مقام زیارت سیدالشهداء علیه السلام - کلیپ تصویری آیت الله وحید خراسانی + متن

دریافت ویدئو
موضوع: 
مقام زیارت سیدالشهداء علیه السلام - کلیپ تصویری آیت الله وحید خراسانی در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم، به مدت 39:35

مقام زیارت سیدالشهداء علیه السلام - کلیپ تصویری آیت الله وحید خراسانی در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم، به مدت 39:35.

مقام زیارت سیدالشهداء علیه السلام

مقام زیارت سیدالشهداء علیه السلام:

دراین ایام، سه مهم داریم:
1. نسبت به خودمان
2. نسبت به مردم
3. نسبت به صاحب این ایام

هرسه بحثش مفصل است. اجمال مطلب این است که فرصتی برای شما پیش آمده که این فرصت برق آسا می گذرد وحسرت کبرایش برای فرد فرد ما می ماند وآن این است که هریک از شما می توانید متصدی بشوید امر هدایت نفوس را. واین کلمه گفتنش سهل است اما به کنه مطلب رسیدن در کمال صعوبت است. تحضیض آیه نفر، اهمیت نفر را نشان می دهد: فلو لا نفر. این نفر برای چیست؟ لیتفقهوا فی الدین. خود شرح این آیه  در این مجال میسر نیست. متعلّق هیئت، یک ماده است وآن ماده مضاف است. فهم هر یک از این دو، اهل نظر تامل کنند که چقدر دشوار است. متعلق امر، تفقه است. خود تفقه یک هیئت دارد ویک ماده. همم هیئت را باید فهمید هم ماده را. هیئت چیست؟ بین هیئات مختلفه، هیئت هئت تفعل است. ماده ای که تحت این هیئت رفته فقه است. فقه امر ذات تعلق است. فقه در قرآن فهم است. این فهم متعلَّق چیست؟

این دین چیست؟ همان دینی است که إنَّ الدّین عندالله الاسلام. این همان دین است که ابراهیم خلیل با آن عظمت، وقت بنای بیت آرزویش این بود: رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ [1]. آن وقت کار شما تفقه در این دین است. منتها این کار به این سادگی میسر نمی شود. افسوس که عمر گذشت، آن وقتی که توانستیم نفهمیدیم وآن وقت که فهمیدیم نتوانستیم. خوشا به حا ل آن ها که در وقت توانستن بفهمند. راه رسیدن به این هدف تنها این درس وبحث نیست چیز دیگر لازم است. اگر این برنامه را از امروز عملی کنید خودتان انقلاب نفس را درک خواهید کرد. خوب حدیث را بفهمید:

 اشراف امتی حمله القرآن واصحاب اللیل.

اولا امت او چه امتی است؟ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ [2]. این ارزش امت اوست. شهدا بر عموم بشر امت اویند. حال باید دید اشراف این امت کیانند؟ آن هم اشرافی که خاتم (صلی الله علیه وآله و سلم) سکه شرف به سینه آن ها نصب کند. اشراف امتی حمله القرآن واصحاب اللیل.

عصاره می شود در دوکلمه. شرف آنهم شرفی که اشرف عالم او راشرف بداند دراین دوکلمه جمع است. حمله القرآن و اصحاب اللیل. از امروز شروع کنید بدون استثناهیج روزی برشما نگذرد مگر بااین عمل وهیچ شبی نگذرد مگربا آن عمل.

اما روز، حمله القرآن. فاقروا ماتیسر من القرآن. آن اندازه میسر است قرآن بخوانید ولی راه باید طوری رفت که سریع به مقصد رسید. تمام دقائق کمال درروایات متشتت است باید این ها را جمع کرد. این جا این جمله را فرموده وجای دیگر باز فرموده چطور حامل قرآن بشو. قرآن بخوانید اما آن قرآن را هدیه کنید به صاحب عصر ولی زمان. عمل را از خود منقطع کنید به او متصل کنید. چه می کند این؟ بحث فنی عظیمی  دارد. خود انقطاع عمل از نفس وربط عمل به مبدا فیض وجود. حکم اکسیری پیدا می کند که فلز را منقلب می کند.

این کلمه اول.

کلمه دوم: اصحاب اللیل. به هر وضعی که هست آخر شب بیدار شوید فکر کنید روی این مطالب، بالاترین مقام چه مقامی است؟ مقامی که خدا برای شخص اول عالم معین کرده. دیگر از نظر عقل و نقل غیر ازاین غیرمعقول است. چنین مقامی را خدا به همچو کسی وعده داد اما به یک خصوصیت فرمود:

وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً [3] از این جا باید فهمید چطور عمر ما گذشت وراه را طی نکردیم، به به این شرف نرسیدیم. اشراف امتی حمله القرآن واصحاب اللیل.

اگر این طور شدیم متصل می شود نفس به مبدا نور. از آن جا مدد می شو د. آن وقت است که بشر خواهد فهمید اثر تربیت این دین چیست؟ این نسخه، نسخه... است و بحث تمام نمی شود.

این کاری است که باید با خودمان کنیم

اما کاری که با مردم است که این فرصت ها از دست نرود. سعی کنید دراین دهه که بهار حیات دلها ست به هر قیمتی که هست این دوکار را انجام دهید که بالاتر ازاین دو پیش خدا هیچ عملی نیست:

1. یک گمراه از خدا را به خدا برگردانید. عبد آبق از این مولا را برگردانید به عبودیت او.
2. یک کسی که امام زمانش را گم کرده با امام زمانش آشنا کنید.
مجالستان را منحصر ا در این دو کلمه صرف کنید ارزش این دوتا به این حد است این وقت را نبازید واز دست ندهید
اول، آن قرآن ولیل را عملی کنید بعد متصدی هدایت مردم شوید.آن وقت اثرش این است اگر یک گنهکار را از گناه توبه دهید و بیگانه از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را با امام زمان آشنا کنید اجرش ثواب صد سال که همه روزها را روزه بگیرید وشبها تا به صبح عبادت کنید.
اغتنموا الفرص. فرصت ها را از دست ندهید.
3. اما مطلب سوم، وظیفه ما نسبت به صاحب این ایام:
هیچ فهمیدیم چه خونی ریخته شد؟ هیچ دانستیم که چه کسی کشته شد؟ شیخ طوسی،  شیخ صدوق و ابن قولویه این روایت را نقل کردند. مختصری از این روایت بس است چون خود او کجاست کسی خبر ندارد آن اندازه که می توانیم بگوییم این است.

این نص حدیث صحیحی است که مثل شیخ انصاری  درموارد احتیاط در نفوس برطبق سند این حدیث فتوا می دهد. دراین حدیث مسئله این است:
 اشهد- این کلمه حجت خداست...– انّ دمک سکن فی الخلد[4]
شهادت می دهم خون تو در خلد مسکن کرده.

کیست که بفهمد حسین بن علی (علیهماالسلام) کیست؟ خلد کجاست؟ در آن ملا اعلی که مرکز قدیسین عالم است خون او زینت آن عالم است. کسی که جسمش آنجاست روحش کجاست؟ کیست که بفهمد که کشته شد؟ چطور کشته شد؟ برای چه کشته شد؟

امام ششم (علیه السلام) فرمود به حسین به سویر ای حسین آن کسی که برود به زیارت  او – از این جا باید فهمید مطلب چیست؟ ما در حد این نیستیم که خود او را بشناسیم باید نگاه کنیم ببینیم آن آخرین مرحله ای که شعاع وجود او تابیده به کجا رسیده بعد کشف کنیم که آن آفتاب چیست و کجاست؟ وقتی شعاعش به زائر قبرش می خورد این است- فرمود پیاده اگر بروی به هر قدمی یک حسنه برایت می نویسند یک سیئه محو می کنند. سواره بروی به هر جا که سم اسبت برسد به هر قدمی یک حسنه ثبت ویک سیئه محو می شود یعنی از آنجا تصفیه ات می کنند تا لیاقت پیدا کنی.

فرمود وقتی رسیدی به در حائر، در حرم که رسیدی خدا تورا از مفلحین قرار می دهد. خود من هنوز متحیرم چه خبراست. وقتی رسیدی به در حرمش می شو ی از مفلیحن. یعنی چه از مفلحین؟ رجوع کنید به قرآن ببینید به افلاح رسیدن چه شرایطی دارد؟ بعد بفهیمد این دستگاه چه دستگاهی است.

سوره مومنون: قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون. با آن خصوصیات تا برسد به اینجا که والذین هم عن الغو معرضون.  وقتی به این جا رسید می شود المفلحون.

این مقام به قدری عظیم است. ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون والذین یومنون بما انزل انزل الیک و ما انزل من قبلک و بالاخره هم یوقنون اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون.

به یک زیارت او، به در حائر رسیدن می شود از مفلحین .این چه اکسیری است که این طور منقلب می کند؟ مبدل می کند آهنی را به طلای احمر که قدم زده در راه قبر او. مهم این است که فرمود وقتی فرغت من مناسکک، وقتی از مناسکت فارغ شدی، آن جا حج بیت است با این افتراق که آن حج حج بیت است واین جا حج خود خداست. حج قصد است ومقصد در آن جا عبارت است از کعبه اما مقصد دراین زیارت خود خداست چون به نص صحیح: من زار الحسین بکربلا کان کمن زار الله فی عرشه. پس از حج خدا که فارغ شدی، آن که محیرالعقول است این است که  فرمود وقتی فرغت من مناسکک، خدا می نویسد تو را از فائزین. دیگر از مقام مفلحین از در قبر اوبه بالا سر او متقلب می شود به فائزین. متن کلام خداراباید دید تا حدیث را فهمید. الذین آمنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم در جه عندالله والئک هم الفائزون. مقام فائزون این مقام است. یبشرهم ربهم برحمه منه و رضوان وجنات لهم فیها نعیم مقیم خالدین فیها ابدا ان الله عنده اجر عظیم.

این مرحله که مرحله کمال سعادت بشری است  در گرو بالای قبر سر حسین بن علی (علیهماالسلام) است. کسی که این طور منقلب می کند زیارت قبرش آیا روز قیامت وقتی مادرش با آن پهلوی شکسته  باآن بازوی ورم کرده آن پیراهنی که به همچو خونی آغشته برسربیاندازد چه خواهد شد وچه خواهد کرد این است که این مملکت یک پارچه شود یا حسین. باید سرتاسر این مملکت شیون، صیحه در عزای یک همچو کسی، عالمی منقلب است مردم خیال می کنند این عزاداری ها در حد افراط است. عقل کجا! شعور کجا! هرچه هست تفریط است واقعه واقعه ای است که نص صحیح این است:

 براو گریه کرد جمیع الخلائق بکت السموات السبع. سموات سبع براو گریه کرد. بکت السموات السبع والارضون السبع و ما فیهن وما بینهن و ما یری و ما لایری. مردم باید بیدار شوند ابن حجر هیثمی کتاب در رد شیعه نوشته، دراین کتاب تصریح کرده که تمام رجال عامه انها که اهل حدیثند ونظرند ضبط کردند که وقتی سر او بالای نیزه رفت در تمام زمین هر جا سنگ از کره برداشتند خون جوشید وظیفه مردم در ایام عاشورا چیست؟ ای شیعه علی بن ابی طالب به این لاطائلات گوش ندهید اگر دستتان از دامن او کوتاه شد خسرالدنیا والاخره اید.

این دین این توحید این قرآن فقط زنده به خون اوست. اوست که با این قدم بااین عمل کاری کرد که تاروز قیامت این دین آسیب نبیند. و اوضح بک الکتاب. پرده از چهره قرآن او برداشت. ایمان ودین را اوزنده کرد. چرا 124000 پیامبر مثل پروانه دور قبرش می گردند چون اگر عاشورای او نبود آنچه انبیا ومرسلین آورده بودند به باد فنا رفته بود.

اللهم صل وسلم علیه صلاه دائمه. اللهم صل علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین.

 

پی نوشت:
[1] . رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ. [128 بقره].
[2] . وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتي‏ كُنْتَ عَلَيْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذينَ هَدَى اللَّهُ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضيعَ إيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ.[143بقره]
[3] . اسراء:79.
[4] . تهذيب‏الأحكام     6     54    18- باب زيارته ع.....  ص: 54.
 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ثُوَيْرٍ قَالَ كُنْتُ أَنَا وَ يُونُسُ بْنُ ظَبْيَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَةَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانَ الْمُتَكَلِّمُ يُونُسَ بْنَ ظَبْيَانَ وَ كَانَ أَكْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِذَا أَرَدْتُ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ ع كَيْفَ أَصْنَعُ وَ كَيْفَ أَقُولُ فَقَالَ لَهُ إِذَا أَتَيْتَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَاغْتَسِلْ عَلَى شَاطِئِ الْفُرَاتِ وَ الْبَسْ ثِيَابَكَ الطَّاهِرَةَ ثُمَّ امْشِ حَافِياً فَإِنَّكَ فِي حَرَمٍ مِنْ حَرَمِ اللَّهِ وَ حَرَمِ رَسُولِهِ وَ عَلَيْكَ بِالتَّكْبِيرِ وَ التَّهْلِيلِ وَ التَّمْجِيدِ وَ التَّعْظِيمِ لِلَّهِ كَثِيراً وَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ حَتَّى تَصِيرَ إِلَى بَابِ الْحَائِرِ ثُمَّ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا مَلَائِكَةَ اللَّهِ وَ زُوَّارَ قَبْرِ ابْنِ نَبِيِّ اللَّهِ ثُمَّ اخْطُ عَشْرَ خُطًى ثُمَّ قِفْ وَ كَبِّرْ ثَلَاثِينَ تَكْبِيرَةً ثُمَّ امْشِ إِلَيْهِ حَتَّى تَأْتِيَهُ مِنْ قِبَلِ وَجْهِهِ وَ اسْتَقْبِلْ بِوَجْهِكَ وَجْهَهُ وَ تَجْعَلُ الْقِبْلَةَ بَيْنَ كَتِفَيْكَ ثُمَّ قُلِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا قَتِيلَ اللَّهِ وَ ابْنَ قَتِيلِهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَتْرَ اللَّهِ الْمَوْتُورَ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَشْهَدُ أَنَّ دَمَكَ سَكَنَ فِي الْخُلْدِ وَ اقْشَعَرَّتْ لَهُ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ وَ بَكَى لَهُ جَمِيعُ الْخَلَائِقِ وَ بَكَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ مَنْ فِي الْجَنَّةِ وَ النَّارِ مِنْ خَلْقِ رَبِّنَا مَا يُرَى وَ مَا لَا يُرَى أَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللَّهِ وَ ابْنُ حُجَّتِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَتِيلُ اللَّهِ وَ ابْنُ قَتِيلِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ ثَارُ اللَّهِ وَ ابْنُ ثَارِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَتْرُ اللَّهِ وَ ابْنُ وَتْرِهِ الْمَوْتُورُ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ وَ نَصَحْتَ وَ وَفَيْتَ وَ أَوْفَيْتَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ رَبِّكَ وَ مَضَيْتَ لِلَّذِي كُنْتَ عَلَيْهِ شَهِيداً بَرّاً وَ مُسْتَشْهَداً وَ شَاهِداً وَ مَشْهُوداً أَنَا عَبْدُكَ وَ مَوْلَاكَ وَ فِي طَاعَتِكَ وَ الْوَافِدُ إِلَيْكَ أَلْتَمِسُ كَمَالَ الْمَنْزِلَةِ عِنْدَ اللَّهِ وَ ثَبَاتَ الْقَدَمِ فِي الْهِجْرَةِ إِلَيْكَ وَ فِي السَّبِيلِ الَّذِي لَا يُخْتَلَجُ دُونَكَ مِنَ الدُّخُولِ فِي كَفَالَتِكَ الَّتِي أُمِرْتَ بِهَا مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ بِكُمْ يُبَيِّنُ اللَّهُ الْكَذِبَ وَ بِكُمْ يُبَاعِدُ الزَّمَانَ الْكَلِبَ وَ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ وَ بِكُمْ يَمْحُو مَا يَشَاءُ وَ بِكُمْ يُثْبِتُ وَ بِكُمْ يَفُكُّ الذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُؤْمِنٍ تُطْلَبُ وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَشْجَارُ أَثْمَارَهَا وَ بِكُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْبَ وَ بِكُمْ يُنْزِلُ اللَّهُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ وَ تَسْتَقِلُّ جِبَالُهَا عَنْ مَرَاسِيهَا إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تُهْبَطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ وَ الصَّادِرُ عَمَّا نُقِلَ مِنْ أَحْكَامِ الْعِبَادِ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ أُمَّةً خَالَفَتْكُمْ وَ أُمَّةً جَحَدَتْ وَلَايَتَكُمْ وَ أُمَّةً ظَاهَرَتْ عَلَيْكُمْ وَ أُمَّةً شَهِدَتْ وَ لَمْ تُسْتَشْهَدْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ النَّارَ مَأْوَاهُمْ وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ وَ بِئْسَ وِرْدُ الْوَارِدِينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ثَلَاثاً أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ مِمَّنْ خَالَفَكَ‏...

♦ برای دانلود فیلم سخنرانی «مقام زیارت سیدالشهداء علیه السلام» به جدول مراجعه نمائید...

Share