روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر + احادیث

۱۸ اردیبهشت
صلیب سرخ و هلال احمر
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر کس در پىِ برآوردن نیاز برادر مسلمانش باشد، خداوند، در پى برآوردن حاجت اوست.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

صلیب سرخ، سازمانى بین المللى است که براى تخفیف آلام انسانى و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومى بر طبق موافقت نامه ژنو در سال ۱۸۶۴ میلادی و به ویژه در نتیجه تلاش شخصى به نام هنرى دونان سوئیسى تشکیل یافت. امداد، بهداشت و تربیت پرستار از مهمترین محورهاى فعالیت این سازمان است. فعالیت صلیب سرخ بین المللى از پایان جنگ جهانى دوم، توسعه فراوانى یافت. در کشورهاى اسلامى، به جاى صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد سازمان، به کار گرفته شد و در ایران قبل از پیروزى انقلاب اسلامى، جمعیت شیر و خورشید سرخ فعالیت داشت. اما پس از پیروزى انقلاب اسلامى، ایران نیز علامت جمعیت هلال احمر را براى این فعالیت برگزید. امروزه نزدیک به 130 جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر با بیش از ۲۵۰ میلیون نفر عضو در سطح جهان فعالیت دارند.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

احادیث مرتبط با روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

پیامبر خدا صلى الله علیه وآله:

اللّهُ فی عَونِ العَبدِ ما کانَ العَبدُ فی عَونِ أخیهِ.[صحیح مسلم: ج ۴ ص ۲۰۷۴ ح ۳۸مادام که بنده، به برادرش کمک کند، خداوند، به آن بنده کمک مى رساند.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله:

لا یزالُ اللّهُ تَعالى فی عَونِ العَبدِ ما کانَ العَبدُ فی عَونِ أخیهِ، وَاللّهُ یحِبُّ إغاثَةَ اللَّهفانِ.[حلیة الأولیاء: ج ۳ ص ۴۲تا زمانى که بنده، کمک کارِ برادرش باشد، خداى متعال نیز همواره، کمک کار اوست، و خداوند، دستگیرى از غمزدگان را دوست مى دارد.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله:

مَن نَصَرَ أخاهُ المُسلِمَ وهُوَ یستَطیعُ ذلِکَ نَصَرَهُ اللّهُ فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ.[حلیة الأولیاء: ج ۳ ص ۲۵هر کس بتواند برادر مسلمانش را یارى برساند و این کار را بکند، خداوند، در دنیا و آخرت، او را یارى مى رساند.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

مَن کانَ فی حاجَةِ أخیهِ فَإِنَّ اللّهَ فی حاجَتِهِ.[سنن أبی داوود: ج ۴ ص ۲۷۳ ح ۴۸۹۳هر کس در پىِ برآوردن نیاز برادر مسلمانش باشد، خداوند، در پى برآوردن حاجت اوست.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

امام صادق علیه السلام:

ما مِن مُؤمِنٍ یخذُلُ أخاهُ وهُوَ یقدِرُ عَلى نُصرَتِهِ إلّا خَذَلَهُ اللّهُ فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ.[ثواب الأعمال: ص ۱۷۷ ح ۱هیچ مؤمنى نیست که برادرش را بى یاور بگذارد، در حالى که مى تواند او را یارى رساند، مگر آن که خداوند، در دنیا و آخرت، او را بى یاور مى گذارد.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

منابع:
[1]. مرکز پژوهشهای صدا و سیما
[2]. مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

Share