کارنامه عملیات فتح 3

عملیات فتح 3 به منظور ضربه به مراکز پشتیبانی و عقبه دشمن در منطقه زاخو - دهوک در عمق 300 کیلومتری جبهه شمالی جنگ توسط نیروهای قرارگاه رمضان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معارضان کرد عراقی به اجرا در آمد.

کارنامه عملیات فتح 3

تهاجمی به عقبه دشمن

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نزدیک شدن «اتحادیه میهنی کردستان عراق»- به رهبری «جلال طالبانی»- به جمهوری اسلامی و در پی تشکیل قرارگاه «رمضان»، به برنامه ریزی حرکت های نامنظم در داخل خاک عراق پرداخت. همکاری با این اتحادیه می توانست در راستای حرکت قرارگاه رمضان مفید و موثر باشد و در همین رابطه سلسله عملیات های نامنظم فتح پایه ریزی شد.

در همین راستا عملیات «فتح 3» در تاریخ 24 آبانماه سال 1365 شمسی در جبهه شمالی به اجرا در آمد. نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضین کرد عراقی و نفوذ به عمق 300 کیلومتری خاک عراق در منطقه «زاخو- دهوک» در شمال عراق، ضمن کشته و زخمی ساختن 500 تن از نیروهای عقبه دشمن، مقر لشکر38 عراق و شماری تانک و زره پوش و 20 خودرو نظامی را منهدم ساخته و به مراکز دولتی، مخازن سوخت، گمرک و ترمینال بارگیری نفت زاخو، مراکز نظامی و دولتی شهر «حیصدام» عراق و چند مرکز دولتی شهر دهوک آسیب کلی وارد آورده و یک فروند چرخبال را نیز ساقط کردند.

پیشنهادی : هفته دفاع مقدس - ویژه نامه حدیث حماسه

 کارنامه عملیات فتح 3

خلاصه گزارش عملیات فتح 3 :

نام عملیات : فتح 3 (هجومی)

زمان اجرا  : 1365.08.24 شمسی

تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر) : 500 نفر

مکان اجرا : منطقه زاخو - دهوک در عمق 300 کیلومتری جبهه شمالی جنگ

ارگان های عمل کننده : نیروهای قرارگاه رمضان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معارضان کرد عراقی

اهداف عملیات : ضربه به مراکز پشتیبانی و عقبه دشمن

ببینید : فیلمهای سینمایی دفاع مقدس (دانلود + پخش آنلاین)

Share