چرا تعدد زوجات برای مردان آزاد است؟ - استاد قرائتی

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل چرا مردان می‌ توانند چند زن اختیار کنند؟5.73 مگابایت
استدلال‌ های استاد محسن قرائتی را در خصوص اینکه با کدام منطق و البته شرایط برای مردان تعدد زوجات دانسته شده را در این فیلم ببینید.

چرا تعدد زوجات برای مردان آزاد است؟ - استاد محسن قرائتی

تعدد زوجات موضوع مورد بحث در کلام استاد محسن قرائتی می باشد. بحث تعدد زوجات مردان همواره از مناظر مختلف مورد توجه قرار گرفته و موافقین و مخالفین بر نگاه خود استدلال می‌ کنند.

چرا تعدد زوجات برای مردان آزاد است؟

چرا تعدد زوجات برای مردان آزاد است؟

تعدد زوجات قبل از اسلام، امر عادی بوده و محدوده و ضابطه مشخصی نداشته است. اسلام آن را در چارچوب ضرورت‏های زندگی انسان محدود ساخته و برای آن قید و شرایط سنگینی قرار داده است. قوانین اسلام براساس نیازهای واقعی بشر و مصلحت تمام جامعه وضع شده است. در جامعه بشری واقعیت های زیر انکار ناپذیر است:

1. مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آنها تشکیل می‏دهند.

2. بقای غریزه جنسی مردان از زنان طولانی ‏تر است. چرا مردان می‌ توانند چند زن اختیار کنند؟

3. زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالی که در مردان این ممنوعیت وجود ندارد.

4. زنانی هستند که به علل گوناگونی همسران خود را از دست می‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آنها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند.

این عوامل موجب بر هم خوردن تعادل میان مردان و زنان می‏شود و برای حفظ سلامت جامعه و افراد آن ناچاریم یکی از سه راه ذیل را انتخاب کنیم:

أ. مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته‏های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند.

ب. مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده‏اند، به شکل معشوقه برقرار سازند.

ج. کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمی‏شود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند.

از میان این سه راه، اسلام راه سوم را اختیار کرده است. اگر چند شوهری را برای زنان جایز نمی داند به خاطر آن است که اولاّ: چند همسری خلاف طبیعت و روحیات است. ثانیا: بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر می‏افتد. ثالثا: شناخت انساب از بین خواهد رفت .

چرا مردان می‌ توانند چند زن اختیار کنند؟

Share