مبنایِ قرآنی حمایت از فلسطین

موضوع: 
سید حسین سیدی
کمک به فلسطین
اکنون ملت فلسطین، بارها و بارها از امت اسلامی و عربی درخواست کمک می کنند. آیا رواست که درخواست کمک آنها را رد کنیم؟

مبنایِ قرآنی حمایت از فلسطین

در سال های اخیر موضوع کمک ایران به ملت های دیگر از جمله ملت مظلوم فلسطین ، مورد تردید و خدشه عده ای ناآگاه قرار گرفته است. در حالی که این کمک ها جدا از مبنای انسانی، مبنای قرآنی نیز دارد.

حقیقت این است که مسلمان بودن، برای کمک کردن به سایر کشورهای مسلمان، امتیاز بزرگی است؛ هر چند اختلافاتی هم وجود داشته باشد. این نکته در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است. «الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ؛ كسانى كه ايمان آوردند و مهاجرت نكرده ‏اند، هيچ گونه ولايت (و يارى) آنان بر عهده شما نيست؛ تا اينكه هجرت كنند؛ و اگر در مورد دين (خود) از شما يارى طلبند، پس بر شما يارى (آنان واجب) است.»[1] جالب این که در آیه دیگر درباره دفاع از مسلمانان هجرت نکرده در مکه می فرماید: «شما را چه شده كه در راه خدا و [رهايى‏] مردان و زنان و كودكان مستضعف[ى كه ستمكاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته‏ اند] نمى‏ جنگيد؟ آن مستضعفانى كه همواره مى‏ گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند، بيرون ببر و از سوى خود، سرپرستى براى ما بگمار و از جانب خود براى ما ياورى قرار ده.»[2] بنابراین طبق این آیات از قرآن، نباید اختلافات، مانع یاری کردن مسلمانان به هم شود.

اکنون ملت فلسطین ، بارها و بارها از امت اسلامی و عربی درخواست کمک می کنند. آیا رواست که درخواست کمک آنها را رد کنیم؟ در این صورت فردای قیامت چگونه جواب رسول خدا را خواهیم داد که فرمودند: «من سمع رجلا ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم؛ کسی که فریا دادخواهی مسلمانی را بشنود و به کمک او نشتابد، مسلمان نیست.»[3]

نکته مهم: البته مخالفان حمایت از فلسطین ، بهانه های فریبنده و جذابی دارند و با همین شعارهای دروغین (نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و امثالهم) توانستند عده ای ناآگاه را جذب کنند. به حدی که شاید این آیات فوق، نتواند آنها را بیدار کند.

مبنایِ قرآنی حمایت از فلسطین

پی نوشت:
1ـــ انفال/72.
2ــ نساء/75.
3ــ الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏2 / 164.

پدیدآورنده: 
Share