با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟ (1) / حجت الاسلام شهاب مرادی

دریافت ویدئو
در این قطعه ویدئویی توضیحات حجت الاسلام شهاب مرادی را در خصوص " ممنوعه های ازدواج " مشاهده می فرمایید.

با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟ 

در این قطعه ویدئویی توضیحات حجت الاسلام شهاب مرادی را در خصوص " ممنوعه های ازدواج " با عنوان "با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟" مشاهده می فرمایید.

ازدواج

با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟ 

مطمئنا برای همه ی افراد، اعم از دختر یا پسر، گزینه های فراوانی برای ازدواج وجود دارد. اما با بررسی هایی که انجام داده می شود، تمام گزینه ها رد می شوند ، تا بهترین گزینه انتخاب شود. اما در این میان افرادی هستند که به هیچ عنوان نباید به ازدواج با آنها فکر کرد. در میان گروه های مختلف اجتماعی، افرادی هستند که به نا به موقعیت اجتماعی، خانوادگی و مذهبی خود چارچوب های خاص و تعریف شده ای برای ازدواج دارند. اما در این مطلب درباره ی گروهی بحث می شود کهاز نظر عقلانی نباید به عنوان گزینه های ازدواج به آنها فکر کرد. مگر اینکه مشکل و عیب خود را برطرف سازند.

« فرد تنبل »

مردی که اهل کار و کسب درآمد نباشد، مطلقا قابل اعتماد نیست. در صورتی که به چنین فردی بله گفتید باید تمام بار زندگی را شخصا به دوش بکشید و مطلقا توقع تغییر در او را نداشته باشید. مردی که شغل و پیشه ی ثابتی ندارد و نمی تواند سر یک شغل به مدت زیادی دوام بیاورد، یا اصولا تن به کار نمی دهد یک فرد تنبل محسوب می شود.

« معتاد»

انسان معتاد، علاوه بر اینکه میل و رغبتی به کار و فعالیت ندارد، رفته رفته در اثر اعتیاد انگیزه های لازم برای زندگی را نیز از دست می دهد. چنین فردی را به عنوان همسر انتخاب نکنید چرا که با او آینده ای نخواهید داشت. اگر فردی معتاد علاقمند به ازدواج باشد باید ابتدا انگیزه ی لازم برای ترک را در خود ایجاد کند.

«مرد و زن بدخو»

زن و مردی که به بدخویی و بد رفتاری مشهور است، زود از کوره در می رود و زود خشمگین می شود. چنین فردی گزینه ی خوبی برای ازدواج محسوب نمی شود. مطمئنا منظور از فرد تندخو، عصبانیت های عادی و معمولی که برای همه ی ما پیش می آید نیست. چنین افرادی در تمام شرایط و با تمام افراد بدخو هستند و رفتاری خشن و بد دارند.

«فرد بی بند و بار»

زن و مردی که به بی بند و باری معروف است مناسب ازدواج نیست. فرد بی بند و بار به زندگی زناشویی رغبتی ندارد و به راحتی می تواند به شما خیانت کند.

«فرد نادان و احمق»

ازدواج با انسان نادان باعث تباهی زندگی می شود. حتی تاکید شده است که با فرد نادان بحث هم نکنید.

«گریزان از خانواده»

فردی که نسبت به خانواده اش بی مهر است، امکان دارد که در آینده نسبت به همسر خود نیز بی مهر و علاقه شود. فردی که مسولیت های فردی اش نسبت به خانواده را انجام نمی دهد و روابط درستی با اعضای خانواده اش ندارد امکان اینکه در زندگی مشترک هم شکست بخورد وجود دارد.

«نابالغ ها»

کسانی که از نظر عقلی، جسمی، عاطفی و جنسی به بلوغ لازم نرسیده اند. این افراد پس از رسیدن به بلوغ لازم، امکان دارد از انتخاب شما پشیمان شوند.

«کسانی که اختلالات جنسی دارند»

کسانی که دچار اختلالات هم جنس گرایی، خود ارضایی، کودک آزاری و … هستند، نباید برای ازدواج انتخاب شوند. ممکن است این اختلالات در روابط زناشویی شما اثر سو بگذارد یا ادامه ی این روابط دامن گیر زندگی مشترک شوند.

«دچار اختلالات حاد روانی»

کسانی که اختلالات شخصیتی دارند و تحت روان درمانی هستند. اختلالات شخصیت دوقطبی ، اختلال شخصیت بدگمان، اختلال شخصیت اسکیزویید، اختلال شخصیت آزار‌گر، اختلال شخصیت آزار‌پذیر، اختلال شخصیت ضد‌اجتماعی.

«کسانی که استقلال شخصیتی ندارند»

کسانی که در زندگی برای کوچک ترین چیزی باید از خانواده شان نظر خواهی کنند. قدرت انتخاب ندارند و دیگران در تمام امور زندگی شان دخالت مسقیم دارند. برای شناخت چنین افرادی می توانید از یک روان شناس کمک بگیرد. البته چنین افرادی، علایم ظاهری هم دارند. مثلا کسی که در برابر سوال شخصی که از او پرسیده می شود مردد است و دیگران به جایش پاسخ می دهند، دیگران برایش انتخاب می کنند و قدرت اظهار نظر ندارد.

«مردی که نمی تواند از شما حمایت کند»

مردانی که قدرت حمایت از شما در مقابل خطرات، آسیب های روانی و فیزیکی را ندارند. مردانی که در خانواده های پرخاشگر رشد یافته اند و قدرت مبارزه ندارند. زنان از نظر شخصیتی به مردان مقتدر و حمایت گر نیاز دارد و حس امنیت باعث آرامش آنها می شود.

«ازدواج با شکست خورده ها»

هرگز وارد زندگی کسانی نشوید که هنوز از روابط عاطفی قبلی خود خارج نشده اند. کسی که هنوز به همسر سابقش می اندیشد، شما را در تمام موارد با او مقایسه خواهد کرد، کسی که عشقی را از دست داده است در یک فاصله ی زمانی اندک، نمی تواند فرد جدیدی را در زندگی جایگزین کند. وارد شدن در زندگی چنین فردی به منزله ی فراموش کردن خود و حل شدن در نقش فرد دیگری است.

«مرموز ها»

افرادی که درباره ی مسائل مهم خود صحبت نمی کنند، پنهان کارند، احساسات خود را بیان نمی کنند و ترجیح می دهند شما از کارشان سر در نیاورید. احتمال های زیادی درباره ی این افراد وجود دارد. پس بهتر است خود را درگیر چنین رابطه ای نکنید.

«خسیس ها»

افرادی که نمی توانند به راحتی پول خرج کنند. حسابگرهای افراطی، شما را به ستوه می آوردند. در زندگی با چنین افرادی یا باید مثل آنها باشید یا با رنج دائمی زندگی کنید. افرادی که به خاطر خرید هر چیزی شما را سوال پیچ می کنند، افرادی که برای هر خرید کوچکی باید برنامه ریزی داشته باشند، افرادی که برای تفریحات خود هزینه نمی کنند، افرادی که تنها در صورت لزوم دست به جیب می شوند و چانه زنی هایشان سرسام آور است!

«فمنیست ها و مرد سالارها»

کسانی که به برتری جنسیتی معتقدند و رفتارهای آنها نشات گرفته از این اعتقاد است؛ مناسب ازدواج نیستند. البته که منظور ما افراط گرایی در این زمینه است. فمنیست ها و مرد سالارها از این جنس هستند.

«زن و مرد پولکی»

کسانی که به خاطر پول و دارایی تان به شما نزدیک شده اند و در باطن هیچ علاقه ای به شما ندارند ممکن است به راحتی شما را ترک کنند. پس اینکه افراد ثروتمند برای انتخاب شریک زندگی شان وسواس به خرج می دهند، خیلی هم بی منطق نیست.

«زن و مرد بد گمان»

کسانی که مدام شما را کنترل می کنند و به رفتارهای شما بد گمانند. شما همیشه در رابطه ی خود با آنها سردرگم هستید. افراد شکاک، منطقی برای کارهایشان ندارند و تنها چیزی که تحویل شما می دهند یک مشت معذرت خواهی بیهوده است. پس بهتر است قید ازدواج با چنین کسانی را بزنید.

«کسی که تیپ و شخصیت نا هم خوان با شما دارد»

این قصه که تیپ و قیافه بعد از مدتی عادی می شود، افسانه ای بیش نیست. زشتی چهره ی همسرتان، هیچ گاه برای شما عادی نخواهد شد. پس کسی را انتخاب کنید که بتوانید دوران پیری با او را متصور شوید. کسی را انتخاب کنید که بعدها به خاطره تیپ یا چهره اش به او سرکوفت نزنید.

«افراد تحمیلی»

افرادی که هیچ علاقه ای به آنها ندارید و از طرف خانواده به شما تحمیل می شوند. چنین ازدواجی برای هر دو طرف عذاب آور خواهد بود. شاید طرف مقابل شایستگی های زیادی داشته باشد و بتواند در یک ازدواج معقول خوشبخت شود پس به هیچ عنوان امکان خوشبختی را از او و خودتان دریغ نکنید.

«منزوی های افراطی»

افرادی که فاقد توانایی در برقراری ارتباط اجتماعی هستند. زندگی همان چند روز اول خوشی و خنده نیست. در آینده ی نزدیک، ارتباطات فامیلی آغاز خواهد شد و همسر منزوی شما اگر در برخورد با دیگران به مشکل بر بخورد، برایتان عذاب آور خواهد شد. مخصوصا برای خانم ها همسر منزوی و گوشه گیر ناراحت کننده خواهد بود.

«کسی که استقلال مالی ندارد»

ازدواج با چنین مردی به این معناست که برای کوچکترین احتیاج زندگی تان باید دست تان را جلوی پدر همسرتان دراز کنید و حتی مجبور باشید برای خرج هایی که می کنید به او توضیح دهید! مردی که استقلال مالی نداشته باشد قطعا استقلال زندگی اش را به دست دیگران خواهد داد پس هر اتفاقی را در این زندگی باید پیش بینی کنید.

«افراد خودشیفته و خود پسند»

کسانی که از خود متشکرند، همیشه غیر قابل تحمل هستند. حتی اگر ایده آل ترین شرایط را برای ازدواج داشته باشند. البته توجه داشته باشید که افراد مغرور با افراد خودشیفته متفاوت هستند. افراد مغرور، جذاب و دوست داشتی اند. و پس از مدتی می توانند قابل معاشرت شوند اما خود شیفته ها به هیچ وجه قابل تحمل نیستند.

«کسی که اختلاف فرهنگی- مذهبی- تحصیلی زیادی با شما دارد»

چنین فردی اگر چه در ظاهر فرد مناسبی به نظر می رسد، اما در آینده و در فراز و نشیب های زندگی، ناسازگاری هایش آغاز خواهد شد. اختلاف سطح سواد، منزلت اجتماعی، اختلاف مالی همیشه دردسر ساز هستند. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام ازدواج حداقل ده سال آینده ی زندگی خود را با طرف مقابل متصور شوید، زندگی در روزهای نخست و در ماه های نخست می تواند دلچسب و شیرین باشد.

«کسی که خانواده اش مخالف ازدواجش با شماست»

خانواده های که موافق ازدواج جوانان خود هستند، احتمال دارد که بعد از ازدواج با عروس و داماد خود به اختلاف بر بخورند ؛ چه برسد به خانواده ای که از همان آغاز مخالف ازدواج شما هستند! ریسک چنین ازدواجی را قبول نکنید.

«اختلاف سنی فاحش»

کسی که با شما اختلاف سنی فاحشی دارد، فرد مناسبی برای شما نخواهد بود؛ هرچند در آغاز انسان موجهی به نظر برسد. این اختلاف سنی می تواند از هر وجهی بررسی شود. کسی که بسیار کوچک تر از شماست یا کسی که بسیار بزرگ تر از شماست.

«از روی ترحم»

اگر شما هیچ میل و علاقه ای  به طرف مقابل  ندارید، صرفا از روی ترحم و دلسوزی با او ازدواج نکنید. چنین ازدواجی به هیچ عنوان عقلانی نیست. و بی شک با چنین انتخابی، پس از چند سال دچار پشیمانی خواهید شد.

Share