حدیث نگهدارى عمل / عکس نوشته

حدیث نگهدارى عمل

حدیث نگهدارى عمل / عکس نوشته

الكافى : امام باقر علیه السلام فرمودند: نگهدارى عمل ، از خود عمل دشوارتر است. عرض شد: منظور از نگهدارى عمل چیست؟ حضرت فرمودند: آدمى براى خداى یگانه بى انباز( بی شریک) بخشش و انفاقى مى کند و این عمل پنهانى برایش نوشته مى شود، اما سپس کارش را به زبان مى آورد که در نتیجه آن، ثواب نهانى[که بیشتر است] پاک مى شود و برایش[ثواب عملِ ] آشکار مى نویسند، بار دیگر آن را به زبان مى آورد، که در این بار عملش پاک مى شود و عمل ریایى نوشته مى شود.

تظاهر و ریاکاری/بخش اول ------ تظاهر و ریاکاری/بخش دوم

[ياد كردنِ كارهاى نيك و رياكارى] : ذِكرُ الأعمالِ الصّالِحَةِ وَ الرِّياءِ

الكافي : قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإبقاءُ عَلى العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، قالَ : و ما الإبقاءُ على العَمَلِ ؟ قالَ : يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ و يُنفِقُ نَفَقَةً للّه ِِ وَحدَهُ لا شريكَ لهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّا ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رياءً .[الكافي : 2/296/16]

منبع : نام کتاب : ميزان الحكمه، نویسنده : المحمدي الري شهري، الشيخ محمد، جلد : 4،  صفحه : 338.

توجه: جهت مشاهده و دریافت تصویر در اندازه بزرگ تر روی آن کلیک کنید.

حدیث نگهدارى عمل / عکس نوشته

حفظ عمل خیر مهم‌­تر و سخت­‌تر از انجام آن

در انجام هر عمل دو مرحله است، گاهی انسان موفق به کار خیر می­‌شود، خود این کار مشکل است؛ چون باید از فیلتر شیاطین عبور کند و شیاطین آنجا او را نمی‌گذارند (عبور کند) و موفق به عمل نمی‌شود و گاهی هم فرد عبور می‌کند و کار انجام می‌گیرد.

مرحله دوم این است که باید نتیجه این کار خیر و خوب را که انجام داده است، بتواند حفظ کند. خیلی‌ها توان انجام دادن کار خیر را دارند اما قدرت نگهداری نتیجه آن را ندارند. کار خیر را انجام می‌دهد، کار بد را هم انجام می‌دهد، در نتیجه کار خیر از دست می‌رود؛ لذا امام صادق صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: نگه‌داشتن آن اثر کار خیر و عمل صالح، مشکل‌تر از انجام دادن خود عمل است. اگر شیاطین بتوانند کاری ­کنند که این فرد موفق به عمل نشود، آن کار را می­‌کنند. اما گاهی عملشان اثر  نمی­‌کند و آدم موفق می‌شود و کار خیر را انجام می‌دهد. حالا نوبت مرحله دوم است؛ این عمل را باید یک جوری ضبط کند که از اثر نیفتد؛ این جا خیلی مشکلات پیش می‌آید؛ لذا خیلی‌ها­ کار خیر را انجام می‌دهند، اما نمی‌توانند آن‌ را نگه دارند. در ماه مبارک رمضان خیلی‌ها روزه گرفتند، عمل خیرشان از فیلتر شیاطین عبور کرد دِلِشان می‌خواست غذا بخورند، اما نخوردند. خیلی عوامل پیش آمد کرد اما آن عوامل تأثیر نکرد و روزه را گرفتند. حالا بعد از گرفتن روزه باید نتیجه آن را حفظ کنند. روزه گرفتن و هر کار خیری اثر معنوی خوبی دارد، این اثر را باید حفظ کرد. اگر حفظ نکنیم اثر از دست می‌رود و کأن لم یکن می‌شود، لذا مرحله دوم سخت­‌تر از اوّلی است.

برگرفته از درس اخلاق حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (اعلی الله مقامه)، مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه  1389.07.01

پدیدآورنده: 
Share