کارنامه عملیات ثارالله

کارنامه عملیات ثارالله
عملیات ثارالله با اهداف آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه، تامین جاده قصر شیرین، سر پل ذهاب با همکاری یگانهای ارتش و سپاه به اجرا در آمد....

کارنامه عملیات ثارالله

عملیات ثارالله با همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد. عملیات ثار الله درمنطقه عملیاتی قصرشیرین انجام گرفت و هدف از اجرای آن آزادسازی ارتفاعات منطقه قصر شیرین بود که با موفقّیت به پایان رسید.

کارنامه عملیات ثارالله

پیشنهادی: ویژه نامه حدیث حماسه

شرح عملیات ثارالله

این عملیات با هدف تصرف مناطقی از غرب کشور آغاز شد.
جاده تدارکاتی دشمن را در خاک عراق ‏تهدید کنند و جاده قصر شیرین و سرپل ذهاب را نیز تأمین نمایند.

کارنامه عملیات ثارالله

نتایج عملیات ثارالله

مناطق و تأسیسات آزاده شده:

ارتفاع مهم مشرف به قصرشیرین.
تأمین کامل جادة قصرشیرین – سرپل ذهاب.
تهدید جادة تدارکاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگه بشیرکان در خاک عراق.
200 نفراز نیروهای دشمن در این عملیات کشته یا مجروح شدند.

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کتاب "هویزه، آخرین گامهای اشغالگر"از مجموعه کتابهای "روزشمار جنگ ایران وعراق"حوادث این روز را اینگونه بیان می کند:

جمعه ١٥ مرداد ١٣٦١ - ١٦ شوال ١٤٠٢ - ٦ اوت ١٩٨٢

سحرگاه امروز نیروهای خودی عملیاتی را برای آزادسازی چند ارتفاع استراتژیک در محور قصرشیرین در حوالی پاسگاههای " پیروزخان" و " قلعه سفید" عراق آغاز کردند. این عملیات در ساعت 4:30 بامداد انجام شد و در آن، دو گردان از تیپهای "حمزه" و "المهدی" سپاه پاسداران با پشتیبانی یک گردان تانک از تیپ 2 زرهی سرپل ذهاب شرکت داشتند. در این عملیات که با هدف تأمین جاده قصرشیرین به سرپل ذهاب منطقه "قلعه بدرلی" تا "پیروزخان" و از 5 محور صورت گرفت، دو ارتفاع مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران از اشغال نیروهای عراقی آزاد شد و جاده قصرشیرین سرپل ذهاب نیز از زیر دید و تیر دشمن بیرون آمد و امنیت آن کاملاً تأمین گردید. علاوه بر آن، جاده تدارکاتی دشمن از پیروزخان به "تنگ بیشکان" در زیر دید و تیر مستقیم نیروهای خودی قرار گرفت.

در این عملیات نیروهای پیادۀ خودی ابتدا به کمک آتش تانک به دشمن یورش بردند و توانستند شش تپه را از اشغال ارتش عراق خارج سازند، لیکن براثر فشار سنگین و انبوه آتش دشمن، از چهار تپه عقب نشستند و در 2 تپه دیگر مستقر شدند. خسارتهای دشمن در این عملیات عبارت بود از: 200 تن کشته یا زخمی؛ انهدام یک دستگاه تانک، 3 دستگاه خودرو و یک انبار مهمات. از نیروهای خودی نیز 77 تن شهید، 300 تن مجروح که اکثر آنان زخمهای سطحی دارند و 3 تن اسیر شدند. فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در اطلاعیه شماره 802 خود ضمن اعتراف به حمله ایران، آن را ناموفق خواند و مدعی شد که در این عملیات، 134 تن از نیروهای ایرانی کشته و تعدادی نیز مجروح و اسیر شده اند. این اطلاعیه همچنین ادعا کرده است که 5 دستگاه تانک، 5 دستگاه خودرو که 2 دستگاه آن حامل نیرو بوده است و یک انبار مهمات نیروهای ایران در این درگیریها منهدم شده اند.

کارنامه عملیات ثارالله

خلاصه گزارش عملیات ثارالله

نام عملیات : ثارالله 
تلفات دشمن (کشته، مجروح، اسیر) : 290
مکان اجرا : ارتفاعات مهم مشرف به قصر شیرین جبهه میانی
ارگانهای عمل کننده : ارگانهایی از ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
اهداف عملیات : آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه، تامین جاده قصر شیرین، سر پل ذهاب 
تهدید جاده تدارکاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگه بشیرخان عراق
محدوده زمانی: 1361.05.15 شمسی

کارنامه عملیات ثارالله

نقشه عملیات ثارالله

نقشه محور عملیاتی ، کارنامه عملیات ثارالله

نقشه محور عملیاتی

عملیات ثارالله، آغازی دوباره بر عملیات محدود

پس از عملیات رمضان و پی بردن فرماندهان ایران به تغییر شیوه استحکامات و خطوط پدافندی عراق می بایست تاکتیک مناسب و تازه ای برای ادامه نبرد با دشمن در پیش گرفته می شد عملیات محدود ‹‹ ثارالله ›› در محور میانی - قصر شیرین - به اجرا درآمد.

هدف آزادسازی ارتفاعات مهم مشرف بر منطقه تامین کامل جاده قصر شیرین سر پل ذهاب و تهدید جاده تدارکاتی دشمن درمحور ‹‹ پیروزخان ›› به تنگه بشیرخان در خاک عراق بود. این حمله در نیمه مرداد ماه 1361 شمسی آغاز شد و طی آن دو ارتفاع مورد نظر آزاد و نیروهای ایرانی علاوه بر رسیدن به این اهداف ده ها دستگاه تانک و نفربر زرهی و شماری مهمات و سلاح سنگین و نیمه سنگین دشمن را منهدم و 290 تن از آنها را کشته و یا زخمی کردند این عملیات محدود و موفق با همکاری یگان های ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اجرا درآمد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفاع مقدس

Share