مبارزات نبی مکرم اسلام با رباخواری - حجت الاسلام حسینی قمی

دریافت ویدئو
موضوع: 
این کلیپ کوتاه با موضوع «مبارزات نبی اکرم صلی الله علیه و آله با مفاسد اقتصادی و رباخواری» در کلام حجت الاسلام حسینی قمی تقدیم شما عزیزان می شود.

مبارزات نبی مکرم اسلام با مفاسد اقتصادی و رباخواری  - حجت الاسلام حسینی قمی

این کلیپ کوتاه با موضوع «مبارزات نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) با مفاسد اقتصادی و رباخواری» در کلام حجت الاسلام حسینی قمی تقدیم شما عزیزان می شود.

مفاسد اقتصادی و رباخواری

در سوره مباركه ی آل عمران به پیروی از حكم خداوند و رسول گرامی اسلام در پرهیز از رباخواری دعوت شده و در این باره تاكید شده است كه "از خدا بترسید" و برای سعادت و رستگاری، این عمل ناپسند را ترک گویید.

    آیین اسلام به روشنی بین تجارت و رباخواری تفاوت قائل شده و هر گونه تحصیل مال به ناحق را نامشروع و حرام دانسته است و دراین باره احكام و سفارش های فراوانی دیده می شود كه بیانگر جایگاه و اهمیت این موضوع در شرع مقدس است.

    نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیث متعددی، فرد و جامعه را نسبت به این پدیده زیانبار و تهدید كننده هشدار داده اند چنان كه در این باره فرموده اند : "هنگامی كه زنا و رباخواری در جامعه ای آشكار گردد، مردم آن جامعه عذاب خدا را برای خود خریده اند." (1)

در حدیث شریف دیگری از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم آمده است كه تمامی عواملی كه به نوعی در عمل رباخواری شركت داشته باشند، حتی شاهدان به شرط وقوف، مورد لعنت خداوند متعال قرار می گیرند. (2)

 در حدیث شگفتی نیز از رسول مكرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در خصوص آخرالزمان چنین پیشگویی شده است:
"زمانی بر مردم می آید كه باقی نمی ماند احدی مگر اینكه ربا بخورد و اگر هم ربا نخورد، غبار معصیت آن دامنگیرش می شود." (3)

مفاسد اقتصادی و رباخواری

پی نوشت :

1- نهج الفصاحه،ص 42،ح 218

2- نهج الفصاحه،ص 473،ح 2231

3- مجمع البیان،ج2،ص 391

Share