سلوک اجتماعی - استاد یزدان پناه (قسمت ۹)
سلوک اجتماعی - استاد یزدان پناه (قسمت ۹)
در این بخش، هشتمین قسمت از سلسله پادکست «سلوک اجتماعی» برگرفته از مباحث آیت الله سید یدالله یزدان پناه را به مدت 45 دقیقه با سالکان طریق حق به اشتراک می گذاریم.
◈▬▬▬▬▬◈▬▬▬▬▬◈▬▬▬▬▬▬◈▬▬▬▬▬▬◈
گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه نهم
نمای کلی
جلسه بر چارچوبی معنوی و اخلاقی درباره «رفتار اجتماعی به عنوان شکلی از بندگی» تمرکز داشت، و تأکید شد که پیشرفت واقعی و موفقیت پروژهها مشروط به هماهنگی نیات، رفتارها و تعاملات اجتماعی با بندگی صادقانه نسبت به خدا است. سخنران، انضباط فردی، تواضع و پرهیز از خودمحوری را به عنوان عوامل مؤثر در مشارکت موفق در فعالیتهای اجتماعی و سازمانی مطرح کرد و بندگی را به عنوان اصلی راهنما در تمامی حوزهها از جمله رفتار فردی، خانواده، کار و تعاملات اجتماعی وسیعتر معرفی نمود.
نکات مهم بحث
- مفهوم اصلی: بندگی به عنوان «راه راست»
- عبودیت بهعنوان جوهره و هدف قرآن کریم توصیف شده است (بهویژه در سوره فاتحه برجسته شده) که جمله «تنها تو را میپرستیم و فقط از تو یاری میطلبیم» به عنوان پایه عملی آن جلوه میکند.
- «راه مستقیم» به عنوان راه پیامبران و افراد واقعاً هدایت یافته معرفی شده است که در نهایت به دانش تجربی و مشاهده شخصی برای کسانی میانجامد که در عبادت خالصانه رشد میکنند.
- حتی گامهای ابتدایی و کوچک در خدمتگزاری ارزشمند و مورد قبول هستند؛ پیشرفت باید به صورت تدریجی، مستمر و با صداقت انجام شود.
- روحانیت اجتماعی و پرهیز از انزوا
- سفر معنوی نیازی به کنارهگیری از جامعه ندارد؛ بلکه باید در بسترهای اجتماعی مانند بازارها، محل کار و روابط بین افراد تجربه شود.
- همه عرصههای اجتماعی میتوانند و باید مکانهایی برای ارادت و گرایش به توحید باشند، نه صرفاً فضاهای رسمی عبادت.
- دوگانگی «خدا در برابر طاغوت» به عنوان یک واقعیت اجتماعی مطرح شد: در هر تعامل عمومی، فرد یا در خدمت خداست یا در خدمت نفس و قدرتهای دروغین.
- تواضع کاربردی و پذیرش
- تاکید بر حفظ حدود الهی حتی در مواقع ضعف، مانند رعایت اصول مقدس در ماه رمضان، حتی اگر شخص روزه نگرفته باشد.
- ارزش قائل شدن برای پذیرفتن اشتباهات و احساس پشیمانی، که از نظر معنوی میتواند بر انجام کارهای خوب که باعث بزرگنمایی خودخواهی میشوند، برتری داشته باشد.
- اجتناب از ابراز و تقویت «شرک پنهان» (انگیزههای ناپیدا و کبرآمیز) از طریق خودداری از بیان شکایتها یا خودستاییها، و به جای آن، سپردن نتایج به خداوند.
- هماهنگی نیتها در فعالیتهای زندگی
- اصل قرآنی نقلشده: «نماز من، قربانی من، زندگیام و مرگم همگی برای خداوند، پروردگار جهانیان است» (سوره انعام، آیه ۱۶۲)، که به عنوان راهنمایی کلی و جامع مطرح شده است.
- «هر کس با تمام وجود رو به سوی خدا کند و عمل نیک انجام دهد» (سوره بقره آیه ۱۱۲) بهترین شکل انجام دین شناخته شده است؛ این موضوع همچنین در سوره نساء آیه ۱۲۵ با الگوی ابراهیم (توحید خالص) تأیید شده است.
- نتایج یک جهتگیری صادقانه عبارت است از: آرامش درونی بدون ترس و غم، توجه الهی، و ایجاد تأثیر اجتماعی معنادار بدون هیچگونه خودنمایی.
- شیوه رفتار در اهداء و فعالیتهای اجتماعی
- ترغیب به انجام خیریه و خدمت به صورت محرمانه و کمتر نشان دادن آن در ملأ عام، بهمنظور حفظ صداقت و کاهش خودبینی.
- در امور خدمت و راز، خداوند را به عنوان امین بخوان، تا نیتهای پاک و کارهای پنهان به حفظ الهی سپرده شوند.
- دعای الهامبخش و طرز فکر
- دعای پایانی منسوب به امام علی به اشتراک گذاشته شد تا معنای «شرافت در بندگی» و «شکوه در ربوبیت خدا» را بیان کند، به طوری که مشتاق دوست داشتن خدا بهگونهای باشیم که او میپسندد و خدا نیز ما را به همان گونه دوست داشته باشد که او دوست میدارد.
تصمیمها و نتایج نهایی
- بندگی معیار اصلی سنجش اعمال در تمامی حوزههای پروژهای و اجتماعی است؛ موفقیت بر پایه صداقت و پیروی از هدایت الهی ارزیابی میشود، نه بر اساس تأیید یا شناخت بیرونی.
- فعالیت اجتماعی امری ضروری است؛ رشد معنوی باید در چارچوب جوامع و سازمانهای واقعی به وقوع بپیوندد.
- تیم باید روشی را پیش بگیرد که شامل تعیین هدف، کنترل خودخواهی، و خدمت بیسر و صدا باشد، تا اصالت و صداقت مشارکتهای اجتماعی خود را تقویت کند.
ریسکها و راهکارهای کاهش
- خطر: نفس پنهان (شرک مخفی) که خلوص نیت را در فعالیتهای اجتماعی خدشهدار میکند.
- کاهش اثرات: نیتهای خود را به طور منظم بررسی کنید، از بیان انگیزههای خودخواهانه خودداری کنید و نتایج را به خدا بسپارید.
- خطر: انزوای معنوی که باعث کاهش تأثیرگذاری اجتماعی میشود.
- کاهش اثرات: ذهنیت تقدسی را در نقشها و تعاملات روزمره خود وارد کنید؛ همه موقعیتهای عمومی را بهعنوان محلی برای خدمتگزاری به دیگران ببینید.
- خطر انجام دادن کارهای نیک صرفاً برای نمایش که موجب غرور میشوند.
- کاهش ضرر: بهتر است اعمال پنهانی را ترجیح دهید و به جای خودنمایی از موفقیتها، بر پشیمانی از خطاها تأکید کنید.
ارجاعات و لنگرها
- سوره فاتحه خلاصهای از هدف قرآن است؛ یعنی بندگی خدا و درخواست هدایت به راه راست.
- سوره الانعام، آیه ۱۶۲: زندگی به طور کامل وقف خداست.
- آیات ۱۱۲ از سوره البقره و ۱۲۵ از سوره النساء بیان میکنند که بهترین دین، دینی است که تمام وجود انسان را با نیکی به سوی خدا میگرداند و بر توحید خالص ابراهیم تأکید دارد.
- الگوهای اخلاقی: داستانهایی که بر صداقت به جای رسمی بودن، پشیمانی به جای خودپسندی و خدمت خالصانه و پنهان به جای نمایش عمومی تأکید میکنند.
- موضوع دعا: «برای من بس است که خدمتگزار تو باشم و افتخار کنم به اینکه تو پروردگار منی؛ مرا از آن کسانی کن که همان گونه که تو دوست داری، دوستت دارند.»
کارهای قابل انجام
[۱]. اجرای یک روش در سراسر تیم برای تعیین نیت قبل از انجام اقدامات مهم اجتماعی یا پروژهای، با هدف مشخص و آشکار «برای خدا».
[۲]. اجرای روشی محرمانه برای خدمات: انجام دادن امور خیرخواهانه و حمایتی به صورت بدون تبلیغ و در خفا.
[۳]. برنامهریزی جلسهای برای بازاندیشی به منظور شناسایی الگوهای ناشی از خودخواهی (شرک پنهان) و تعیین روشهای عملی کنترل.
[۴]. آیات قرآن (مثلاً سورههای ۶:۱۶۲، ۲:۱۱۲ و ۴:۱۲۵) را در مرورهای هفتگی وارد کنید تا تمرکز اصلی بر روی موضوع بندگی حفظ شود.
[۵]. افراد را ترغیب کنید که با احترام به آیینهای مقدس جامعه پایبند باشند، حتی اگر نتوانند به طور کامل آنها را رعایت کنند، تا مسیر بندگی همچنان باز بماند.
◈▬▬▬▬▬◈▬▬▬▬▬◈▬▬▬▬▬▬◈▬▬▬▬▬▬◈
افزودن دیدگاه جدید