شبهه افکنان و سیل اخیر در گلستان و مازندران

سید حسین سیدی
سیل اخیر گلستان
سیل اخیر در گلستان و مازندران و تلفات ناشی از آن، این روزها در فضای مجازی پا به پای فضای حقیقی و حتی بیشتر، انتشار می یابد. در این میان مغرضانی هستند (چه در داخل و چه خارج) که تولید شبهه می کنند...

شبهه افکنان و سیل اخیر در گلستان و مازندران

مباحث سیل اخیر در گلستان و مازندران و تلفات ناشی از آن، این روزها در فضای مجازی پا به پای فضای حقیقی و حتی بیشتر، انتشار می یابد. در این میان مغرضانی هستند (چه در داخل و چه خارج) که تولید شبهه می کنند و طوری وانمود می کنند که فقط در ایران سیل جاری می شود و نعوذبالله مقصر آن نیز  خداست (به بهانه اینکه سیل، یک بلای آسمانی است).

اولاً: درست است که سیل، ممکن است بلای آسمانی باشد؛ اما شکی در آن نیست که نقش عوامل انسانی در تخریب آن قابل انکار نیست. می دانیم که یکی از عوامل کند کننده سیل، وجود پوشش گیاهی و جنگلی در منطقه است؛ که متاسفانه با تخریب جنگلهای شمال در سال های اخیر و تخریب پوشش گیاهی، راه برای بروز سیلاب ها در شمال کشور و مناطق همجوار با آن هموار شده است.(یکی از علت های سیل اخیر مازندران نیز همین است).

ثانیاً: بروز سیل و بلایای آسمانی دیگر در همه دنیا هست؛ ولی چون ایران در کانون توجه معاندان و دشمنان است، با بروز سیل یا زلزله و غیره، آنها به تولید شبهه پرداخته و آن را به مسلمان بودن مردم ایران و یا ناکارآمدی نظام ربط می دهند. در حالی که سالیانه چندین طوفان و سیل ویرانگر در آمریکا بوقوع می پیوندد و یا در ژاپن و جنوب شرق آسیا سونامی می آید. بنابراین نمی شود سیل و سایر حوادث غیرمترقبه در دنیا را طبیعی قلمداد کرد و در ایران، آن را به گونه دیگر تفسیر نمود (غرض ورزی همین است).

ثالثاً: اگرچه کسی مردن و تلفات و تخریب را دوست ندارد؛ اما طبق آیین اسلام عزیز ما، سیل و سایر بلایای طبیعی، حساب و کتاب مخصوص به خود را دارد. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ‏ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛ و البته شما را به پاره ‏اى از سختى‏ ها چون ترس و گرسنگى و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بيازماييم، و صابران را بشارت و مژده بده.»[1] به عبارت دیگر، یک انسان مسلمان و متقی، سیل و سایر بلایای طبیعی را نعوذبالله دشمنی خدا با خود تفسیر نمی کند و می داند که صبر بر این مصیبت ها و آزمایشات الهی، پاداش الهی را در پی دارد.

سخن آخر اینکه؛ سیل اخیر در گلستان و مازندران برخلاف زعم غرض ورزان و شبهه افکنان در فضای مجازی، یک بلای طبیعی است و در همه دنیا نیز به وقوع می پیوندد. البته نقش عوامل انسانی را نباید در سیل اخیر به هیچ وجه دست کم گرفت. زیرا که تخریب جنگل و پوشش گیاهی که یکی از عوامل تشدید سیل است، متاسفانه در ایران زیاد است. نکته دیگر اینکه؛ اگر چه دین ما توصیه نمی کند که به استقبال بلایا بروید ولی در عین حال در مواجهه با آنها، راهکار صبر (و تدبیر را) پیش روی ما قرار می دهد.

به امید برطرف شدن مشکلات هموطنان عزیز ما در سیل اخیر و این آزمایش سخت. إن شاءالله.

شبهه افکنان و سیل اخیر در گلستان و مازندران

پی نوشت:
1ــ بقره/155.

پدیدآورنده: 
Share