میلاد مسیح علیه السلام - ضرب المثل انحرافیِ «موسی به دین خود، عیسی به دین خود»

سید حسین سیدی
موسی به دین خود، عیسی به دین خود
حضرت عیسی(علیه السلام) موید دین حضرت موسی(علیه السلام) بوده است.

میلاد مسیح علیه السلام

به مناسبت در پیش بودن میلاد مسیح ، پیامبر بزرگ الهی (علی نبینا و آله و علیه السلام)، یکی از فرمایشات این پیامبر بزرگ را نقل می کنیم. فرمایشی که در جواب آنهایی است که برای پیشبرد کارهای گناه خود، به ضرب المثل انحرافی «موسی به دین خود، عیسی به دین خود» تمسک می جویند.

کسانی که ضرب المثل عامیانه و منحرف «موسی به دین خود، عیسی به دین خود» را دست آویز خود قرار می دهند، غافل از این نکته هستند که همه پیامبران، به نوعی تایید کننده هم بوده اند؛ و از این رو حضرت عیسی(علیه السلام) موید دین حضرت موسی(علیه السلام) بوده است. همان گونه که رسول خدا، موید پیامبران قبلی خود بود. «اين كتاب را تدريجا به حق و راستى بر تو نازل كرد، كه تصديق كننده كتاب ‏هاى پيش از خود، و تورات و انجیل است.»[1] واضح است که وقتی قرآن، تصدیق کننده تورات و انجیل (تحریف نشده) است که دو پیامبر آورنده این کتاب ها، با هم هماهنگ بوده و سخنشان یکی باشد.

در روایتی از امام صادق(علیه السلام) از قول حضرت عیسی(علیه السلام) آمده که: «برادرم موسی(علیه‌السلام) می‌فرمود: قسم دروغ نخورید، ولی من می‌گویم سوگند راست هم نخورید. حواریون گفتند: بیشتر برای ما بگو، حضرت فرمود:  موسی(علیه‌السلام) می‌فرمود: زنا نکنید من می گویم حتی فکر زنا را هم نکنید.»[2] بنابراین بین دین حضرت موسی و حضرت عیسی(علیهما السلام) هیچ گونه تضادی وجود ندارد؛ که حالا عده ای فریب کار، بگویند که موسی به دین خود، عیسی به دین خود.

نکته مهم: در فرمایش حضرت عیسی (علیه السلام) به گناه زنا اشاره شده است. جالب است بدانیم بیشترین افرادی که ضرب المثل بی پایه و اساس فوق را تبلیغ می کنند، افرادی هستند که نسبت به این گناه و مسائل اطراف آن(محرم و نامحرم، حجاب، نگاه حرام) رعایت کمتری دارند و برای فرار از دست امر به معروف و  نهی از منکر متدینین و نیز سرزنش های به حق دیگران می گویند: موسی به دین خود، عیسی به دین خود.

خداوند عاقبت همه را ختم به خیر کند.
ان شاءالله.

میلاد مسیح علیه السلام

پی نوشت:
1ــ آل عمران/3
2ــ بحارالانوار، ج14، ص331

Share