غیبت حضرت سلیمان علیه السلام

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
حضرت سلیمان علیه السلام
گذری کوتاه بر زندگانی و غیبت حضرت سلیمان علیه السلام از میان قومش و شباهتهایی که میان غیبت ایشان و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد...

غیبت حضرت سلیمان علیه السلام

نوشته زیر گذری کوتاه است بر زندگانی و غیبت حضرت سلیمان علیه السلام از میان قومش و در انتها شباهت هایی که میان غیبت حضرت سلیمان علیه السلام و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد ذکر گردیده است.

سلیمان نبی فرزند داوود پیامبر علیهماالسلام بود. حضرت داوود علیه السلام در اواخر عمرش به دستور خداوند، حضرت سلیمان علیه السلام را بعنوان جانشین مردم انتخاب کرد؛ اما سلیمان نوجوان بود و برای همین، مردم به حضرت داوود علیه السلام اعتراض کردند که چرا نوجوانی را از میان قومی که پیران بسیار دارد، برای خلافت برگزیده است.

خداوند به حضرت داوود علیه السلام وحی کرد و قرار شد سلیمان و پیران قوم بنی اسرائیل، نام خودشان را بر عصایی بنویسند، در اتاقی بگذارند و درش را مُهر کنند. پیامبر کسی بود که عصایش تا صبح، برگ و میوه می داد. تا صبح، همه عصاها در خانه حضرت داوود علیه السلام قرار گرفت و مردم برای مراقبت و نگهبانی دور خانه ایشان جمع شدند. صبح فردا، مردم با دیدن عصای سبزشده حضرت سلیمان علیه السلام به خلافت او راضی شدند؛[صدوق، محمد، کمال الدین و تمام النعمه، ترجمه پهلوان، منصور، نشر دارالحدیث، ج‏1، ص310: به نقل از: مستور] امّا خداوند تقدیر دیگری رقم زده بود. او می خواست قوم بنی اسرائیل را آزمایش کند؛ برای همین حضرت سلیمان را از میان قومش غایب ساخت.

قوم بنی اسرائیل با غیبت سلیمان نبی دچار سختی ها، مشکلات و فتنه های زیادی شدند. غیبت حضرت سلیمان علیه السلام چندین سال طول کشید. او در این مدت ازدواج کرد؛ اما حتی همسرش هم نمی دانست او کیست و چه مقام و موقعیتی دارد.

مدتی پس از ازدواج، همسر سلیمان از او خواست برای گذران زندگی کاری کند. حضرت سلیمان علیه السلام پس از این که دو روز به دنبال کار گشت، با صیادی آشنا شد و برای صید ماهی به دریا رفت.

سلیمان نبی از دل ماهی بزرگی که صید کرده بود، انگشتری یافت که نشان خلافتش بود. او مأمور شد به غیبت خویش پایان دهد و مُلک و پادشاهی به ارث رسیده از پدرش را به دست گیرد.

حضرت سلیمان علیه السلام به خانه آمد و از همسر و خانواده او پرسید: «آیا مرا می شناسید؟»

آنها گفتند: «نه! ولی به خدا جز خیر از تو ندیده ایم.»

سلیمان نبی انگشتر را از جیب لباس خود بیرون آورد و آن را به انگشت کرد. در این هنگام ماهیان دریا و بادها به غرّش درآمدند و به این ترتیب، خلافت سلیمان نبی میان مردم آشکار شد.[البدایة والنهایة (ابن کثیر دمشقى)، ج2، ص18؛ به نقل از: دانشنامه آنلاین اسلامی، ذیل عبارت حضرت سلیمان علیه السلام؛ به نقل از: مستور. هم چنین: قصص قرآن، آیة الله سیدنعمة الله جزائری، مترجم: فاطمه مشایخ]

سلیمان علیه السلام سالها حکومت کرد. او زبان پرندگان را می دانست و جنّ و انس مُسَخَّر او بودند. در زمان او در همه نقاط زمین مردم تحت فرمان او بودند و به دین او درآمدند. باد هم تحت فرمان او بود و هر وقت برای سخن گفتن می رفت، جنّ و انس و همه پرندگان در برابر او به صف می ایستادند. سلیمان نبی قصر بزرگ و باشکوهی ساخت و از طلا و جواهرات فراوانی در تزئین آن استفاده کرد. وقتی زمان مرگ سلیمان فرارسید، «آصف بن برخیا» را وصی خود قرار داد.

شباهت های سلیمان نبی و امام زمان علیه السلام

حکومت

خداوند به سلیمان نبی ملک و حکومتی عطا کرد که قبل و بعد از آن به کسی نداده بود. تمام جن و انس و پرندگان و حیوانات تحت حکومت او بودند.

خداوند به حضرت مهدی علیه السلام هم ملک و حکومتی عطا خواهد کرد که برای احدی از اولین و آخرین ازنظر کمیت و کیفیت مانندی نداشته است. مُلک سلیمان، نمونه کوچک شده ای از ملک عظیم خداوندی در زمان ظهور امام زمان علیه السلام است.

تسخیر باد

خداوند باد را در تسخیر حضرت سلیمان علیه السلام قرار داده بود. خداوند می فرماید: «پس باد را به تسخیر او درآوردیم تا به نرمی هرکجا خواهد به فرمان او جریان یابد.»[سوره ص، آیه ی46] خداوند باد را در خدمت امام زمان علیه السلام هم قرار می دهد.[کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج2، ص671؛ به نقل از: مکیال المکارم]

غیبت از قوم

سلیمان مدتی از قومش غایب شد. غیبت امام زمان علیه السلام طولانی تر از غیبت حضرت سلیمان علیه السلام است.

بازگشت آفتاب

آفتاب برای حضرت سلیمان علیه السلام بازگشت، حضرت مهدی علیه السلام نیز آفتاب و ماه را می خواند و آنها او را پاسخ می دهند.

غیبت سلیمان نبی علیه السلام - غیبت حضرت سلیمان علیه السلام

تصویرساز: جعفر بهروان راد

منبع: مجله باران

پدیدآورنده: 
Share