دانستنی های نرم افزارهای متن باز یا Open Source

نرم افزارهای متن باز یا Open Source
اکثر نرم افزارهایی که تهيه و يا از طريق اينترنت Download می کنید، صرفا به صورت نسخه های ترجمه شده و آماده اجرا در اختيار شما قرار می گيرند.

مباحثی پیرامون نرم افزارهای متن باز یا Open Source

ترجمه، فرآیندی است که در آن کد برنامه های نوشته شده توسط برنامه نویسان  که از آنان به عنوان کد اولیه (Source Code) یاد می شود، پس از استفاده از برنامه های خاصی موسوم به کمپایلرها بگونه ای ترجمه می شوند که توسط کامپیوتر قادر به درک باشند. اعمال تغییرات دلخواه در اکثر برنامه های ترجمه شده، امری بسیار مشکل و گاها" غیر ممکن است. اکثر تولید کنندگان نرم افزار، از ویژگی فوق به منظور صیانت و حفاظت از کدهای نوشته شده، استفاده می نمایند.

نرم افزارهای متن باز یا Open Source نقطه مقابل رویکرد فوق می باشند. در اینگونه نرم افزارها علاوه بر نسخه ترجمه شده، کد اولیه نیز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. بدین ترتیب امکان اعمال تغییرات و یا سفارشی نمودن آن متناسب با خواسته استفاده کنندگان، فراهم می گردد. افرادیکه از ایده Open Source حمایت می نمایند بر این اعتقاد هستند که با اجازه دادن به اشخاصی که علاقه مند به تغییر کد اولیه می باشند، امکان استفاده مفیدتر از برنامه فراهم و احتمال بروز خطاء در آنان، کاهش خواهد یافت. 

مزایا و معایب نرم افزارهای متن باز یا Open Source

امنیت نرم افزارهای متن باز یا Open Source :

به طور مثال Android به طور کامل از Open Source پشتیبانی نمی کند، اما Android از لینوکس به عنوان Kernel خود بهره می برد. بر این اساس وقتی تعداد زیادی از مردم کدها را مشاهده کنند،‌ در صورتی که حفره یا اختلالی بوجود بیاید بسیار سریع برطرف خواهد شد.

مزایای نرم افزارهای متن باز یا Open Source :

از نظر هزینه به صرفه برای شروع

نصب اولیه راحت و سریع

کدهای سیستم مدیریت محتوا رایگان و قابل دسترس برای تغییرات هستند

شبکه گسترده ای از برنامه نویسان داوطلب روی توسعه نرم افزار کار می کنند

مزایا و معایب نرم افزارهای متن باز یا Open Source

معایب نرم افزارهای متن باز یا Open Source :

پایه سیستم مدیریت محتوا رایگان است اما هزینه های پنهان فراوانی وجود دارد از جمله توسعه، پشتیبانی، نگهداری و به روز رسانی

عدم وجود تیم پشتیبانی متعهد و دارای قرارداد رسمی

امکانات بسیار کمتر نسبت به سیستم های تجاری.

این گونه نرم افزارها همواره توسط گروه های کاملا حرفه ای تولید نشده و آزمایش نمی شوند

کد نرم افزار در دسترس عموم می باشد و مشکلات امنیتی آن به سرعت در اختیار نفوذگران قرار می گیرد

 

این مطلب جای بحث بسیاری دارد حال به نظر شما نرم افزار متن باز خوب است یا نه؟

Share