علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف کنجد

مصرف کنجد
در این مقاله، شما را با علائم آلرژی بدن کودکان به دانه‌های کنجد آشنا کرده و روش‌های درمان و پیشگیری از این نوع حساسیت پوستی را بررسی خواهیم کرد.

علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف کنجد

کودکی برای خوردن کیک، هیجان زیادی داشت. او تکه ای از کیک را برداشت و خورد. در همین حین، کودک شروع به عطسه کرد، آبریزش بینی او آغاز شد و احساس تهوع شدیدی کرد. بعد از چند ثانیه، پوست کودک شروع به خارش کرد و در کمتر از یک دقیقه، او با بثورات قرمز رنگی بر روی پوست بدن و صورت خود مواجه شد. هنگامی که مادرش، او را به بیمارستان رساند، پزشکان متخصص اطفال به مادر گفتند که بدن فرزندش به مواد اولیه موجود در کیک، از جمله کنجد واکنش آلرژیک نشان داده است. به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به یاد داشته باشید که یکی از 13 بچه در سراسر دنیا مبتلا به آلرژی غذایی است؛ اگر آلرژی غذایی کودکان نادیده گرفته شود، می تواند عوارض جدی را در بدن آن ها به دنبال داشته باشد. در ادامه این مقاله، شما را با علائم آلرژی بدن نوزادان به دانه های کنجد آشنا کرده و روش های درمان و پیشگیری از این نوع حساسیت پوستی را بررسی خواهیم کرد.

نکاتی مهم در مورد آلرژی غذایی کودکان :

در ابتدا، لازم است بدانید که آلرژی بدن کودک به یک ماده غذایی خاص هیچ ارتباطی با علایق او ندارد. آلرژی غذایی، پاسخ منفی سیستم ایمنی بدن کودک به پروتئین موجود در یک ماده غذایی خاص است؛ در غیر این صورت، می توان ادعا کرد که مصرف آن ماده غذایی یا فرآورده های آن برای کودک بی ضرر است. پروتئین ها، آلرژن نیز نامیده می شوند و می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک در بدن کودکان شوند. در واقع، هنگامی که سیستم ایمنی بدن کودکی یک ماده غذایی خاص را تهدید کند، واکنشی به ورود آن نشان می دهد که می تواند موجب تورم، تنگی نفس، ایجاد بثورات قرمز رنگ بر روی پوست بدن و صورت نوزاد و خارش او شود.

علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف کنجد

اگر کودکتان یبوست میشود و دنبال راهی برای درمان ان هستید این مطلب  5 ماده غذایی برای درمان یبوست کودکان را بخوانید

آیا آلرژی غذایی و عدم تحمل یک ماده غذایی، مشکلات یکسانی هستند؟

خیر، عدم تحمل یک ماده غذایی، وضعیتی است که به دنبال واکنش شیمیایی بدن به آن ماده غذایی ایجاد می شود. این مشکل، بسیار شایع تر از آلرژی غذایی در بدن کودکان است. همچنین، یادتان باشد که عدم تحمل یک ماده غذایی به سیستم ایمنی بدن کودکان هیچ ارتباطی ندارد.

آلرژی بدن نوزادان به دانه های کنجد :

یکی از مواد غذایی که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شدید در بدن کودکان شود، دانه های کنجد است. از آنجایی که دانه های کنجد، از مواد اولیه رایج برای تهیه وعده های غذایی نوزادان نیستند، گزارش های زیادی در مورد آلرژی بدن کودکان به این ماده غذایی ارائه نشده است. با این حال، واکنش های آلرژیک بدن کودکان به دانه های کنجد، امری غیر معمول نیست؛ حتی این نوع حساسیت غذایی می تواند شدید باشد و باعث ایجاد بیماری "آنافیلاکسی" در بدن فرزند شما شود. کودکی که با واکنش های آلرژیک به دانه های کنجد روبرو می شود، برخی علائم خاص را در بدن خود تجربه می کند.

علائم آلرژی بدن نوزادان به دانه های کنجد :

رایج ترین علائم آلرژی بدن نوزادان به دانه های کنجد به شرح زیر می باشند:

  • ایجاد مشکل تنفس در نوزادان
  • پایین آمدن ضربان قلب کودک
  • سرفه مداوم
  • تورم صورت کودک و تغییر رنگ پوست او
  • تهوع و استفراغ
  • درد شکم
  • خارش دهان نوزاد

خواندن این مطلب کمبود ویتامین A چه بلایی سر کودک می آورد؟ به شما توصیه میشود

برای تشخیص دقیق آلرژی بدن نوزادان به دانه های کنجد، پزشک متخصص آلرژی ممکن است از روش چالش غذایی استفاده کند؛ دانه های کنجد را در مقادیر کمی به وعده های غذایی کودک اضافه کرده و مقدار آن را به تدریج افزایش دهد. در حین این فرایند، واکنش ها بدن او را مورد بررسی قرار دهد.

روش های پیشگیری و درمان آلرژی بدن نوزادان به دانه های کنجد:

اگر کنجد یکی از مواد اصلی در وعده های غذایی شما نیست، از قرار دادن این ماده غذایی در برنامه روزانه فرزند بیمار خود اجتناب کنید. شما می توانید از جایگزین های مناسبی برای تأمین نیازهای بدن کودک خود استفاده نمایید. علاوه بر این موارد، شما باید:

  • تا زمانی که پزشک متخصص آلرژی، واکنش های بدن فرزندتان را درمان نکرده است، از مصرف دانه های کنجد در وعده های غذایی او اجتناب کنید.
  • از روغن کنجد نیز در رژیم غذایی کودک خود استفاده نکنید؛ اطمینان حاصل کنید که با مربیان مهد فرزند خود درباره آلرژی بدن او به دانه های کنجد صحبت کرده اید.
  • برای جلوگیری از ورود دانه های کنجد یا روغن کنجد به بدن فرزند خود، از صاحب رستوران در این مورد سؤال کنید.
  • در نهایت به خاطر بسپارید که برای کنترل علائم "آنافیلاکسی" ناشی از دانه های کنجد در بدن کودکان، تزریق دز مناسبی از اپی نفرین ضروری است. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که همیشه اپی نفرین فرزند خود را به همراه دارید.

علائم آلرژی نوزادان به مصرف کنجد

برخی نکات ساده برای جلوگیری از واکنش آلرژیک بدن نوزادان:

بهترین راه برای تضمین سلامتی کودک، این است که او را از مواد غذایی آلرژیک دور نگه دارید. همچنین، شما باید داروهای اضطراری کودک خود را همیشه در کیف خود حمل کنید تا در صورت بروز واکنش های آلرژیک در بدن او، به راحتی علائم حساسیت را کنترل کنید. اطمینان حاصل کنید که از این داروها قبل از تاریخ انقضا استفاده کنید.

اگر آلرژی کودک شما شدید است، در صورت بروز هرگونه علائم حساسیت در بدن او با پزشک متخصص اطفال یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اگر فرزند شما بزرگ است، او را به طور کامل به خواندن برچسب موجود بر روی مواد غذایی عادت دهید. همچنین، گزینه های جایگزینی را برای مواد غذایی آلرژیک پیدا کنید تا فرزندتان از آن ها لذت ببرد؛ به عنوان مثال، اگر بدن کودک شما به دانه های کنجد حساس است، گزینه های گیاهی دیگر را انتخاب کنید که به همان اندازه، دارای مواد مغذی هستند. مهم تر از همه، از پزشک متخصص اطفال در مورد واکنش های اضطراری به علائم آلرژی در بدن فرزند خود، سؤالاتی بپرسید؛ اجازه دهید فرزندتان نیز در مورد اطلاعات کافی داشته باشد.

برای اطلاع از اینکه آیا ممکن است بدن نوزاد به مصرف ماهی آلرژی داشته باشد؟ این مطلب را بخوانید

آلرژی غذایی نباید کودک شما را از لذت خوردن غذاهای خوب منع کند. زندگی با آلرژی غذایی، زندگی آگاهانه ای است که کودک و اعضای خانواده او را به روند تغذیه ای سالم عادت می دهد. فرزند شما ممکن است آن قدر کوچک باشد که نتواند این موضوع را درک کند، اما اگر به او کمک کنید که این شیوه زندگی را بپذیرند و روند تغذیه ای سالم را برای کودک سرگرم کننده جلوه دهید، او نیز به زندگی سالم عادت خواهد کرد.

Share