تدبیر و قدرت خداوند و چشم زخم

چشم زخم
اگر چشم زخم وجود داشته باشد که دارد پس آن موقع تدبیر و قدرت خدا چه می شود؟ مگر خدا از بندگانش مراقبت نمی کند.

تدبیر و قدرت خداوند و چشم زخم

تدبیر و قدرت خداوند با وجود چنین نیروئی در برخی از انسان ها منافاتی ندارد، زیرا خداوند متعال این عالم را از روی قدرت و حکمت خود خلق نمود و نظم بخشید، لازمه این نظم حاکمیت قانونی مستحکم و ثابت بر این عالم می باشد که از آن به قانون علیت نام برده می شود و بر اساس آن هر اتفاقی در عالم می افتد، فقط از طریق محقق شدن علت آن اتفاق می افتد و از طرف دیگر هر اتفاقی با محقق شدن علت آن رخ می دهد و حتی خداوند متعال نیز هر گاه اراده کند اتفاقی در عالم رخ دهد از طریق محقق نمودن اسباب و علل آن چنین کاری را انجام می دهد و قانون و نظم حاکم بر عالم را که خود ایجاد نموده است نقض نمی کند.

در این بین هم به جهت اختیار و انتخابی که به انسان داده است و هم به خاطر تزاحم برخی از این علل عادی با یکدیگر شرایط نامطلوبی نظیر شور چشمی در یک فرد به وجود می آید که البته ممکن است در یک فرد نیز بدون هیچ اختیاری چنین حالتی ایجاد شود و مایه امتحان خود او و یا دیگران قرار گیرد. ولی به هر حال وجود چنین قدرتی در برخی از افراد خارج از نظام حکیمانه و قدرت خداوند نمی باشد و اتفاقا خود نمادی از قدرت خداوند است که در برخی از افراد به هر دلیلی چنین تاثیری داده و از طرف دیگر از طریق ایمان و اعتقاد قلبی به دیگران قدرت خنثی سازی آن راعطا نموده است و اگر هم بر فرض از ناحیه یک انسان شور چشم آسیبی به کسی برسد، لزومی ندارد که خداوند مانع چنین اتفاقی شود؛ زیرا اگر فرد شور چشم تعمدا به دیگران آسیب برساند، همانند کسی است که با اسلحه ای که دارد بصورت پنهانی به دیگران شلیک کند و آسیب برساند؛ اگر چه قطعا برای چنین کاری در پیشگاه الهی مؤاخذه خواهد شد. اما طبق همان قانون علیت که اول کلام بیان شد و هم طبق اختیار ذاتی که خداوند به انسان عطا نموده است، لازمه چنین عالمی و چنین اختیاری این است که خداوند عملا مانع تحقق انتخاب افراد نشود و الا اختیار منتفی می شود و اگر هم فردی بصورت ناخواسته چنین آسیبی را به کسی برساند هم قابل درمان است و هم قابل پیشگیری که خداوند طریق آن را بیان کرده است. لذا همانطور که خداوند چنین تاثیراتی مثل شور چشمی را در برخی افراد قرار داده و یا توان و ظرفیت کسب برخی از توانائی های غیر عادی دیگر نظیر سحر و جادو و ... را به انسان داده از آن طرف نیز سایر بندگان خود را بی پناه رها نکرده است و تدبیر و حکمت و قدرت خداوند بر همه این توانائی های محدود مسلط و حاکم است و اگر چه قدرت تاثیر این موارد در زندگی انسان غالبا ناچیز می باشد، اما در عین حال اگر اثری هم در آنها باشد تحت اراده خداوند می باشد.

لذا اولا: به لحاظ دینی اجازه کسب چنین توانائی را از روی انتخاب به افراد نمی دهد
و ثانیا: راه از بین بردن چنین توانائی را به خود افراد دارنده آن مثل شور چشمی معرفی می نماید
و ثالثا: بنا بر فرض هم اگر کسی بخواهد به یکی از بندگان او آزاری برساند، خداوند راه خنثی سازی و بی اثر ماندن این شور چشمی و یا چشم زخم را بیان نموده است. که به برخی از این دستورات در بخش قبل در ضمن روایت اشاره شد و در اینجا نیز بصورت خلاصه به برخی از این دستورات اشاره می نمائیم:

1. گفتن ذکر خدا نظیر «ماشاءالله» و ... . (1)
2. دعا کردن در حق طرف مقابل. (2)
3. خواندن سوره های ناس و فلق. (3)
4. و خواندن برخی از ادعیه دیگر. (4)

تدبیر و قدرت خداوند و چشم زخم

مطلب مرتبط:
آیا چشم زخم می تواند باعث مرگ فرد بشود؟
باطل كردن سحر و اثر چشم زخم

پی نوشت ها:
1. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 60، ص 26، حدیث 23، الوفاء بیروت،1404 ق.
2. همان، ‌ص 25، حدیث 19.
3. همان، ج 95، ص 133.
4. حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 400. نشر اسماعیلیان، قم،1415 ق.

Share