نکته مهم در پیشرفت علمی ایران

سید حسین سیدی
علم و دین
پیشرفت علمی ، امتیازی بزرگ برای پیشرفت افراد و جوامع (از جمله جامعه ما)است.

پیشرفت علمی در کلام رهبری

پیشرفت علمی ، امتیازی بزرگ برای پیشرفت افراد و جوامع (از جمله جامعه ما) است. الحمدالله در این سال ها پیشرفت علمی کشور اسلامیمان ایران در حد مطلوبی قرار دارد. همواره رهبر معظم انقلاب بر شتاب حرکت علمی کشور تاکید داشته و دارد. چنانکه در دیدار اخیر با مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های شناختی عنوان کردند: «هر ملتی که از دانش های جدید و فناوری‌ های مرتبط با آن عقب بماند، سرنوشتی جز عقب ماندگی، ذلیل شدن و استعمار از جانب قدرت ‌ها نخواهد داشت. ایشان افزودند: علت تأکیدهای مکرر بر موضوع علم و پیشرفت علمی همین موضوع است، بنابراین دانشمندان و محققان و مراکز علمی و پژوهشی برای ادامه پر شتاب حرکت علمی کشور بخصوص در زمینه علوم جدید، باید با توکل به خدا و با نیت الهی، از جان مایه بگذارند و شب و روز نشناسند.»[1] نکته ای که در سخنان مقام معظم رهبری وجود دارد، همراه کردن انگیزه خدایی و معنویت در پیشرفت علمی کشور است.

پیشرفت علمی پا به پای معنویت

از منظر اسلام، علم و دانشی مطلوب است که تقویت کننده فضایل اخلاقی و معنویت باشد. روایات زیادی در این مورد از معصومین نقل شده؛  به عنوان نمونه از حضرت علی(علیه السلام) نقل شده که می فرمایند: «رَأْسُ الْعِلْمِ التَّمْييزُ بَيْنَ الاْخْلاقِ وَ اِظْهارُ مَحْمودِها وَ قَمْعُ مَذْمومِها؛ بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب اخلاق ناپسند است.»[2] این حدیث بر اخلاق اسلامی تاکید دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر علم و دانش باید در تقویت آموزه های دینی واخروی اسلام باشد. وگرنه علم و دانشی که فقط به پیشرفت دنیوی نظر داشته باشد، و کاری به اخلاقیات و دین نداشته باشد(علم  سکولار) ناقص و بلکه مضر است. بنابراین شتاب علمی کشور باید تقویت کننده معنویت در کشور باشد. به عبارت دیگر، باید فرهنگیان و دانشمندان  و علم آموزان ما به مسلمان بودن خود افتخار کنند نه اینکه چند اصطلاح علمی یاد بگیرند، غرور علمی آنها را بگیرد و حرف از تضاد دروغین علم و دین و سخنانی از این قبیل بزنند.

حاصل سخن اینکه؛ اگر دانشمندی، محصلی، و محققی که هم و غم او اعتلای علمی ایران به عنوان کشور اهل بیت(علیهم السلام) است و به دین و کشور خود متعهد است، علم او ارزش مطلوب را دارد؛ و این گونه علمی است که باعث هراس دشمنان اسلام خواهد شد. آنها به همین خاطر دانشمندان هسته ای مومن و متعهد ایران را شهید کردند. الحمدالله از این گونه دانشمندان کم نیستند که در عرصه های مختلف به اعتلای علمی ایران اسلامی می اندیشند.

به امید اعتلای بیشتر علمی ایران عزیز، ان شاءالله .

پیشرفت علمی در کلام رهبری

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ غررالحکم و دررالکلم،ص378.

Share