همه چیز درباره بارور سازی ابرها در مجله چرخ

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل بارور سازی ابرها242.17 مگابایت
همه چیز درباره بارور سازی ابرها در مجله چرخ توسط دکتر مرتضی افتخاری رئیس موسسه تحقیقات آب مهمان گفتگوی ویژه برنامه « چرخ»

همه چیز درباره بارور سازی ابرها در مجله چرخ

همه چیز درباره بارور سازی ابرها در مجله چرخ توسط دکتر مرتضی افتخاری رئیس موسسه تحقیقات آب مهمان گفتگوی ویژه برنامه « چرخ» 10 آذر که در خصوص بارورسازی ابرها صحبت کردند.

تاریخ انتشار: شنبه 10 آذر 1397 شمسی

بارور سازی ابرها :

بارورسازی ابرها یا ابرآمایی تعدیل آب و هوا، به وسیله افزودن مواد به داخل یک ابر با هدف تقویت تشکیل و رشد «بلورهای یخ» (Ice Crystal) در ابرهای سرد (بیشتر حجم ابر در دمای زیر صفر درجه سلسیوس است) و رشد قطرک های درون ابرهای گرم (بیشتر حجم ابر دارای دمای بالای صفر درجه سلسیوس) و در نتیجه افزایش بارش برف یا باران است. به عبارت دیگر باروری ابرها روشی برای تأثیرگذاری بر روی ابرهای طبیعی است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی آب بیشتری از ابر به شکل باران یا برف درست می شود. بیشترین عواملی که در باروری ابرها برای تولید باران سرد و طرح های باروری ابرها برای تقویت بارش برف به کار می روند یدید نقره و یخ خشک (دی اکسید کربن منجمد) هستند. عواملی دیگر مانند گازهای مایع (به عنوان مثال نیتروژن مایع) نیز می توانند برای بارور کردن ابرها در این دسته مورد استفاده قرار گیرند.

پروژه‌های باروری ابرها در ایران ابتدا توسط وزارت نیرو از سال ۵۳ الی ۵۷ با همکاری یک شرکت کانادایی و با استفاده از یک فروند هواپیما و تعدادی ژنراتورهای زمینی تصعیدکننده یدید نقره بر روی حوزه آبریز سد کرج و جاجرود انجام شد...

همه چیز درباره بارور سازی ابرها در مجله چرخ

جهت دانلود و تماشای فیلم و سریال های بیشتر در موضوعات مختلف و متنوع (از قبیل فیلم سینمایی - سریال تلویزیونی - انیمیشن و کارتون - سخنرانی - تلاوت قرآن و...) می توانید با کلیک روی بنر فوق به سایت فیلم و انیمیشن ضیاءالصالحین مراجعه نمایید.

 

پدیدآورنده: 
Share