چرا رهبر انقلاب اعلام عمومی سانحه هواپیمای اوکراینی را ضروری دانستند؟!

موضوع: 
بازخوانی سیره مدیریتی امام خامنه ای؛
 ضرورت اعلام عمومی سانحه هواپیمای اوکراینی
پس از محرز شدن خطای انسانی در پدافند هوایی، رهبر معظم انقلاب باوجود عواقب احتمالی اعلام این خبر،  به مسئولین امر دستور دادند نتیجه تحقیقات صراحتا به اطلاع مردم برسد. اما چرا؟!

چرا رهبر انقلاب اعلام عمومی سانحه هواپیمای اوکراینی را ضروری دانستند؟!

در پی انتشار خبر سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی حدس و گمان ها درباره خطای انسانی بالا گرفت.

پس از محرز شدن خطای انسانی در پدافند هوایی، رهبر معظم انقلاب دستور بررسی ماجرا را دادند و باوجود عواقب احتمالی اعلام این خبر، به مسئولین امر دستور دادند نتیجه تحقیقات صراحتا به اطلاع مردم برسد.

ایشان با صدور پیامی این مصیبت وارده را به خانواده جانباختگان تسلیت گفته و با مشخص شدن خطای انسانی مصیبت این مساله را اندوهبار تر توصیف کردند.

اصل توجه رهبر انقلاب به مردم و اینکه همه مسائل باید به اطلاع مردم برسد، در این قضیه مشهود است. کما اینکه دعب ایشان و سیره حکومت داریشان برخورد شفاف با مردم است.

علت این برخورد شفاف را در اصل حکومت داری اسلامی می توان یافت. زیرا یکی از ارکان حکومت اسلامی "مردمی بودن" و "تکیه بر مردم" است.

اصولا بغیر از وجود چنین تکیه گاهی، اصلا حکومت اسلامی شکل نمی گیرد زیرا حکومت و حاکم اسلامی منوط به دو پشتوانه مشروعیت (تایید از جانب شرع) و مقبولیت (مردم چنین حکومتی را بپذیرند) است.

با توجه به این مساله (مردم سالاری دینی) دیده می شود منش رهبری بر همین مساله است.

ایشان در طول سال در دیدار های مختلف با قشرهای مختلف مردم و اصناف، و صریح و بی پرده حرف های آنها را می شنوند و با آنها به صحبت می نشینند.

این میزان اهمیت دادن به مردم در حکومت داری و نقش مردم در آن در هیچ یک از رهبران یا دیدگاه هایی که در حال حاضر مشغول به حکومت داری هستند، دیده نمی شود.

چرا رهبر انقلاب اعلام عمومی سانحه هواپیمای اوکراینی ضروری دانستند؟!

چنین مساله ای در عرصه های مختلف حکومت داری ایشان مشهود است که به بیان سه موارد از فرمایشات ایشان پیرامون این مسئله می پردازیم:

1- همه کسانی که وجود نظام اسلامی را با منافع نامشروع خودشان ناسازگار می بینند و با آن دشمنی می کنند، بیش از همه با همین چهار عنصر مقابله می کنند. عمده تلاش آنها این است که یا عنصر اسلامیّت را از نظام بگیرند؛ یا تکیه بر مردم را -با همان معنای وسیع و بدیعی که امام به آن توجّه داشت - از نظام سلب کنند.{۱۳۸۰/۰۳/۱۴}

2- مسئله حضور مردم و انتخابات در نظام جمهوری اسلامی با این شکل بدیع و تازه ای که در دنیا عرضه میشود، مسئله بسیار مهمی است؛ جا دارد درباره آن بیشتر تأمل شود، حرف زده شود، بحث شود. مسئله، مسئله مردم سالاری دینی است؛ یعنی حضور یکپارچه مردم ، رقابت جدی، فعالیت و تلاش حقیقی مردمی، در کنار معیارهای اسلامی و معیارهای الهی. این ترکیب شگفت آور همان چیزی است که بشریت محتاج آن است؛ تشنه آن است.{۱۳۸۸/۰۵/۱۲}

3- امام به مردم اعتماد داشت. انقلاب که پیروز شد، امام می توانست اعلان کند که نظام ما، یک نظام جمهوری اسلامی است؛ از مردم هم هیچ نظری نخواهد؛ هیچکس هم اعتراضی نمی کرد؛ اما این کار را نکرد. درباره اصل و کیفیت نظام، رفراندم راه انداخت و از مردم نظر خواست؛ مردم هم گفتند «جمهوری اسلامی»؛ و این نظام تحکیم شد. برای تعیین قانون اساسی، امام می توانست یک قانون اساسی مطرح کند؛ همه مردم، یا اکثریت قاطعی از مردم هم یقیناً قبول میکردند. می توانست عدّه ای را معیّن کند و بگوید اینها بروند قانون اساسی بنویسند؛ هیچکس هم اعتراض نمیکرد؛ اما امام این کار را نکرد.{۱۳۷۸/۰۳/۱۴}

چرا رهبر انقلاب اعلام عمومی سانحه هواپیمای اوکراینی ضروری دانستند؟!

یادداشت: علی محمدی - عضو باشگاه اندیشه ورزان صراط انقلاب - چرا رهبر انقلاب اعلام عمومی سانحه هواپیمای اوکراینی ضروری دانستند؟!

بیشتر بخوانید:
دستور رهبر انقلاب به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی
ابهامات پرونده سقوط هواپیمای بوئینگ 737 اکراین
بیانیه خانواده اسحاقیان از شهدای حادثه سقوط هواپیما

پدیدآورنده: 
Share