاری
احساس ضعف و ناراحتی در محل کار عواقب دارد. وقتی استرس دارید بدنتان هورمون هایی آزاد میکند که باعث بالا رفتن قند خونتان میشود. این اتفاق برای کسانی که دیابت نوع 2 دارند بیشتر اتفاق می افتد. بیاموزید که خود را با نفس عمیق و ورزش آرام کنید. اگر برایتان مقدور است فضایی که باعث استرستان میشود را تغییر دهید و از آن دوری کنید.
بالا رفتن: نان شیرینی
چه تفاوتی بین خوردن یک قطعه نان و یک عدد نان شیرینی وجود دارد؟ نان شیرینی سرشار از کربوهیدرات و کالری است. کربوهیدرات موجود در نان شیرینی از یک نان معمولی بیشتر است.
اگر دوست دارید نان شیرینی استفاده کنید سعی کنید تنها یک قطعه کوچک استفاده کنید. برخی از این غذاها بیش از آنچه فکرش را بکنید باعث بالا رفتن فشار خونتان میشود. با پزشک خود صحبت کنید و به دنبال جایگزین های سالم باشید.
بالا رفتن: نوشیدنی های ورزشی
نوشیدنی های ورزشی طوری ساخته شده اند تا به سرعت آب از دست رفته را جایگزین کنند، و بعضی از آنها به اندازه ی نوشابه حاوی قند هستند. برای ورزش متوسط کمتر از یک ساعت آب می تواند همه نیاز شما را تامین کند.
اگر مدت بیشتر و با شدت زیاد تری ورزش میکنید نوشیدنی ورزشی میتواند مناسب باشد. البته ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا کالری، کربوهیدرات و مواد معدنی موجود در نوشیدنی ورزشی را ببیند و تایید کند که برایتان ضرری ندارد.
بالا رفتن: میوه های خشک
میوه انتخابی سالم است. اما باید بدانید که میوه های خشک دارای کربوهیدرات بیشتر در سایز کوچک هستند. تنها 2 قاشق غذاخوری کشمش یا گیلاس خشک به اندازه ی یک عدد میوه کربوهیدرات دارد. 3 عدد خرما 15 گرم کربوهیدرات وارد بدنتان میکند.
بالا رفتن: استروئیدها و قرص آب
یک گروه بزرگ از داروها – کورتیکواستروئیدها، مانند پردنیزون – میتوانند باعث شوند قند خونتان بالا برود، و حتی ممکن است باعث ابتلا به دیابت در بعضی افراد شود. استروئید ها برای درمان جوش، آرتریت، آسم و دیگر مشکلات تجویز میشود. دیورتیک ها برای فشار خون بالا استفاده میشوند که با نام قرص آب شناخته میشوند. این داروها اگر دیابت داشته باشید باعث بالا رفتن قند خون میشوند. برخی داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است باعث بالا رفتن یا افت فشار خون شوند.
بالا رفتن: داروهای سرما خوردگی
ضد احتقان هایی که حاوی پزودوافدرین یا فنیل افرین هستند میتوانند قند خون را بالا ببرند. بعضی داروهای سرماخوردگی نیز دارای قند هستند. با اینکه این مقدار کم است اما بهتر است از داروهایی استفاده کنید که بدون قند باشند. آنتی هیستامین ها هیچ مشکلی برای قند خون به وجود نمی آورند. میتوانید قبل از خرید دارو اثرات جانبی آن را از پزشک داروخانه بپرسید.
احتیاط: داروهای ضد بارداری
داروهای ضد بارداری که حاوی استروژن هستند میتوانند روی پاسخ بدن نسبت به انسولین تاثیر گذار باشند. با این حال بعضی قرص های ضد بارداری هستند که خانمهای مبتلا به دیابت میتوانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند.
انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که از قرص هایی استفاده کنید که ترکیبی از نورجیستیمیت و استروژن مصنوعی باشند. ADA میگوید تزریق داروهای ضد بارداری و ایمپلنت برای زنان مبتلا به دیابت کاملا بی خطر است.
کاهش دهنده: خانه داری
تمیز کردن خانه و جا به جا کردن وسایل میتواند برای کسانی که دیابت دارند مزایایی داشته باشد: کاهش فشار خون. بسیاری از کارهایی که در خانه انجام میدهید به عنوان فعالیت بدنی متوسط شناخته میشوند و بسیار مفید هستند. میتوانید هنگام خرید مقداری بیشتر بین قفسه ها راه بروید و یا ماشین را کمی دورتر از مقصد پارک کنید تا بتوانید مقداری اضافی راه بروید.
کاهش دهنده: ماست
غذاهایی که دارای باکتری های سالم هستند، مانند ماست هایی که مارک پروبیوتیک دارند. این نوع غذاها علاوه بر اینکه به سیستم گوارشی کمک میکنند باعث کنترل قند خون نیز میشوند. بعضی ماست ها حاوی قند اضافی و میوه هستند، در مورد این ماست ها مراقب باشید و میزان کربوهیدرات را حساب کنید. بهترین انتخاب ماست ساده یا چکیده است که حاوی قند اضافه نباشد.
کمک کننده: دارچین
اضافه کردن دارچین به بعضی غذاها مزه میدهد بدون اینکه لازم باشد به آن نمک، کربوهیدرات و یا کالری اضافه کنید. برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که دارچین به بهبود استفاده بدن از انسولین و پایین آوردن قند خون مخصوصا در افرادی که دیابت نوع 2 دارند بسیار کمک میکند. البته برای اثبات این فرضیه به تحقیقات بیشتری نیاز است. مقدار زیاد دارچین نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید.
احتیاط: خواب
قند خون هنگام خواب میتواند به صورت خطرناکی پایین برود مخصوصا در افرادی که دیابت نوع یک دارند. بهتر است سطح قند خون خود را هنگام خواب و زمانی که از خواب بیدار می شوید چک کنید. یک میان وعده قبل از خواب میتواند کمک کند. در بعضی افراد قند خون زمانی که از خواب بیدار میشوند بالا میرود حتی زمانی که هنوز چیزی نخورده اند، تنها به دلیل تغییر در هورمون ها و یا مقداری اضافه شدن سطح انسولین. تست منظم بسیار مهم است.
مواظبت: ورزش
فعالیت فیزیکی برای هر کس مفید است و به سلامت کمک میکند. اما کسانی که دیابت دارند باید به اندازه نیاز فردی خود آن را تنظیم کنند. وقتی به اندازه ای ورزش میکنید که باعث عرق کردن و افزایش ضربان قلبتان میشود، ممکن است قند خونتان بالا برود و سپس ناگهان پایین بیاید، ورزش های شدید و استقامتی ممکن است باعث شوند 24 ساعت بعد دچار افت قند خون شوید. خوردن یک میان وعده قبل از شروع میتواند کمکتان کند. قند خون خود را قبل، بعد و در هنگام ورزش چک کنید.
خطرناک: الکل
نوشیدنی های الکلی دارای مقدار زیادی کربوهیدرات هستند، پس در ابتدا باعث بالا رفتن قند خونتان میشود. اما 12 ساعت بعد از نوشیدن ممکن است قند خونتان افت کند. برای افراد دیابتی این نوشیدنی ها پرخطر محسوب می شوند و مصرف آنها اصلا توصیه نمی شود.
مواظبت: گرما
گرما کنترل قند خون را دشوار میکند. در فصل گرما باید مرتب قند خون خود را چک کنید و مقدار زیادی آب بنوشید تا آب بدن تامین شود. آگاه باشید که داروهای قند خون و دستگاه سنجش قند میتوانند توسط گرما تحت تاثیر قرار بگیرند. این وسایل را در مکان های خیلی گرم قرار ندهید.
مواظبت: هورمون های زنانه
وقتی هورمون های زنان تغییر می کند به دنبالش سطح قند خونشان نیز تغییر میکند. میانگینی از سطح قند خون خود در طول ماه داشته باشید تا هنگام عادت ماهانه بدانید چطور سطح قند خونتان تغییر میکند. تغییرات هورمونی زمان قاعدگی میتواند کنترل قند خون را سخت تر نیز بکند. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای درمان جایگزینی با هورمون صحبت کنید.
قند برایتان بد است؟
اگر عاشق شیرینی هستید، نا امید نشوید. مجبور نیستید برای همیشه شیرینی ها را کنار بگذارید. قند سطح قند خون را از دیگر کربوهیدرات ها سریعتر بالا میبرد. اما متخصصین دیابت می گویند این مقدار کربوهیدرات است که مهم است. تنها کافیست اندازه ی وعده ی خود و میزان کالری و کربوهیدرات موجود در آن را تنظیم کنید.
شاخص گلیسمی چه؟
کل کربوهیدرات روزانه شما، به طور پیوسته در سراسر روز پراکنده میشود. این یک نکته کلیدی برای کنترل قند خون است. بعضی افراد شاخص گلیسمی غذاها را نیز چک میکنند. این شاخص نشان میدهد غذا چگونه روی قند خون تاثیر میگذارد. لوبیا ها، نان های سبوس دار و غلات کامل شاخص گلیسمی پایین تری نسب به نان سفید و یا ماکارونی بدون سبوس دارند. آب میوه شاخص گلیسمی بالاتری نسبت به یک میوه کامل دارد.
غذایی که دوست دارید شاخص گلیسمی بالایی دارد؟ میتوانید آن را همراه غذایی میل کنید که شاخص گلیسمی پایینی دارد این کار به کنترل قند خون کمک میکند.

منبع: دکتر کرمانی

Share