اعتکاف و چگونگی ورود به عالم آن

استاد طاهرزاده؛
هر ماه رمضانی خاصیت خاصی دارد. آثار و برکات ماه رمضان را به دوران عمر وجود مقدس پیامبر(صلی الله علیه و آله) محدود نمی کنیم. هوشیاری به فضیلت زمان و مکان های خاص، ما را می رساند به این که هر ماه رمضانی راه ورود به الطاف خاص الهی است.

بسم الله الرحمن الرحیم
«وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیتِی لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ»[1]
و نیز به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم و با آن ها عهد بستیم که خانه ی مرا براى طواف کنندگان و معتکفان و رکوع و سجودکنندگان پاکیزه و آماده کنند.[2]
مقدمتاً تولد مبارک وجودِ مقدس حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را خدمت همة عزیزان تبریک عرض می کنم. مسلّم همة ما باید به برکات این تولد امیدوار باشیم به جهت اینکه خداوند در چنین روزی وصی بالاترین انبیاء، یعنی بزرگ ترین اولیاء را به بشر عرضه کرده است. چرا که هر زمانی، ظرفیت وقوع هر حادثه ای را ندارد و لذا اگر زمانی خاص ظرفیت تولد امیرالمؤمنین(علیه السلام) را دارد، به جهت شرافت خاصی است که در آن زمان هست و تا قیام قیامت آن زمان می تواند ظرف الطاف خاص الهی برای انسان ها باشد و در همین راستاست که خداوند به حضرت موسی(علیه السلام) می فرماید: برای همیشه آن زمانی که خداوند قوم بنی اسرائیل را از فرهنگ ظلمانی فرعونی نجات داد، متذکر باشد. لذا فرمود: «وَ ذَکرْهم بِاَیامِ الله»[3] آن ایامُ  الله را همواره به یاد بنی اسرائیل بیاور و از قداست آن بهره گیری کنید.

ما اگر معتقد باشیم که هر ماه رمضانی خاصیت خاصی دارد. آثار و برکات ماه رمضان را به دوران عمر وجود مقدس پیامبر(صلی الله علیه و آله) محدود نمی کنیم. هوشیاری به فضیلت زمان و مکان های خاص، ما را می رساند به این که هر ماه رمضانی راه ورود به الطاف خاص الهی است. اگر این هوشیاری را که وجود نورانی پیامبر(صلی الله علیه و آله) یافته و به ما هم خبر داده، بگیریم، در واقع متوجه واقعیت مهمی شده ایم. در راستای همین هوشیاری می گویند شما در روز سیزدهم رجبِ هر سالی که سالروز تولد وجود مقدس وصی کلّ است، می توانید از برکات تولد نور حضرت در ظرف آن زمان استفاده کنید. امیرالمؤمنین(علیه السلام) در چنین روزی متولد می شوند. یعنی این روز؛ ظرفیت ظهورِ بزرگ ترین وصی پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) را دارد و در همین راستا برکات خاصه ی الهی برای کسی که آمادگی استفاده از آن ها را دارد، در صحنه است. می دانید که هر پیامبری وصی ای دارد. کامل ترین نبی، کامل ترین وصی را داراست. پس این روز ظرفیت ظهور یکی از عالی ترین نعمت های خدا را در خود دارد و لذا روز با برکت و مقدسی است. ما از طریق بزرگداشت این روز و از طریق یاد امیرالمؤمنین(علیه السلام) راه ورود به نعمت های بزرگ الهی را برای خودمان ممکن می سازیم. آداب تجلیل از آن حضرت و یاد ایشان در این است که نسبت به وقوع آن حادثه شکر کنیم و نسبت به آن بی تفاوت نگذریم. و از خداوند تقاضا کنیم محبت ولی خود را در جان ما شعله ور گرداند.

شما در ماه مبارک رمضان وقتی می دانید که این ماه یک قدر و قیمت خاصی دارد صِرف این توجه، شما را وارد ایمان می کند. یکی از اعتقادهای ما که خیلی کار از آن می آید اعتقاد به این است که خدا اراده می کند. در ماه مبارک رمضان؛ شیطان را در بند نموده و دریچة خلوت با خودش را به سوی قلب ما باز کند. نفسِ توجه به ماه مبارک رمضان یک نحوه ایمان و شرافت است، در مورد روز سیزده رجب و یا اساساً توجه به خودِ ماه رجب هم موضوع از همین قرار است.

 

پی نوشت:
[1] - سوره بقره، آیه 125.
[2] - امید است عزیزانی که در جهت آمادگی شرایط برای انجام عمل اعتکاف و کمک جهت موفقیت معتکفین تلاش می نمایند، به پاداش و اجری نایل شوند که خداوند برای حضرت ابراهیم و اسماعیل«علیهماالسلام» قرار داد.
[3] - سوره ابراهیم، آیه 5.

Share