مباحثی پیرامون قمر در عقرب + جدول کامل ایام قمر در عقرب 1397

قمر در عقرب
خواندن عقد ازدواج، اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)، تعیین و تغییر نام، افتتاح کار و کسب و تجارت، حجامت، مسافرت، گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم وکلاً انجام هریک از کارهای اساسی درایام نحس و قمر درعقرب هم طبق نظر علمای دین و هم از نظر منجّمین توصیه نمیشود

قمر در عقرب چیست و اعمال ممنوعه در این ایام چیست؟
معنایی که برای قمر در عقرب شده این است که در این ایام برای ساکنین زمین، کره ماه برابر صورت فلکى عقرب‌‌ واقع شده است، ماه (قمر) در طول یک سال قمری، که حدود 29 و نیم روز است، یکبار به طور کامل دور زمین می چرخد! که به 12 قسمت تقسیم شده(12 تا 30 درجه)  و برج هایی نیز برای هر یک از این 12 صورت فلکی انتخاب شده؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی.
توضیح اینکه؛ دانشمندان، دایرة‌البروج در آسمان را به دوازده قسم که هر یک 30 درجه مى‌‌‌‏شود و مجموعا 360 درجه می‌شود، بخش نموده‌‌‏اند، و در مدارات اختران هر قسم را «برج» نامیده‌‌اند.
چون در هر «برجى» برخی از ستاره‌ها و به اصطلاح ثوابت (مراد، کواکب ثابت نسبی است چون نسبت به زمین، بسیار آهسته حرکت می‌کنند و مانند ثابت‌اند) گرد آمده‌‌‏‌اند که از هیئت اجتماع آنها صورت جانورانى تصویر رفته بود، آن «برج» را به نام صورت آن جانور نامیده‌‌‌اند که اول آنها «حمل» و آخر آنها «حوت» است؛ چنانکه به نظم گفته شده:
برج‌ها دیدم که از مشرق بر آوردند سر
جمله در تسبیح و در تهلیل حیّ لا یموت‏
چون حمل چون ثور چون جوزاء و سرطان و اسد
سنبله میزان و عقرب، قوس و جدى و دلو و حوت

قمر در عقرب حدود 2.5 روز ( به مدت 60 ساعت) می باشد، اما با توجه به اینکه در روایات عبارت «قمر در عقرب» آمده و مشخص نشده که آیا منظور قمر در صورت فلکی عقرب است یا این که قمر در برج عقرب است؟ لذا بهتر است مراعات احتیاط گردد و 2 روز به آن افزود و جمعاً 4.5 روز محاسبه کرد، البته ایام قمر در عقرب در هر سال متفاوت بوده و باید هر سال مستقلاً محاسبه شوند.
بر اساس روایات، علم نجوم و نیز اخترشناسی:
خواندن عقد ازدواج، اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)، تعیین و تغییر نام، افتتاح کار و کسب و تجارت، حجامت، مسافرت، گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی در ایام نحس و قمر در عقرب هم طبق نظر عالمان دین و هم از نظر منجّمین توصیه نمیگردد بلکه فقها فتوای به کراهت اعمال مذکور در روزهای قمر در عقرب داده اند.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «هر کس در هنگامی که قمر در عقرب باشد مسافرت یا ازدواج نماید، خیری نمی بیند»[2]
هر چند حرکات و صور فلکی و اجرام آسمانی بر زندگی بشر تاثیرات فراوانی دارد لکن از آموزه های اسلامی استفاده می شود که نباید به این امور بیش از حدّ مجاز اعتنا کرده و کل برنامه های زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نمود اما به هر صورت احتیاط، شرط عقل و نیز شرع است و صد البته نباید برداشت ما این باشد که این گونه روایات در مقام بیان علّت تامّه است، بلکه در مقام بیان اقتضاى امکان و احتمال است. به عنوان نمونه در چندین روایت ذیل، ائمه به این موضوع اشاره کرده اند.
شخصی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: «من به گونه ای در نجوم غرق شده ام که هر گاه بخواهم کاری انجام دهم، آن را با اطلاعات نجومی خود می سنجم، اگر برای آن طالع شر و نحسی دیدم آن را انجام نمی دهم و هر گاه طالع خیر و خوبی برای آن دیدم، شروع به اقدام می کنم. امام فرمودند: آیا به آن چه به دست آورده ای اعتقاد داشته و بر طبق آن عمل می کنی؟ عرض کرد: بله، امام فرمودند: همه کتاب هایت (کتب نجومی) را نابود کن و به این علم عمل نکن».[3]
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس برخدا توکل نماید و هرگز ملاحظه سعادت و نحوست ایام را ننماید خداوند او را یاری خواهد نمود و عهده دار او خواهد شد به ویژه اینکه صدقه نیز بپردازد زیرا صدقه نحوست را از بین می برد.
البته این مطلب را هم نباید نادیده گرفت که به اعتراف خود منجمین، اینگونه برداشت های غیرمادی و احکام غیبی از حالات نجوم و ستارگان، دقیق و قطعی نیست و فقط مجرد ظن و احتمال است.[4] 
اما بعد از آنکه اسلام، مسلمانان را از افتادن در خرافات نهی کرد، در برخی از موارد به اموری اشاره کرده است که نوعی اعتراف به دخالت اجرام آسمانی در برخی از امور زندگی انسانها است و هرچند که باید در اینگونه امور فقط باید به مقداری که شرع بیان کرده است، اکتفا شود، مانند ایام قمر در عقرب و ماه صفر.
نتیجه:
بنابراین؛ با توجه به مطالبی که ذکر شد می توان چنین نتیجه گرفت که موضوع قمر در عقرب امری است که بر طبق آن فتوا داده شده است ولی باید در نظر داشت که فتوا ویژه مواردی است که در روایت ذکر شده است (سفر، ازدواج)، و علاوه بر این، حکمی که به آن فتوا داده شده کراهت است نه حرمت، لذا برخی از فقهاء گفته اند: اگر امر اهم مانند اطاعت والدین (مثلاً والدین به فرزند خود در روزی که قمر در عقرب است، دستور سفر دهند) یا حج واجب، با این موضوع تنافی پیدا کند، آن امر اهم مقدم می شود.[5] لکن صدقه و خواندن آیة الکرسی در دفع نحوست این ایام بسیار مفید می باشد.

پی نوشت:
[1]. امام خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیلة، ج‌2، ص 238، مؤسسه مطبوعات دار العلم‌،، قم، بی تا.
[2]. ‌کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج8، ص 275، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407‍ ق.
[3]. فیض کاشانى، محمد محسن، الوافی،ج 12، ص355، کتابخانه امیر المؤمنین، اصفهان، 1406‍ ق.
[4]. حسن زاده آملی، حسن، دروس فی معرفة الوقت و القبلة، ص 79، دفتر انتشارات اسلامى،قم، 1416ق.
[5]. نجفى کاشف الغطاء، جعفر بن خضر ، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغراء، ج4، ص 485، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى ، قم ، 1422 ق.

 

برای دانلود و دیدن جدول کامل ایام قمر در عقرب سال 1397 روی لینک زیر کلیک کنید:

فایل: 
دانلود فایلاندازه
Image icon دانلود جدول کامل/ ایام قمر در عقرب 1397174.33 کیلوبایت
Share