میوه های آلرژی زا ؛ علایم و درمان آن

میوه
میوه های آلرژی زا نظیر سیب، موز، کیوی، گیلاس، گلابی، هلو، هویج و خربزه می توانند برخی از علایم پوستی و اختلالات گوارشی را برای شما ایجاد کنند که برای رفع آن باید آنتی هیستامین مصرف کنید.

میوه های آلرژی زا ؛ علایم و درمان آن

میوه های آلرژی زا نظیر سیب، موز، کیوی، گیلاس، گلابی، هلو، هویج و خربزه می توانند برخی از علایم پوستی و اختلالات گوارشی را برای شما ایجاد کنند که برای رفع آن باید آنتی هیستامین مصرف کنید.

شایع ترین علامت آلرژی غذایی در بزرگسالان شامل سوزش و تورم دهان و اطراف آن است و این علایم می تواند در اثر مصرف برخی میوه های آلرژی زا و سبزیجات، بادام زمینی یا حتی صدف های حلزون ایجاد شود. گرچه میزان آلرژی نسبت به بادام زمینی و گردو بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است، اما احتمال آلرژی زا بودن مرکبات و سیب ها نیز وجود دارد. میوه های آلرژی زا، علت این آلرژی، علائم و درمان آن را در مقاله پیش رو خواهید خواند.

میوه های آلرژی زا

بر اساس تحقیقات، میوه های آلرژی زا بر اساس میزان آلرژی زایی به ترتیب زیر هستند:

همچنین این موارد نیز خاصیت آلرژی زایی بالایی دارند:

علائم آلرژی به میوه ها و سبزیجات

اگر در اثر مصرف میوه های آلرژی زا و سبزیجات دچار آلرژی شده باشید علائم شما شامل مشکلات و اختلالات گوارشی و حساسیت پوستی خواهد بود. این علائم عبارتند از:

  • خارش یا سوزش دهان، زبان یا لب ها
  • تورم دهان، زبان و یا گلو (به عنوان آنژیوادم شناخته می شود)
  • علائم پوستی مانند اگزما در بیماران مبتلا به اگزما افزایش می یابد
  • به ندرت: استفراغ، گرفتگی معده، یا اسهال
  • علایم بسیار نادر: شوک آنافیلاکسی

اغلب افراد حساس، به برخی میوه ها یا سبزیجات خام واکنش آلرژیک نشان می دهند اما اگر به خوبی پخته شوند، قادر به تحمل آنها خواهند بود. به عنوان مثال، بعد از خوردن سیب خام، دهانتان ممکن است دچار خارش شود، اما شما قادر به خوردن سیب پخته خواهید بود. این امر به این علت است که برخی از پروتئین هایی که باعث ایجاد واکنش های مرتبط با آلرژی می شوند، در اثر حرارت از بین می روند.

تشخیص حساسیت آلرژی به میوه ها

تشخیص سندرم آلرژی، مبتنی بر سابقه واکنشات و آزمایش آلرژیک است.

پزشک از شما پس از خوردن میوه های آلرژی زا یا سبزیجات خاصی، درباره سابقه بیماری آلرژی فصلی، تب یونجه یا آبریزش بینی سوال خواهد کرد. برای شناسایی گرده های مخصوص و غذاهایی که سبب بروز این علائم در شما می شوند، پزشک ممکن است از آزمایش پوست یا آزمایش خون RAST استفاده کند.

از آنجایی که نتایج واکنش ها بسته به نوع طراوت غذا و تماس مستقیم آن با پوست زبان و دهان و دندان متفاوت است، ممکن است نتایج آزمایش دقیق نباشد. به عنوان مثال، یک قرص سیب آماده ممکن است واکنشی ایجاد نکند، در حالی که خوردن سیب خام می تواند سبب بروز علایم آلرژی در شما شود!

علت آلرژی داشتن برخی افراد به میوه ها

علایم آلرژیک بوسیله یک واکنش متقابل بین یک آلرژن مصرف شده یا پروتئین موجود در میوه ها و سبزیجات مشخص می شود. در حالی که گرده گیاه و مواد غذایی از لحاظ بیولوژیکی به هم وابسته نیستند، اما ساختار پروتئین های آنها بسیار شبیه هم است و بدن به هر دوی آنها واکنش نشان می دهد.

درمان آلرژی بر اثر مصرف میوه های آلرژی زا

همانند بسیاری از آلرژی های غذایی، روش اصلی مدیریت سندرم آلرژی میوه ها، اجتناب از خوردن چنین مواد غذایی محرکی یعنی میوه های آلرژی زا است. بعضی از مردم ممکن است فقط برای جلوگیری از علایم خود نیاز داشته باشند که از مصرف فرم خام این میوه ها اجتناب کنند.

اگر متوجه شدید که علائم شما بدتر می شود، با پزشک خود در مورد مصرف آنتی هیستامین یا سایر داروهای آلرژیک برای کمک به کنترل علائم آلرژیک خود صحبت کنید.

مطالعات متعددی درباره آلرژی زایی سیب انجام شده است که نشان می دهد افرادی که دوره ایمنوتراپی را برای آن می گذرانند، قادر به تحمل مصرف سیب خام خواهند شد. با این حال، این مطالعات چندان وسیع نبوده و مطالعات چندانی در مورد سایر متابولیسم های خاص حساسیت به مواد غذایی و میوه ها در زمینه ایمن سازی انجام نشده است.

نتیجه گیری

آلرژی به میوه ها یک مشکل جدی است و شما باید علائم خود را مدیریت کرده و واکنش های خود را به دقت بشناسید و برای کنترل آن به احتمال زیاد باید مصرف میوه هایی را که از آنها لذت می برید، بخصوص در زمان های خاصی از سال، کاهش دهید.

اکثر بزرگسالان دچار این مشکل، نیازی به تزریق و مصرف آنتی هیستامین ندارند (معمولا به نام Epi-Pen شناخته می شود). با این حال، برخی از افراد واکنش هایی دارند که آنقدر شدید است که باید آنتی هیستامین تجویز شود. در این زمینه می توانید با پزشک خود در مورد نوع و شدت واکنش های خود به میوه ها صحبت کنید.

میوه های آلرژی زا ؛ علایم و درمان آن

شما هم می توانید هرگونه سوال یا تجربه ای در زمینه میوه های آلرژی زا دارید در بخش «نظرات» با ما و سایر مخاطبین سایت در میان بگذارید.

 

منبع : ستاره

Share

دیدگاه‌ها

من هروقت میوه مصرف مکنم دچار شوک انا فلاکسی میشم بعد از شوک دو ماه تول میکشه تا به حالت عادی برگردمبهترین راهش اینکه اصلن هیچ میوه ای رو تثت نکنیم