مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول

مقدمه: نقش خودآگاهی در استار‌ت آپ
مهارت‌های فردی و بین فردی
چگونه می توان مدل کسب و کار خوبی طراحی کرده و آنرا بصورت موثر به سرمایه گذار و یا مشتریان خود ارائه داد؟

مهارت های فردی و بین فردی چیست؟

بیشتر افراد تصور می کنند مهارت های لازم برای راه اندازی و رشد کسب وکار، تنها شامل مهارت هایی مانند طراحی و راه اندازی کسب وکار و هک رشد است و اغلب به مهارت های فردی و بین فردی کمتر توجه می شود اما استفاده از مهارت های فردی و بین فردی، می تواند سایر مهارت ها را بهبود داده و یا باعث رشد آن ها شود. به عنوان مثال، هرچقدر هم که مدل کسب وکار خوبی طراحی کنید، بدون داشتن مهارت ارائه نمی توانید مدل کسب وکارتان را به صورت مؤثر به سرمایه گذار یا مشتریان خود معرفی کنید؛ حال ممکن است لازم باشد خودتان مهارت های ارائه را فرابگیرید و یا از افراد دیگری برای این کار استفاده کنید. 
از نمونه مهارت های فردی و بین فردی، می توان به خودآگاهی، مدیریت ابهام، مهارت های ارائه، مذاکره و ... اشاره کرد. این مهارت ها هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری شما کاربردهای بسیاری دارند. سعی کنید این مهارت های کلیدی را یاد بگیرید، زیرا به شما انرژی بالایی داده و با ایجاد حس بهتری نسبت به خود، انگیزه و اعتمادبه نفستان بیشتر می شود. این مهارت ها ذاتی نبوده و قابل یادگیری و پرورش هستند. 
بااین که یادگیری مهارت های فردی و بین فردی را قبل از یادگیری دیگر مهارت های کسب وکار ضروری می دانیم اما به این نکته مهم توجه داشته باشید که این مهارت ها فقط مربوط به شروع یک استارت آپ نیستند. نه فقط در زمان شروع، بلکه در تمام مسیر راه اندازی کسب وکار خود، با این مهارت ها سروکار خواهید داشت و روزبه روز به تجربه شما در به کارگیری از این مهارت ها افزوده می شود.

در کنار این مهارت ها، ویژگی هایی همچون اشتیاق و ریسک پذیری نیز در کارآفرینان موفق وجود دارد که در مسیر موفقیتشان به آن ها کمک کرده است. شما می توانید با شناخت و آگاهی از این ویژگی ها در وجود خود، در مسیر راه اندازی و توسعه کسب وکارتان از آن ها کمک بگیرید.

ویژگی های کارآفرینان (Characteristics of Entrepreneurs)

۱- اشتیاق (Passion)
۲- پشتکار (Perseverance)
۳- تدبیر و ابتکار (Resourcefulness)
۴- ریسک پذیری (Risk Taking)
۵- خودباوری و سخت کوشی ( Hard Work& Self-belief)
۶- سازگاری و انعطاف پذیری (Adaptability & Flexibility)
۷- قدرت تحمل ابهام (Tolerance of Ambiguity)
۸- نیاز به استقلال (Need for Autonomy)
۹- منبع کنترل درونی (Internal locus of Control)
۱۰- انگیزه پیشرفت (Need for Achievement)
۱۱- مثبت اندیشی (Positive Thinking)

وقتی به استارت آپ هایی که تبدیل به شرکت های بزرگی شده اند یا در حال رشد و توسعه هستند نگاه کنید، متوجه شباهت هایی در مورد آن ها می شوید. برای مثال روندهای اجرایی، ترکیب تیم و زمان بندی انجام کارها در آن ها شبیه به هم است. حتی بزرگ ترین ایده ها نیز می توانند بدون رهبری منعطف و توانمند در رأس تیم، برای رسیدن به موفقیت تلاش و مبارزه کنند؛ اما تنها یک رهبر کارآفرین می تواند ایده ای با پتانسیل متوسط را تبدیل به کسب وکاری افسانه ای کند. عوامل محیطی بسیاری در موفقیت کسب وکارها نقش داشته ولی ویژگی های خاصی نیز در موسسان آن ها دیده شده که باعث موفقیت شده است. اگرچه همه این ویژگی ها در یک فرد کارآفرین به طور کامل وجود ندارد، ولی تقریبا در همه آن ها مشترک است. این ویژگی ها عبارت اند از:

۱اشتیاق (Passion): اگر نسبت به کارتان شور و شوق نداشته باشید، غیرممکن است به کارآفرین موفقی تبدیل شوید. اشتیاق به صورت ذهنی تعریف می شود، ولی آنچه در تعریف اشتیاق مهم است وجود هیجان بالا در فرد برای انجام کار مورد علاقه اش است. ممکن است شما نسبت به همه کارهایی که قرار است انجام دهید و افرادی که قرار است با آن ها کارکنید، شور و شوق نداشته باشید، ولی این مهم است که در پایان روز از انجام فعالیت های مربوط به کسب وکار خود راضی و خوشحال باشید. بدون اشتیاق، بهره وری شما پایین خواهد بود و با اشتیاق بالا می توانید به موفقیتی که آرزویش را داشته اید برسید. داشتن اشتیاق برای راه اندازی استارت آپ، منجر به تبدیل ایده به واقعیت می شود. این اشتیاق باعث می شود شب و روز بدون خستگی برای موفق شدن تلاش کنید و ناامید نشوید.
۲پشتکار (Perseverance): کارآفرینان باید قادر باشند با موانع پیش رویشان مقابله کنند. کسب وکار یک شبه پدید نمی آید و تبدیل ایده به واقعیت زمان بر است. آن چیزی که کارآفرینان را بزرگ می کند پشتکار آن ها و پیگیر بودن نسبت به رشد کسب وکار، صرف نظر از شکست های متوالی است.
۳- تدبیر و ابتکار (Resourcefulness): این ویژگی به کارآفرینان کمک می کند ازآنچه دارند بهترین استفاده را ببرند. دارایی های یک کارآفرین در زمان راه اندازی استارت آپ محدود است و آن ها باید بتوانند با تدبیر و ابتکار عمل به بهترین شکل ممکن از این دارایی ها بهره لازم را ببرند. کارآفرینان علاوه بر استفاده بهینه از دارایی های خود، توانایی استفاده از دارایی های شبکه افراد مرتبط با خود را نیز دارند.
۴- ریسک پذیری (Risk Taking): کارآفرینان ریسک پذیر، آماده رفتن به سوی آینده ای پیش بینی نشده هستند، اما لزوماً همه ریسک کنند گان کارآفرینان موفقی نخواهند شد. کارآفرینان در شرایط ریسک، معمولاً زمان و پول خود را روی ناشناخته ها به خطر می اندازند، اما آن ها نیز منابع و برنامه هایشان را در برخورد با «ناشناخته های شناخته نشده» به کار نمی گیرند. هنگام ارزیابی ریسک، کارآفرین موفق این سؤال را از خودش می پرسد که آیا این ریسک ارزش هزینه کردن زندگی کاری ، پول و زمانم را دارد یا خیر؟ و اگر این سرمایه گذاری موفق نشود چه کاری باید انجام دهم؟ کارآفرینان معمولاً ریسک های حساب شده را انتخاب می کنند. آن ها قبل از تصمیم به اختصاص منابعشان به دنبال ارزیابی خطرات و ریسک هایی هستند که با فرصت انتخابی آن ها مرتبط است. همچنین آن ها به دنبال ارزیابی توانایی ها ی خود در مدیریت ریسک، مزایا و چالش هایی هستند که از سرمایه گذاری بر آن فرصت به دست می آورند. کارآفرینان می توانند از ریسک کردن به سود برسند و گاهی ممکن است با پذیرش ریسک بیشتر، به سود بیشتری نیز دست پیدا کنند. بااین حال، کارآفرینان همیشه ترجیح می دهند ریسک هایی که توانایی مدیریت آن ها را دارند، انتخاب کنند.
۵- خودباوری و سخت کوشی ( Hard WorkSelf-belief): کارآفرینان از انجام کارهای مربوط به کسب وکارشان لذت می برند و خود را وقف کارشان می کنند. آن ها خود را باور دارند و از اعتمادبه نفس بالایی نیز برخوردارند. کارآفرینان معمولاً سرسختی خود را از طریق تمرکز شدید بر کار و باور زیاد به موفقیت نشان می دهند.
۶- سازگاری و انعطاف پذیری (Adaptability & Flexibility): کارآفرینان موفق انعطاف پذیری بالایی دارند و در شروع کسب وکار خود، تغییرات محیط بیرونی را در مرحله تبدیل ایده به محصول، مدنظر قرار می دهند و متناسب با تغییرات محیط، ایده و محصول خود را نیز تغییر می دهند. داشتن اشتیاق نسبت به کاری که قرار است انجام دهید و حتی سرسختی و سماجت شما بسیار مهم است؛ اما اگر نسبت به مشتری و نیاز بازار انعطاف نداشته باشید، کسب وکارتان محکوم به شکست خواهد بود؛ زیرا نیازهای بازار پویا هستند و تغییرات در نیازهای مشتریان امری طبیعی است. کارآفرینان موفق، با استقبال از همه پیشنهاد ها و واکنش مناسب نسبت به تغییرات، به دنبال بهینه سازی و سفارشی کردن بیشتر محصول هستند تا به عرضه بهتر و رضایت بیشتر مشتری منجر شود.
۷- قدرت تحمل ابهام (Tolerance of Ambiguity): این ویژگی را توانایی مقاومت در برابر ترس از شکست (مانند ترس از تحقیر شدن، ترس از دست دادن پول، آبرو و اعتبار) و ابهامات مربوط به شروع کسب وکار (سؤالاتی مانند آیا در این کار موفق می شوم؟ آیا نرخ سودآوری این کار بالاست؟) تعریف می کنند. کارآفرینان توانایی پذیرفتن عدم قطعیت های شروع کسب وکار را دارند و این ابهامات را به عنوان بخشی طبیعی از شروع هر کسب وکار می دانند.
۸- نیاز به استقلال (Need for Autonomy): نیاز به استقلال نیرویی انگیزشی برای کارآفرینان است تا احساس کنند بر سرنوشت خودکنترل دارند، می توانند کاری را برای خود انجام دهند و رئیس خود باشند. کارآفرینان شخصیتی دارند که نمی توانند برای دیگران کار کنند و به آن ها وابسته باشند. استقلال طلبی عاملی برای کمک به کارآفرینان است تا به اهداف و رؤیاهای خود برسند.
۹- منبع کنترل درونی (Internal locus of Control): منبع کنترل، اعتقاد افراد به این است که آیا وقایع خارجی سرنوشت آن ها را تعیین می کند یا تلاش و کوشش خودشان؟ افرادی که منبع کنترل درونی دارند، بر این باورند که می توانند آینده را بر اساس رفتار و اقدامات خود رقم بزنند؛ اما افراد با منبع کنترل بیرونی معتقدند که رفتارشان هیچ تأثیری بر حوادثی که در آینده برایشان اتفاق خواهد افتاد، ندارد و شکست یا پیروزی به صورت تصادفی و توسط عوامل محیطی تعیین می شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که افراد دارای منبع کنترل درونی نسبت به افراد دارای منبع کنترل بیرونی، موفق ترند. کارآفرینان نیز معمولاً دارای منبع کنترل درونی هستند و بر این باورند که رفتار و تصمیمات خودشان، سرنوشت آن ها را تعیین می کند.
۱۰- انگیزه پیشرفت (Need for Achievement): بنیان گذاران کسب وکار ها همیشه برای جستجوی راه حل های جدید و بهتر نسبت به رقبای فعلی خود در بازار دارای انگیزه بوده و به دنبال عملی کردن این راه حل ها هستند. به عبارت دیگر، کارآفرینان انگیزه زیادی برای موفق شدن و پیشرفت دارند و به ماندن در سطح فعلی قانع نیستند.
۱۱- مثبت اندیشی (Positive Thinking): مثبت اندیشی، امید، استقامت و پایداری را در پی خواهد داشت که این سه، راهگشای جاده پرفرازونشیب پیروزی خواهند بود. اسکات ونترلا (Scott W. Ventrella) نویسنده کتاب «تفکر مثبت ضامن موفقیت کسب و کار» در کتاب خود آورده است که اعتقادات انسان، افکار وی را شکل می دهند. افکار، تنظیم کننده احساسات و درنهایت احساسات، عامل رفتار فرد هستند. هم چنین اعتقاد دارد که تنها مانع ساختن فردا، شک هایمان درباره امروز است؛ پس بگذارید با اعتقاد قوی و فعال به پیش برویم. نوع نگاه کارآفرینان به دنیا با دیگران متفاوت است. کارآفرینان و افراد موفق، نسبت به آینده خوش بین و امیدوارند.

ادامه دارد...

مطلب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
-------------------------
منبع: 
مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

Share