کتاب دعا از منظر رهبر معظم انقلاب

دعا، ذکر و فواید آن
کتاب دعا از منظر رهبر معظم انقلاب
چیستی و معنای دعا و ذکر/ چیستی و معنای اجابت/ اهمیّت دعا و ذکر/ اهمیّت صحیفه سجادیّه/ شرایط دعا/ شروط اجابت/ تدّبر در معنای دعا و فهم آن/ فواید و دستاوردهای دعا

کتاب دعا از منظر رهبر معظم انقلاب

کتاب دعا از منظر رهبر معظم انقلاب - دعا، ذکر و فواید آن

موضوعات مهم

چیستی و معنای دعا و ذکر/ چیستی و معنای اجابت/ اهمیّت دعا و ذکر/ اهمیّت صحیفه سجادیّه/ شرایط دعا/ شروط اجابت/ تدّبر در معنای دعا و فهم آن/ فواید و دستاوردهای دعا

درباره کتاب دعا از منظر رهبر معظم انقلاب

سه فایده؛ سه دستاورد؛ سه جهت و سه نکته درباره دعا؛ بارها و بارها از زبان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای شنیده شد و الحق که دو نکته‏ آن در میان مردم و حتّى متدیّنین و افراد مأنوس با دعا و نیایش، غریب و مغفول بود و هست. و حتّى در کتب تألیف شده درباره دعا و نیایش نیز به‏ نحو شایسته بدان پرداخته نشده است.

استخراج و کسب معارف از دعا؛ مگر دعا کلام معصوم نیست؟ پس چرا محقّقین و مؤلّفین کتابهاى عقیدتى آن‏چنان‏که از گنجینه قرآن و روایات و سخنان اندیشمندان دینى بهره بردارى مى کنند، از این خزانه گرانبها بهره نمى برند؟

این غفلت و نقص فراگیر، بارها و بارها توسط معظّم له هشدار داده شد و براى فتح باب؛ بعضاً نکات بِکر و نابى از معارف پنهان در لابه‏ لاى ادعیه را ـ البته با توجه به محدودیت زمانىِ خطبه‏ نماز یا مجلس سخنرانى ـ بیان مى‏ فرمودند.

اجابت و دریافت حاجت؛ اصل نیست؛ مهمّ خود دعاست. رشد و ارتقاء حالت تضرّع؛ انکسار؛ ذلّت و در یک کلام، عبودیت، خیلى مهمتر از دریافت حاجت ـ حتّى حاجتهاى معنوى ـ است.

توفیقِ هم کلام شدن با پروردگار؛ مناجات و صحبت خودمانى با حضرت حق، خیلى با ارزش تر از پاداشهاى دنیوى و حتّى اخروى است.

ایشان این فایده را مهمترین، و درک این اهمیّت را کلیدى‏ ترین نکته‏ مبحث دعا مى‏ دانستند و مى‏ دانند.

منبع تدوین این کتاب، نرم افزار جدیدالانتشار «حدیث ولایت» از منشورات مشترک «مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى» و «مؤسسه حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله‏ العظمى خامنه اى» بوده است.

کتاب دعا از منظر رهبر معظم انقلاب

برای دریافت و دیدن سایر آثار این انتشارات با عنوان "کتابشناسی مقام معظم رهبری" روی کلمه کلیدی آن و یا اینجا کلیک کنید

صفحاتی از کتاب

من توصیه مى‏ کنم که ارتباطات بچه ‏ها با خدا، ارتباطاتِ با توجّه و باحالى باشد؛ بخصوص نمازها را با حال بخوانند. دعا که مى‏ خوانند، با حال و با توجّه بخوانند و بدانند با چه وجودى حرف مى زنند و چه مى‏ خواهند و بدانند این خواست، پاسخ دارد. در قرآن، به ما گفته شده است: «ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛ مرا بخوانید تا به شما پاسخ دهم. یکجا دارد: «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» از فضل خدا طلب کنید و بخواهید. این‏ها وعده ‏هاى الهى است و وعده هاى الهى، صادقترین وعده ‏هاست.

ضمناً، از کوچک بودن خواسته هم ابا نداشته باشید. خواسته‏ هاى کوچکِ کوچک را هم از خدا بخواهید. در روایت است که حتّی بندِ کفش خود را - که چیز خیلى حقیرى است - از خدا بخواهید. روایتى است از امام باقر(علیه السلام) که مى‏ فرماید: «وَ لَا تُحَقِّرُوا صَغِیراً مِنْ حَوَائِجِکُمْ فَإِنَّ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِینَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَسْأَلُهُم»؛ «حاجتهاى کوچک را حقیر نشمارید و از خدا بخواهید».

دعا را باید شناخت. دعا در عین اینکه دلِ انسان را با خدا متّصل و جان آدمى را سرشار از صفا و معنویت مى ‏کند، فکر و ذهن او را هم هدایت مى‏ نماید. این دعاها درس است. اگر در معانى این دعاها تدبّر کنیم، بزرگترین هدیه‏ هاى معنوى الهى را در این‏ها خواهیم یافت.

مشخصات کتاب :

  • قیمت: 110000 ریال
  • تدوین کننده / به کوشش:علیرضا برازش
  • تعداد صفحات:156
  • قطع:رقعی
  • کد سفارش:12
فایل: 
دانلود فایلاندازه
PDF icon دانلود کتاب دعا از منظر رهبر معظم انقلاب1.81 مگابایت
Share