مشورت کردن / احادیث و عکس نوشت

حدیث مشورت

مشورت به معنای شوری، رایزنی و شور کردن است، و دین اسلام به مشورت کردن در امور فردی و اجتماعی اهمیت زیادی داده است، و برای مشورت کننده فواید و آثار زیادی در روایات بیان شده، و لذا در قرآن کریم و روایات اسلامی سفارش به مشورت کردن شده است و البته باید مشورت با افراد با تجربه و صاحب عقل و درایت باشد.

مشورت کردن / احادیث و عکس نوشت

امام على عليه السلام : هرگاه با فكر خود به جايى نرسيدى ، از انديشه خردمندى كه مشكل تو را حَلّ مى كند پيروى كن .
إذا أنْكَرتَ مِن عَقلِكَ شيئا فاقتَدِ بِرَأيِ عاقِلٍ يُزِيلُ ما أنكَرتَهُ 

منبع : غرر الحكم حدیث 4156.

مشورت کردن

مشورت کردن با این افراد جایز نیست :

از امیرالمؤمنین (علیه السّلام) نقل شده که فرمود: (با سه طایفه مشورت نکن):
«وَلا تُدْخِلَنَّ فی مَشْوَرَتِکَ بَخیلاً یَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَ یَعِدُکَ الْفَقْرَ وَلا جَباناً یُضْعِفُکَ عَنِ اْلاُمُورِِ وَلا حَریصاً یُزَیِّنُ لَکَ الشَّرَّةَ بِالْجَوْرِ؛ [امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه، ص۲۹۲، نامه ۵۲، فرمان امام به مالک اشتر]  با افراد بخیل مشورت نکن زیرا ترا از بخشش و کمک به دیگران باز می دارند و از فقر می ترسانند
(و نیز) با افراد ترسو مشورت نکن زیرا آنها ترا از انجام کارهای مهم باز می دارند (و همچنین) با افراد حریص مشورت نکن که آنها برای جمع آوری ثروت و یا کسب مقام، ستمگری را در نظر تو جلوه گر می سازند.»
از امیرالمؤمنین (علیه السّلام) نقل شده: «اِیّاکَ وَ مُشاوَرَةَ النِّساءِ اِلاّ مَنْ جَرَّبْتَ بِکَمالِ عَقْلٍ...؛ [مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۵۳]  خودداری کن از مشورت با زنان، مگر آنان که رشد عقلی و فکری شان به تجربه ثابت شده باشد.»
از امام صادق (علیه السّلام) نقل شده: «لاتَشِرْ عَلَی الْمُسْتَبِدِّ بِرَایِهِ؛ [مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۰۵]  مشورت نکن با کسی که استبداد رای دارد.»
دور باد رای کج اندیش! عزب رای امری تخلف عنی، ما شککت فی الحق مذ اریته. [امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه، ص۱۱، خطبه۴]  دور باد رای کسی که با من مخالفت کند، من از زمانی که حق به من نمایانده شد در آن تردید نکرده ام.
بخیل را در مشورت داخل مگردان! من کتابه للاشتر لما ولاه مصر: لا تدخلن فی مشورتک بخیلا یعدل بک عن الفضل و یعدک الفقر، و لا جبانا یضعفک عن الامور، و لا حریصا یزین لک الشره بالجور. [امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه، ص۲۹۲، نامه۵۳]  در فرمان حکومت مصر به مالک اشتر می نویسد: در مشورت خود بخیل را داخل مگردان؛ زیرا او تو را از نیکی و بخشش کردن باز می دارد و از تنگدستی می ترساند؛ و نه ترسو را، چه او تو را در اقدام به کارها سست می کند و نه آزمند را، چون آزمند ستمگری را در نظرت زیبا جلوه می دهد.

راه صحیح اندیشی

من استقبل وجوه الآرا، عرف مواقع الخطا. [امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه، ص۳۴۲، حکمت۱۷۳]  هر که آرا مختلف را بررسی کند، جاهای خطا را بشناسد.

Share