اگر لبنیات نخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می‌ افتد؟

اگر لبنیات نخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می‌ افتد؟
ویتامین B به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در مبارزه با باکتری های مضر نیز به بدن یاری می رساند.

وقتی که مصرف لبنیات را متوقف می کنید، سیستم ایمنی بدن احتمالا ضعیف تر و آسیب پذیرتر می شود. این مشکل عمدتا به کمبود ویتامین B۱۲ در بدن برمی گردد که به میزان مطلوبی در محصولات لبنی وجود دارد. این ویتامین به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در مبارزه با باکتری های مضر نیز به بدن یاری می رساند.

۱. ممکن است که کمتر به سردرد مبتلا شوید

این قضیه به نوعی ترکیب شیمیایی طبیعی به  نام تیرامین برمی گردد که عمدتا در پنیرها یافت می شود و می تواند برای بعضی از افراد مانند عامل محرک در سردرد و میگرن عمل کند. بنابراین، اگر شما هم به تیرامین حساسیت داشته باشید، قطع مصرف لبنیات و خصوصا پنیر باعث می شود که کمتر با سردرد مواجه شوید.
البته مساله به این سادگی ها هم نیست، چون محصولات لبنی حاوی ویتامین B۲ هستند که کمبودش در بدن با عوارضی مانند میگرن همراه می شود. پس اگر تصمیم گرفتید که لبنیات را از رژیم غذایی تان کنار بگذارید، حتما باید ویتامین B۲ را از طریق مواد غذایی دیگر مانند قارچ، بادام و اسفناج تامین کنید.

۲. ممکن است که کمتر نفخ کنید

ممکن است که شما واقعا به عدم تحمل لاکتوز مبتلا نباشید، اما آمارهای US National library of Medicine نشان می دهند که ۶۵ درصد از مردم جهان در هضم شیر با مشکل مواجه می شوند. دلیلش این است که بدن بسیاری از افراد فاقد آنزیمی به نام لاکتاز است که دقیقا برای هضم صحیح و کامل شیر گاو باید در بدن وجود داشته باشد. در این حالت اگر محصولات لبنی را از رژیم غذایی کنار بگذارید، وضعیت گوارش تان بهتر خواهد شد و کمتر هم نفخ خواهید کرد.
البته قضیه می تواند کاملا هم برعکس باشد. درواقع، کنار گذاشتن محصولات لبنی از رژیم غذایی می تواند احساس نفخ را در بعضی از افراد بیشتر کند، چون بدن آنان نسبت به چنین تغییری در رژیم غذایی واکنش منفی نشان می دهد.

۳. ممکن است که سلامت روده ها با خطر مواجه شود

بهبودی در وضعیت گوارش می تواند از پیامدهای قطع مصرف لبنیات باشد، اما این کار لزوما سلامت روده ها را بهتر نمی کند. درواقع، دستگاه گوارش انسان دارای انواع مختلفی از باکتری های مفید و مضر است. محصولات لبنی خاصی مانند ماست یونانی و کفیر حاوی باکتری ها مفید و پروبیوتیک ها هستند که سلامت روده ها را تقویت می کنند. بنابراین، اگر لبنیات را از رژیم غذایی حذف کنید، باید جایگزین مناسبی برای تامین این باکتری های مفید و پروبیوتیک ها داشته باشید. استفاده از قرص های پروبیوتیک می تواند یکی از جایگزین های مناسب باشد.

۴. ممکن است که مواد مغذی ضروری را از دست بدهید

محصولات لبنی حاوی ترکیبات ضروری و مهمی برای بدن هستند که کمبودشان در بدن قطعا مشکل ساز می شود. درواقع، کلسیم و ویتامین D، دو مورد از مهم ترین ماده های مغذی موجود در محصولات لبنی به شمار می روند و افرادی که این محصولات را از رژیم غذایی خودشان کنار می گذارند،  باید فکری هم برای تامین ترکیبات ضروری داشته باشند. استفاده از ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین که هر دو از منابع خوب برای دریافت کلسیم هستند، شیوه مطلوبی برای جبران کردن این کمبود محسوب می شوند. بعضی از شیرهای گیاهی غنی شده با ویتامین D و کلسیم نیز گزینه های مناسبی به شمار می روند.

۵. ممکن است که راحت تر مریض شوید

وقتی که مصرف لبنیات را متوقف می کنید، سیستم ایمنی بدن احتمالا ضعیف تر و آسیب پذیرتر می شود. این مشکل عمدتا به کمبود ویتامین B۱۲ در بدن برمی گردد که به میزان مطلوبی در محصولات لبنی وجود دارد. این ویتامین به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در مبارزه با باکتری های مضر نیز به بدن یاری می رساند.
افرادی که مبتلا به کمبود ویتامین B۱۲ هستند، ضعیف تر از دیگر افراد می شوند و درنتیجه ناخواسته هم بیشتر به بیماری های مختلف مبتلا می گردند. بنابراین، برای مقابله با پیامدهای منفی این کمبود باید مواد غذایی غنی شده با ویتامین B۱۲ را به اندازه کافی در رژیم غذایی خودتان داشته باشید.

۶. ممکن است که دچار کمبود پروتئین شوید

یکی از درشت مغذی هایی که از طریق مصرف لبنیات به بدن می رسد، پروتئین است. توجه داشته باشید که این درشت مغذی برای عضله سازی و کمک به عملکرد صحیح در اندام ها و استخوان های بدن ضروری است. درحالی که مواد غذایی دیگر هم دارای پروتئین هستند، اما افرادی که لبنیات را از رژیم غذایی کنار می گذارند، باید دقت بیشتری در دریافت پروتئین داشته باشند.

منبع: سلامتیسم

Share