نه غرور و نه اندوه

موضوع: 
سید حسین سیدی
ورزش
در مسابقه فوتبال، نه باید از بردها مغرور شد و نه از باخت ها و اشتباهات، خیلی اندوهناک شد.

این روزها تب فوتبال، همه دنیا را فرا گرفته است. در دنیای فوتبال، فراز و نشیب های زیادی وجود دارد. گاهی بُرد با یک تیم است و گاهی علیرغم تلاش زیاد، نتیجه مطلوب را نمی گیرد. در این میان تیم موفق(و انسان موفق) از نظر قرآن، تیمی است که نه از بردها مغرور می شود و نه از باخت ها، خیلی افسرده و نالان شود.
خدای بزرگ در قرآن کریم می فرماید: «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُم‏؛ (اين تقدير حق را بدانيد) تا هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشويد و به آنچه به شما مى‏دهد مغرور و دلشاد نگرديد.»[1] پیام این آیه برای انسان مسلمان و بازیکن مسلمان این است که از بُردهای زندگی، مغرور نشود و از باخت های زندگی، خیلی اندوهگین نشود.
مغرور شدن در ورزش، تبعاتی دارد که ورزشکاران و ورزش دوستان، تبعات آن را دیده اند. اما نکته ای که مخصوصا برای تیم های مسلمان مهم است، برخورد با موانع و ناکامی هاست. چه بسا در یک بازی فوتبال اتفاق بیفتد که یک اشتباه کوچک، تمام محاسبات تیم را بر هم زند و آنها را تیم شکست خورده معرفی کند. در این زمان طبیعی است که انسان ناراحت خواهد شد. اما تیمی موفق است که خود را نبازد و تمام آرزوهای خود را بر بر باد فنا نبیند. مثلا تیمی که برخلاف انتظار، شکست می خورد اگر بازیکنان آن تیم، خود را کنترل نکنند، ممکن است حرف های ناشایستی به هم زده و همدیگر را مقصر جلوه دهند و یا خدای ناکرده نسبت به خدا ناسپاسی کنند که چرا قسمت ما اینگونه شد و سخنانی از این قبیل. در این مواقع شیطان نیز وارد معرکه شده تا انسان را بلغزاند.
حاصل سخن اینکه؛ هم غرور و هم اندوه فراوان در هر کاری(از جمله ورزش)، مطلوب نیست. زیرا که ممکن است تبعات ناگواری داشته باشد.
خداوند همه تیم های مسلمان را یاری کند که در مسیر ورزشی خود، قرآنی عمل کنند.

پی نوشت:
1ــ حدید/23.

Share