مهارت های فردی و بین فردی/ بخش هفتم

مهارت‌های ارتباطی - ارائه آسانسوری
ارائه آسانسوری
فرض کنید در حال پایین آمدن با آسانسور برای رسیدن به سالن کنفرانسی هستید که قرار است برای سرمایه گذاران ایده ی خود را ارائه کنید.

فرض کنید در حال پایین آمدن با آسانسور برای رسیدن به سالن کنفرانسی هستید که قرار است برای سرمایه گذاران ایده ی خود را ارائه کنید. فردی که در کنار شما ایستاده، یکی از سرمایه گذارانی است که قرار است در جلسه معرفی ایده ها حضور داشته باشد و می گوید: «من نیز در حال آمدن به جلسه ارائه ها هستم، ایده شما در مورد چیست؟» شما ۳۰ ثانیه یا کم تر زمان دارید تا ایده خود را به او توضیح دهید. در این زمان کم ایده خود را چگونه توضیح می دهید؟

ارائه آسانسوری (Elevator Pitch)

فرض کنید در حال پایین آمدن با آسانسور برای رسیدن به سالن کنفرانسی هستید که قرار است برای سرمایه گذاران ایده ی خود را ارائه کنید. فردی که در کنار شما ایستاده، یکی از سرمایه گذارانی است که قرار است در جلسه معرفی ایده ها حضور داشته باشد و می گوید: «من نیز در حال آمدن به جلسه ارائه ها هستم، ایده شما در مورد چیست؟» شما ۳۰ ثانیه یا کم تر زمان دارید تا ایده خود را به او توضیح دهید. در این زمان کم ایده خود را چگونه توضیح می دهید؟
شما نیاز به یک یا دو جمله ساده برای پاسخ دارید. این پاسخ باید به روشنی دربردارنده ارزش اصلی ایده یا کسب و کار شما باشد که قصد دارید آن را به مخاطب خود منتقل کنید.

ارائه ۳۰ ثانیه ای شما باید شامل همه ی موارد زیر باشد. میزان ثانیه های صرف شده برای هر بخش نیز مشخص شده است:
۱- محصول: توضیح ساده ای در مورد محصولتان بدهید (۳ ثانیه فرصت دارید).
۲- مشکل: ایده ی شما به دنبال حل چه مشکلی است؟ (۴ ثانیه فرصت دارید).
۳- راه حل: ایده شما چگونه این مشکل را حل می کند؟ راه حل را توضیح دهید (۴ ثانیه فرصت دارید).
۴- نحوه ی پول درآوردن از ایده: در این قسمت شما باید توضیح مختصری در مورد مدل کسب وکارتان دهید. اگر می خواهید به عنوان کسب وکاری قانونی ظاهر شوید این مرحله بسیار مهم است (۳ ثانیه فرصت دارید).
۵- کشش ایده چیست؟ اگر کسب و کارتان را شروع کرده اید در مورد مزیت کارتان، تعداد کاربران و میزان درآمدزایی و سوددهی آن صحبت کنید. اگر هنوز ایده تان به مرحله اجرا درنیامده است می توانید در مورد اندازه بازار و مشتریان بالقوه صحبت کنید (۵ ثانیه فرصت دارید).
۶- چه کسانی در حال کار کردن روی طرح موردنظر هستند؟ در این قسمت خود و یا ۲ نفر از اعضای تیم که روی طرح و ایده تان مشغول به بررسی و کار هستند را معرفی کنید (۴ ثانیه فرصت دارید).
۷- چرا محصول پیشنهادی من از رقبا بهتر است؟ چه چیزی کسب و کار شما را خاص می کند؟ چرا شما را باید از رقبای فعلی بهتر بدانند؟ اختراع ثبت شده خاصی دارید؟ تکنولوژی بهتری دارید؟ و ... (۴ ثانیه فرصت دارید).
۸- پرسیدن/ پیگیری کردن: در این قسمت شما باید به مخاطب خود بگویید که به دنبال چه هستند: پول؟ یک جلسه ملاقات؟ معرفی؟ (۳ ثانیه فرصت دارید).
همان طور که مشخص است، زمان عامل مهمی در ارائه آسانسوری است. شما باید بدون اینکه عجله کنید، بسیار خلاصه و دقیق صحبت کنید. این بدان معناست که شما در زمان نوشتن متن ارائه تان باید کلمات اضافی را حذف کنید و زمان خود را صرف جزئیاتی کنید که اهمیت بیشتری دارند. این زمان ها ثابت نیستند بلکه می توانید آن ها را کم و زیاد کنید، به نقاط قوت و ضعفتان توجه کنید و هر بخش را با توجه به نقاط ضعف و قوتتان کم وزیاد کنید؛ مثلاً اگر شما تیمی قوی دارید می توانید زمان بیشتری در ارائه به آن اختصاص دهید. این را فراموش نکنید که برای تقویت این مهارت در خودتان باید همواره تمرین کنید.

توصیه هایی برای ارائه مؤثر در محیط رقابتی کسب و کار

  • تعداد کلمات ارائه تان را از قبل مشخص کنید. در مسابقه ها و اردوهای استارت آپ که جایی برای ارائه ایده و سرمایه گذاری روی آن هاست، زمان اهمیت زیادی دارد و گفتن کلمات اضافی و بیهوده می تواند ایده را به سمت شکست ببرد. بعضی افراد دوست دارند ایده شان را داستان وار بیان کنند ولی شما فقط ۳۰ ثانیه زمان دارید، پس باید کلماتی که استفاده می کنید فشرده، خلاصه و کامل باشد.
  • فشرده کردن کلمات به این معنی نیست که از تصاویر در ارائه استفاده نکنید. می توانید برای درک بهتر ایده، تصویری را نشان دهید که ایده را بهتر معرفی کند. حتی اگر بتوانید از نمونه ساخته شده و عینی محصول نیز استفاده کنید، خیلی عالی است.
  • با اطمینان ارائه دهید. شما به ایده و چیزی که در ذهن تان است باور دارید، باید بتوانید این باور را به سرمایه گذاران نیز منتقل کنید تا روی طرح شما سرمایه گذاری کنند. پس با اطمینان ایده خود را معرفی کنید و مطمئن باشید که میزان باور شما با میزان موفقیت تان بسیار مرتبط است.

ارائه آسانسوری

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش چهارم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش پنجم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش ششم

------------------------------
منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

فایل: 
دانلود فایلاندازه
Audio icon فایل صوتی/ ارائه آسانسوری (Elevator Pitch)19.78 مگابایت
Share