بصیرت و انتظار فرج

انتظار

بسم الله الرّحمن الرّحیم

السَّلاَمُ عَلَى مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ وَ مُبِيرِ الْكَافِرِينَ .السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ .السَّلاَمُ عَلَى مُعِزِّ الْأَوْلِيَاءِ وَ مُذِلِّ الْأَعْدَاءِ.السَّلاَمُ عَلَى وَارِثِ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتِمِ الْأَوْصِيَاءِ.السَّلاَمُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ. السَّلاَمُ عَلَى السَّيْفِ الشَّاهِرِ وَ الْقَمَرِ الزَّاهِرِ وَ النُّورِ الْبَاهِرِ. السَّلاَمُ عَلَى شَمْسِ الظَّلاَمِ وَ بَدْرِ التَّمَامِ.السَّلاَمُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام

 1- در راستای رجوع به حق باید متوجه «وجود مطلق» بود وگرنه به جای نظر به حضرت حق، به عنوان یک حقیقت وجودی، ذهن خود را مشغول معنیِ خداوند می‌ کنیم و از ارتباط قلبی با خداوند محروم می‌ شویم. با هنرِ رجوع به حق و نظر به حقیقت وجودِ مطلق ،می‌ توان به مقام واسطه‌ ی فیض الهی نظر کرد و آن مقام را که حقیقت امام زمان(عجل الله فرجه) است ،شناخت و این احتیاج به انتظاری دارد که بشر از نظر به ماهیات منصرف شود و بتواند به «وجود» رجوع کند تا باز مقام واسطه‌ ی فیض در غیبت نرود و مقام معظم رهبری«حفظه‌ الله» در رابطه با غدیر می‌ فرمایند: «اگر اين حادثه اتفاق مى‏افتاد كه حفظ و گسترش كمّى و گسترش كيفى در جامعه‏ى اسلامى نبوى- مى‏توانست به قدر ده، دوازده نسل، پى‏درپى حراست و حفاظت بشود، آن وقت مسلّم بود كه اين حركت در طول تاريخ بشر، شكست‏ناپذير مى‏ماند. معنايش اين نبود كه بشر، دوران انتظارى نخواهد داشت و خود در طول اين دوازده نسل، به نهايت مطلوب خود خواهد رسيد. اگر آن‏طورى كه پيغمبر(صلی الله علیه و آله)معين كرده بود، اميرالمؤمنين(علیه السلام)، بعد امام حسن(علیه السلام)، بعد امام حسين(علیه السلام)، بعد ائمه‏ى ديگر يكى پس از ديگرى مى‏آمدند، باز به گمان بيشتر، بشر نياز به يك دوران انتظار داشت تا بتواند آن جامعه‏ى آرمانى را تحقق ببخشد». و در آن صورت است که انتظار منجر به بصیرت می شود، زیرا شرایط رجوع به «وجود» فراهم شده است.

2 - انتظار فرجِ ظهور حاکمیت عالی‌ ترین شخصیت هستی، نشانه‌ ی بلوغ بشریت است. باید تلاش کرد تا این انتظار زنده و با طراوت بماند به‌ خصوص که ائمه‌ ی معصومین(علیهم السلام) تأکید کرده‌ اند «أَ لَيْسَ انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَج‏» انتظار فرج به خودی خود از فرج محسوب می‌ شود و برکاتی را به همراه دارد.

 3ـ لازمه‌ ی انتظار حقیقی معرفتی است خاص و چنان‌ چه انتظار همراه با معرفتی صحیح واقع شود، برکات فوق‌ العاده‌ ای‌  به همراه دارد و مانع می‌ شود تا انسان‌ ها گرفتار اکنون زدگی شوند و سرنوشت خود را به دوران حاکمیت ظلمات آخرالزمان بسپارند.

 4ـ ما بیش از آن‌ که به آگاهی از «حوادث ظهور» نیازمند باشیم به معرفت نسبت به «قواعد ظهور» محتاجیم تا معلوم شود انتظارِ فرج شرایط تحقق ظهور است.

5ـ نکته‌ ی مهم دیگری که باید به آن پرداخت معرفت نسبت به ظلمات آخرالزمان است . باید روشن شود چه نوع ظلماتی است که مانع ظهور حضرت صاحب الامر(عجل الله فرجه)شده و از آن مهم‌ تر با چه نوع روح و روحیه‌ ای می‌ تون از آن ظلمات عبور کرد زیرا ممکن است انسان‌ ها منتظر چیزی باشند که از جنس ظلمات آخرالزمان بوده و یک نوع رجوع به دجّال حیله‌ گر باشد.

 6ـ علت تحقق انقلاب اسلامی،‌  فرهنگ انتظار بود و در زیر سایه‌ ی آن فرهنگ ملّت ایران توانست قدمی جهت نزدیک‌ شدن به هدف نهایی بردارد و سرنوشت تاریخی خود را بهبود بخشد و به همان اندازه از استعداد‌ های معنوی عالم بهره‌ مند شود. پیروزی انقلاب‌ اسلامی در زمانه‌ ای‌ که بسیاری پذیرفته ‌ بودند دوره‌ ی‌ حاکمیّت دین گذشته‌ است، نشان‌ داد عقیده به انتظارِ فرج یک عقیده‌ ی‌ واقع‌ بینانه و منطقی است.

 7ـ حضور تاریخی در اردوگاه و خیمه‌ ی حضرت قائم (عجل الله فرجه) در اثر انتظارِ حاکمیّت امام معصوم، از ظریف‌ ترین نکاتی است که باید به آن پرداخته شود زیرا اگر انتظار با معرفتی صحیح انجام گیرد در همین زمان، جان انسان را به شکوفاییِ مطلوب می‌ کشاند و از تمام بیست و هفت حرف علمی که در زمان ظهور به صحنه می‌ آید بهره‌ مند می‌ گردد . چون در همین زمان توانسته‌ است از خدای لیبرال دموکراسی به خدای مهدی(عجل الله فرجه) که خدای حضوری و وجودی است، رجوع کند.

8ـ کسی منتظر حاکمیت انسان کامل است که متوجه باشد خداوند جهان را رها نکرده تا هرکس با میل خود بر آن حکومت کند بلکه فرصتی به بشر داده‌  تا در این فرصت تلاش شود حضرت ولی الله اعظم(عجل الله فرجه) امکان حاکمیت بر عالم و آدم را پیدا کنند کافی است زمینه‌ های فتوح آخرالزمانی را بشناسیم تا به خوبی با حجاب‌ های ظهور درگیر شویم و إن‌ شاءالله به ظهور تامّ حاکمیت امام نایل گردیم.

 ۹ـ وقتی روشن شود امام زمان(عجل الله فرجه) جنبه‌ ی متعالی هر انسانی است ، انتظار معنی خاص خود را پیدا می‌ کند و در آن حال، نه تنها انسانِ منتظر هم اکنون قلب خود را متوجه قطب عالم امکان می‌ نماید و با او زندگی می‌ کند بلکه تلاش می‌ نماید تا ظهورِ او در عالم و آدم هر چه بیشتر شدت یابد و افق بشریت به‌ کلّی دگرگون شود و از نظر به خاک به انس با افلاک تغییر جهت دهد.

۱۰ـ زندگی بدون ولایت الهی و حاکمیّت اولیای الهی همیشه با یأس و شکاکیت و از خود بیگانگی همراه است و درمان چنین بحران‌ های روحی در رجوع به انسان کامل از یک طرف و تلاش برای حاکمیّت او از طرف دیگر ممکن است، تا شور و شعفِ خاص که در عارفانِ حماسه‌ ساز هست به جامعه برگردد.

۱۱- دل‌ آگاهیِ پارسایانه حالتی است که با انتظار حاکمیّتِ امام معصوم(عجل الله فرجه) نصیب انسانِ منتظر می‌ شود و نه تنها صحنه‌ ی جان انسان از اراده‌ های شیطانی تطهیر می‌ گردد بلکه قلب انسان قابل پذیرش القائات رحمانی توسط حضرت صاحب الامر(عجل الله فرجه) می‌ شود و این اساسی‌ ترین برکتی است که در انسانِ منتظر به وقوع می‌ پیوندد.

 ۱۲- بحث آن است که چگونه عالم بقیت اللّهی به سراغ ما خواهد آمد و این‌ که باید به انقلابی جهانی فکر کرد که به جهانی غیر از جهان موجود نظر دارد و تا روح بقیت اللّهی مدّ نظر ما نباشد هرگز نمی‌ توانیم به جهانی دیگر فکر کنیم و لذا هرگز نمی‌ توانیم به انقلاب جهانیِ حضرت بقیت الله اعظم(عجل الله فرجه) که ماوراء استضعاف و استکبارِ انسان‌ ها، به قرب الهی رجوع دارد و شیطان را در آن فضا می‌ میراند بیندیشیم.

 ۱۴- وقتی حضرت سجاد(علیه السلام) در وصف منتظران حضرت مهدی(عجل الله فرجه) می‌ فرمایند: «اَلْغیبةُ عِنْدَهُم بِمَنْزِلَةِ الْمُشاهده» غیبت نزد آن‌ ها همانند مشاهده است، می‌ فهمیم زمانه جهت ظهور مهدی(عجل الله فرجه) باید آنچنان اوج بگیرد که دیگر عالم ماده حجاب بین انسان‌ ها جهت رؤیت عالم غیب نخواهد بود و این می‌ رساند که ضروری است تا معارف خاصی به میان آید تا انسان‌ ها را به حضور عالم غیب سیر دهد و زمینه‌ ی ظهور آن حضرت فراهم گردد. پس اولین قدم روی‌ برگرداندن از تمدنی است که تماماً حسّی و حسّی‌ زده است.

1۵- اعتقاد به توحید و نافذ بودن توحید،اقتضا می‌ کند که متوجه باشیم توحید الهی همچنان تاریخ را در می‌ نوردد و جلو می‌ آید و روز به روز بیشتر ظهور می‌ کند تا منجر به توحیدی‌ ترین شرایط و حاکمیت توحیدی‌ ترین انسان شود و در نتیجه در آخرالزمان انسان‌ ها با تجلی کاملی از توحید الهی روبه‌ رو خواهند شد و این یعنی ظهور ابعاد باطنی عالم هستی و پشت‌ کردن به ظلماتی که مانع تجلی چنین توحیدی است.

 والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

منبع: لب المیزان

Share