امر به معروف و نهی از منکر در قیام حسینی (علیه السلام)

سید حسین سیدی
امر به معروف و نهی از منکر
سالار شهیدان هدف از قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند. جامعه اسلامی ما باید این سیره را مد نظر داشته باشد.

امر به معروف و نهی از منکر در قیام حسینی (علیه السلام):

یکی از واجبات دین اسلام که نهضت و قیام حسینی بر مبنای آن شکل گرفت، امر به معروف و نهی از منکر است؛ که باعث نهادینه شدن واجبات و خوبی های دیگر خواهد شد. امام باقر (علیه السلام) در این باره می فرماید: «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ  وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْرُ؛ امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و فريضه بزرگى است كه ديگر فرايض به واسطه آن بر پا مى‏ شود، راه ‏ها امن مى‏ گردد و درآمد ها حلال مى‏ شود و حقوق پايمال شده به صاحبانش برمى‏ گردد، زمين آباد مى‏ شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‏ شود و كارها سامان مى‏ پذيرد.»[1] این فرضیه باید به تاسی از نهضت حسینی در تار و پود جامعه اسلامی جریان داشته باشد.

امر به معروف و نهی از منکر

سالار شهیدان و امر به معروف و نهی از منکر

بدون شک حماسه کربلا، امر به معروف و نهی از منکری بود که در حد اعلا به وقوع پیوست و تاثیرات شگرف خود را بر آینده اسلام و مسلمانان گذاشت. زیرا که قیام کربلا، اسلام را به مسیر صحیح خود برگرداند. مسیری که حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) آن را به خاطر امر به معروف و نهی از منکر می داند: «انما خرجت لطلب الاصلاح في‏ امة جدى‏ اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسير بسيرة جدى و ابى ...؛ جز اين نيست كه من به منظور ايجاد صلح و سازش در ميان امت جدم خارج شدم، من در نظر دارم امر به معروف و نهى از منكر نمايم. من مي خواهم مطابق سيره جدم رسول خدا و پدرم على بن ابى طالب عليهم السّلام رفتار نمايم.»[2] این سخنان سالار شهیدان در مورد امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه جامعه شیعه و ارادتمند آن حضرت را بیشتر می کند. وظیفه ای که برخی در راه آن جان خود را فدا کردند و به سالار شهیدان اقتدا نمودند.

امر به معروف و نهی از منکر

مرگی سرخ همچون حسین(علیه السلام)

در سال های اخیر، بیش از هر زمانی، بر اثر القائات دشمنان در فضای مجازی و غیره، امر به معروف و نهی از منکر، تحت عناوین فریبنده ای (امر به معرف و نهی از منکر، ضد حال است و...)، به چالش کشیده می شود. ولی همواره کسانی هستند که برای دفاع از دین و ارزش های جامعه اسلامی، مردانه در این راه می ایستند و با تحمل ضرب و شتم اراذل و اوباش و حتی شهادت در این راه[3]، ثابت می کنند که پیرو حقیقی امام حسین (علیه السلام) هستند، ثابت می کنند که مسلمانان برای کسب بهترین امت باید امر به معروف و نهی از منکر کنند. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّه‏؛ شما بهترين امتى هستيد كه [براى اصلاح جوامع انسانى‏] پديدار شده‏ ايد، به كار شايسته و پسنديده فرمان مى ‏دهيد و از كار ناپسند و زشت بازمى‏ داريد، و [از روى تحقيق، معرفت، صدق و اخلاص‏] به خدا ايمان مى‏ آوريد.»[3]

سخن آخر

امر به معروف و نهی از منکر، سیره حسینی است؛ و کسانی که در این راه قدم می گذارند، از شیعیان حقیقی سرور و سالار شهیدان هستند.
ان شاءالله.

پی نوشت:
1ــ الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏5 / 56
2ـــ در سوگ امیر آزادی (ترجمه مثیر الاحزان ابن نما حلی)، ص28
3ــ کلیک کنید

Share