جوانی ؛ فصلی برای انتخاب

موضوع: 
سید حسین سیدی
جوانی، فصلی برای انتخاب
جوانی فصل ویژه ای در زندگی یک انسان است و خمیرمایه و شاکله زندگی او را شکل می دهد. پس این دوره فرصت مناسبی است برای شناخت ظرفیت ها و استعدادهای جوانان...

جوانی ؛ فصلی برای انتخاب

یازدهم شعبان مصادف است با ولادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) و روز جوان. این روز فرصت مناسبی است برای توجه بیش از پیش جامعه به جوانان؛ و شناخت ظرفیت های آنان. زیرا که جوانی ؛ فصلی برای انتخاب است و بروز استعدادها و ظرفیت های جوانان(و متاسفانه آسیب های آنان) را برای خود و جامعه در پی دارد.

جوانی فصل ویژه ای در زندگی یک انسان است و خمیرمایه و شاکله زندگی او را شکل می دهد. به عبارت دیگر، علی رغم ناپختگی این دوره، خیلی از استعدادهای انسان نیز در این دوره ظهور و بروز پیدا می کند. حضرت علی(علیه السلام) درباره ظهور استعدادهای جوانی می فرمایند: «إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالارضِ الخاليَةِ ما اُلقىَ فيها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ؛ دل نوجوان مانند زمين آماده است كه هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذيرد.»[1] پیام این حدیث برای جوانان عزیز این است که؛ ای جوان تو در فصل بروز استعدادهای خود هستی و دوست داری که انتخاب کنی و باید انتخاب کنی؛ انتخاب همسر، انتخاب راه، انتخاب دوست و هزاران انتخاب دیگر، و درست و غلط بودن این انتخاب هاست که آینده تو را مشخص می کند.

برخی جوانان از  انتخاب ها و به تعبیر دیگر ــ استعدادها ــ در جهت رشد خود استفاده می کنند و برخی نیز متاسفانه در جهت منفی استفاده می کنند؛ مثلا برخی از جوانان، از هیجان خود، سوءاستفاده کرده و به جای استفاده از آن در مسیر درست زندگی، به سمت دوستی های ناباب می برند و خود را گرفتار مواد مخدر و کارهای بزه کاری دیگر می برند(اراذل و اوباش).

البته جدای از هشیاری جوان در مسیر زندگی خود، باید خانواده ها و جامعه در مقابل انتخاب جوان، خود را مسئول بدانند و در فصلی که به علت بروز احساسات و کمبود تجربه و...، با ناپختگی توام است، او را کمک کنند؛ مثلا غالب ازدواج های جوانانی  که با مشورت خانواده و بزرگترها، به وقوع می پیوندد، دوام بیشتری دارد.

پیشنهاد سایت : میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام - ویژه نامه یوسف بنی هاشم

جوانی ؛ فصلی برای انتخاب

پی نوشت:
1ــ نهج البلاغه(صبحی صالح) ص393 ، نامه 31 - تحف العقول ص70

پدیدآورنده: 
Share