ابعاد و مشخصات زمین فوتبال

موضوع: 
زمین فوتبال
ابعاد و مشخصات زمین فوتبال توسط سازمان فیفا تعیین شده است. براین اساس در بازی های بین المللی طول زمین ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر و عرض آن ۶۴ تا ۷۵ متر و در بازی های استاندارد طول زمین ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر است.

ابعاد و مشخصات زمین فوتبال

ابعاد و مشخصات زمین فوتبال توسط سازمان فیفا تعیین شده است. براین اساس در بازی های بین المللی طول زمین ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر و عرض آن ۶۴ تا ۷۵ متر و در بازی های استاندارد طول زمین ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر است.

فوتبال یکی از محبوب ترین ورزش های تیمی در جهان است که در آن دو گروه ۱۱ نفره در یک زمین چمن مستطیلی در مقابل هم قرار می گیرند. در این بازی هر دو تیم به دنبال آن هستند که یک توپ کروی شکل را وارد دروازه حریف کنند و امتیاز به دست آورند. تیمی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده بازی است. در صورتی که تعداد گل زده شده، مساوی باشد، بازی به وقت اضافه یا پنالتی کشیده می شود. در این ورزش استفاده از دست برای بازیکنان به جز دروازه بان مجاز نیست. دروازه بان، فردی است که در ورودی دروازه بازی می کند، وی به طور خاص اجازه دارد با دست توپ را لمس کند، بگیرد و پرتاب کند، اما فقط تا زمانی که در محوطه جریمه زمین خود باشد. در این مقاله می توانید با مشخصات زمین فوتبال بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: وزن توپ فوتبال چقدر است؟ (اندازه های استاندارد)

اجزای زمین بازی فوتبال

اجزای زمین فوتبال

  • محوطه جریمه

قسمتی از زمین است که در آن دروازه بان می تواند از دست هایش استفاده می کند، به علاوه اگر بازیکنان در محوطه جریمه زمین خود روی حریف خطا کنند، تیم حریف صاحب یک ضربه پنالتی می شود. این بخش از زمین فوتبال شامل نقطه پنالتی، منطقه دروازه و قوس بالای منطقه دروازه است که عموما به عنوان «D» شناخته می شود، اما به طور رسمی نام آن قوس پنالتی است.

  • دروازه

شامل دو تیر عمودی که هر یک به اندازه مساوی از پرچم کرنر فاصله دارند و یک تیر افقی است که این دو تیر عمودی را به هم وصل می کند. جنس این تیر ها از چوب، فلز و سایر مصالح مورد تایید فیفا باید باشد. همچنین مقطع تیر های دروازه باید مربع، مستطیل، دایره یا بیضی انتخاب شود و نباید برای بازیکنان خطرناک باشند. دروازه در مرکز خط دروازه قرار گرفته است.
دروازه به مانند یک جعبه ی تو خالی است که در داخل محوطه جریمه قرار دارد. ضربه های دروازه می توانند از هرقسمت این محوطه زمین پرتاب شوند. یک وجه دروازه با خط عرضی زمین فوتبال مشترک است. اگر توپ از این خط خارج شود، به خصوص اگر آخرین نفری که توپ را لمس کرده است بازیکن تیم مقابل باشد، ضربه دروازه اعلام می شود. اما اگر توپ توسط بازیکنان مدافع به بیرون رانده شده باشد، کرنر اعلام می شود. نیم دایره هایی که در هر گوشه ی زمین رسم شده است، قوس کرنر نامیده می شوند. توپ در ضربات کرنر، در این منطقه قرار می گیرد و بازیکن باید به آن ضربه بزند.

  • خط نیمه زمین

هیچ کاربرد فنی ندارد. این خط تنها زمین بازی فوتبال را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند و یک نقطه در میانه این خط قرار دارد که برای شروع هر نیمه توپ روی آن قرار می گیرد. به این نقطه، نقطه مرکزی گفته می شود. نقطه مرکزی، یک دایره توپر و پررنگ است که در وسط زمین و در مرکز یک دایره قرار گرفته است، توپ در شروع بازی روی آن قرار می گیرد. بازیکنان هر تیم تا زمانی که بازی شروع نشود، اجازه ندارند از این خط عبور کنند.

  • خط کناری زمین

درواقع خطی است که دور تا دور محوطه بازی کشیده شده است. توپی که از این خط رد شود، باید دو مرتبه با یک پرتاب به بازی بارگردد. وجه عرضی این خط، با خط دروازه مشترک است که اگر توپ از این خط عبور کند، طبق توضیحاتی که داده شد، با ضربه دروازه یا با کرنر بازی دومرتبه شروع می شود.

  • محوطه فنی

قسمتی از حاشیه زمین و روبروی نیمکت ذخیره ها است که مربی هر تیم اجازه دارد از آن قسمت تیم خود را هدایت کند.

 

محوطه فنی فوتبال


مشخصات زمین فوتبال براساس استانداردهای فیفا

ابعاد زمین فوتبال، در قانون شماره یک قوانین رسمی فیفا، آمده است. فوتبال، بازی است که قوانین آن نوشته شده و کدگذاری شده هستند. فیفا، یک سازمان بین المللی مدیریت کننده فوتبال چمنی و فوتبال ساحلی است. این سازمان مدیریت مسابقات بزرگ بین المللی مانند جام جهانی را برعهده دارد. اگرچه فیفا مسئول نظارت و برنامه ریزی این نوع بازی ها است، اما همه مسئولیت مدیریت بازی ها به عهده آن ها نیست.
آنچه در ادامه می بینید، ابعاد و مشخصات زمین فوتبال استاندارد زمین فوتبال است که در آئین نامه فیفا مشخص شده است:
زمین بازی باید مستطیل شکل باشد و با خطوط مرزی زمین تعریف شود.
علامت مرکزی در نیمه خط مرکزی زمین قرار درد و یک دایره به شعاع ۹/۱۵ متر از این مرکز رسم شده است. 
تمام خطوطی که روی زمین رسم می شوند، باید ضخامت یکسانی داشته باشند و ضخامت آنها نباید بیش از ۱۲ سانتی متر باشند.

 

ابعاد زمین فوتبال

 

ابعاد کل زمین بازی به صورت زیر است:

  • ابعاد استاندارد، طول زمین برابر ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض زمین (خط دروازه) معادل ۴۵ تا ۹۰ متر
  • ابعاد بین المللی، طول زمین برابر ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر و عرض زمین (خط دروازه) معادل ۶۴ تا ۷۵ متر

آیا به فوتبال علاقه مند هستید؟ در این صورت، آیا از مشخصات زمین فوتبال اطلاعاتی داشتید؟ نظرات خود را با ما در قسمت «ارسال نظر» به اشتراک بگذارید.

 

برگرفته از: وبسایت رسمی فیفا

Share