مهربانی خدا و شدید العقاب بودن او

موضوع: 
سید حسین سیدی
خدا هم مهربان است و هم عذاب کننده
همواره کسانی هستند که از مهربانی وبخشندگی خدا، سوءاستفاده نموده و حقایق را وارونه جلوه می دهند.

مهربانی خدا و شدید العقاب بودن او

همواره کسانی هستند که از مهربانی وبخشندگی خدا، سوء استفاده نموده و حقایق را وارونه جلوه می دهند. کسی منکر بخشندگی و مهربانی فوق العاده خدا نمی شود؛ اما این نباید دلیلی برای کارهای غیردینی و غیرعقلی و غیراخلاقی برخی افراد شود. این افراد یک طرفه به قاضی می روند و ضمن نادیده گرفتن آیات قرآنی در مورد عذاب های خدا، فقط مهربانی خدا را فریاد می زنند، که این سخن آنها با عدالت خدا نمی سازد.

شاید جامع ترین آیه ای که هم به مهربانی خدا و هم عذاب خدا اشاره داشته باشد، آیه 98 مائده باشد: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ‏ وَ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ بدانيد كه خدا هم عقابش بسيار سخت و دشوار است و هم خدا بسيار بخشنده و مهربان است‏.»[1] این آیه از قرآن، حجت را بر همگان تمام کرده است و هم از عقاب خدا سخن به میان آورده است و هم عذاب خدا.

افرادی که از مهربانی بی حساب و کتاب خدا دم می زنند، فقط مهربانی خدا را برای خود منظور کرده اند و کاری به حال جامعه و دیگران ندارند؛ مثلا کسی که سرقت می کند و یا به دیگران تهمت می زند و نظایر آن، کاری به این موضوع ندارد که خدا نیز برای آنها مهربان است.

به عبارت دیگر همان گونه که آنها می خواهند با مهربانی خدا ، از خلاف خود تبرئه شوند، دیگران نیز می خواهند مهربانی و عدالت خدا شامل حال آنها شود و خدا حق آنها را از خلاف کاران بگیرد. زیرا که «وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً؛ و هر عملى را انجام داده‏ اند، حاضر مى‏ يابند، و پروردگارت به هيچ كس ستم نخواهدكرد.»[2] طبق این آیه و آیات بسیار دیگر، گذشتن از گناه انسان ها و نادیده گرفتن آنها به اسم مهربانی، سخنی بیهوده است. زیرا که خداوند عادل است و به احدی ـــ حتی به  گناهکاران چه برسد به نیکان و مظلومان ـــ ذره ای ظلم نمی کند.

جامع ترین آیه ای که هم به مهربانی خدا و هم عذاب خدا اشاره دارد: بدانيد كه خدا هم عقابش بسيار سخت و دشوار است و هم خدا بسيار بخشنده و مهربان است‏.(مائده/98)

مهربانی خدا و شدید العقاب بودن او

پی نوشت
1ــ مائده/98.
2ــ کهف/49.

پدیدآورنده: 
Share