مهمترین مکتبی که امام دهم بنیانگذاری کردند

حجت الاسلام داود بشیرزاده کارشناس مذهبی؛
امام هادی علیه السلام
امام هادی علیه السلام بنیانگذار مکتب های زیادی در دوران خود بودند از این رو دشمنان برای خدشه دار کردن جایگاه ایشان تلاش می کردند.

مهمترین مکتبی که امام دهم بنیانگذاری کردند

مهمترین مکتبی که امام دهم بنیانگذاری کردند و پاسخ به سوال «چرا امام هادی علیه السلام تاکتیک های مبارزاتی خود را تغییر دادند؟» را در گفتگویی با حجت الاسلام داود بشیرزاده کارشناس مذهبی بخوانید:

مهمترین مکتبی که امام دهم بنیانگذاری کردند

مهمترین مکتبی که امام دهم بنیانگذاری کردند

در روایات آمده که امام هادی علیه السلام در روز های آخر عمر شریف بیمار و در بستر شهادت آرمیده بودند، یکی از دوستان به نام ابو دُعامه برای عیادت از حضرت به محضرش آمد، پس از احوال پرسی برخاست تا مراجعت کند، امام هادی علیه السلام به او فرمودند: «ای ابو دعامه! حقّ تو بر من واجب شد، می خواهی حدیثی برای تو نقل کنم که شاد و خوشحال شوی؟عرض کرد: خیلی دوست دارم و به آن نیازمندم».

امام هادی علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلوات الله علیه فرمودند: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: اَلایمانُ ماوَقّرَتْهُ الْقُلُوبُ و صَدَّ قَتْهُ الأْعْمالُ، وَالإْسْلامُ مَا جَری بِهِ اللِّسانُ وَ حَلَّتْ بِهِ الْمُناکِحَةُ.

ایمان آن است که دل آن را با کمال احترام بپذیرد و رفتار ها آن را تصدیق کند، ولی اسلام آن است که زبان به آن حرکت کند و ازدواج به وسیله آن حلال شود.

ابو دُعامه می گوید، به امام عرض کردم: «نمی دانم کدام یک از این دو بهتر است: سلسله سند حدیث (که همه از معصومین علیه السلام هستند) یا خود حدیث؟»

امام هادی علیه السلام فرمودند: «این حدیث در صحیفه ای است به خط امیرمؤمنان علی علیه السلام و املای رسول خدا صلوات الله علیه که به هر یک از امامان علیهم السلام به ارث رسیده است.»(مروج الذّهب، المسعودی، طبع بیروت دارالفکر، ج ۴، ص ۱۷۱)

امام هادی علیه السلام با قدرت علمی خود، همه را متحیر کرد

امام هادی علیه السلام با قدرت علمی خود، همه را متحیر کرد

امام هادی علیه السلام از جایگاه ویژه ای در میان شیعیان برخوردار است. ایشان یکی از اهل بیت رسول الله صلوات الله علیه است که در سن کم به جایگاه امامت رسید و همه را با قدرت علمی خود متحیر ساخت.در میان شیعیان اثنی عشری هیچ شخصی را نداریم که با ایشان مخالف باشد حتی خیلی از بزرگان اهل سنت نیز امام هادی علیه السلام را به عنوان فردی الهی قبول داشتند.

زندگی امام علی النقی علیه السلام در میان اهل بیت برای ما بسیار حائز اهمیت است، نه فقط برای ما بلکه برای دشمنان هم تخریب جایگاه ایشان از اهمیت بالایی برخوردار است به عنوان مثال شاهد بودیم که چند سال پیش خواننده ای هتاک ترانه ای را برای تخریب جایگاه امام هادی علیه السلام خواند که بی دلیل نبود، زیرا امام بنیان گذار مکتب انتظار بودند که به مذاق خیلی ها خوش نمی آمد.

ایجاد مقدمات غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ایجاد مقدمات غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

آماده کردن مردم برای عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یکی از ویژگی های امام هادی علیه السلام بود، به طوریکه امام هادی علیه السلام مستقیم با مردم ارتباط برقرار نمی کرد و از پشت پرده با آنها صحبت می کرد و به ندرت با مردم عادی ارتباط داشت. در فرمایشاتشان تاکید داشتند که امام زمان این گونه با شما رفتار خواهد کرد، او حواسش به شما هست، ولی ارتباطش با شما این گونه است؛ مردم نیز آمادگی کامل داشتند و  خود را آماده زمان غیبت صغری کردند.

امام هادی علیه السلام بنیانگذار ولایت فقیه بودند

امام هادی علیه السلام پایه گذار ولایت فقیه بودند

ولایت فقیه از دیگر موضوعاتی بود که امام هادی علیه السلام پایه گذاری کردند که در جهان تشیع یکی از مباحث اساسی و اصلی در میان مردم است. ایشان از طریق شبکه وکالت با مردم ارتباط برقرار کرد، امام به برخی از وکلای خود که در شهر های دوردست بودند، فرمودند: نیاز نیست بیایید با من صحبت کنید خودتان بر اساس مبانی که از ما آموختید، فتوی دهید و مردم را راهنمایی کنید و آن چیزی که مربوط به ولایت فقیه است را انجام دهید.

مبانی که الان خیلی از دشمنان با آن مشکل دارند و باعث یکپارچگی مملکت اسلامی شده است همین موضوع ولایت فقیه است که  دشمنان را خشمگین کرده و باعث شده خود را دشمن قسم خورده امام هادی علیه السلام بدانند.

اثبات ولایت فقیه و عید غدیر در میان مردم

اثبات ولایت فقیه و واقعه غدیر در میان مردم

یکی دیگر از فعالیت های امام دهم علیه السلام جایگاه غدیر و ولایت امیرالمومنین علیه السلام بود که تا قبل از این مردم به این موضوع توجهی نداشتند و حکومت های جدید را پذیرفته بودند، حتی ولایت امیرالمومنین علیه السلام یادشان نبود به گونه ای که وقتی خلیفه زمان،امام هادی علیه السلام را دعوت کردند قبل از این که به دیدن خلیفه عباسی بروند، فرمودند اول من باید به زیارت امیرالمومنین علیه السلام بروم از این رو به نجف رفتند و آن زیارت معروف غدیریه امام هادی علیه السلام که بیش از ۱۵۰ منقبت معروف امیرالمومنین علیه السلام در آن بیان شده است را خواندند که در نوع خودش بی نظیر است و همچنین زیارت جامعه کبیره که از امام هادی علیه السلام به یادگار مانده که اساسا شناسنامه اهل بیت علیهم السلام نامیده می شود.

به روز بودن ترفندهای امام در مقابل دشمنان

به روز بودن ترفندهای امام در مقابل دشمنان

امام هادی علیه السلام تاکتیک های خودشان را با توجه به شرایط زمان تغییر می دادند و با انحرافات مبارزه می کردند، درسی که الان لازم است ما در زندگی خودمان به آن توجه کنیم. مثل موضوع فضای مجازی که در عصر حاضر فقط از طریق منبر نمی توان در مقابل دشمنان قرار گرفت و باید به همه جنبه ها توجه کرد. مقام معظم رهبری در سخنرانی فرمودند فضای مجازی جبهه ای است که سنگر هایش دست دشمن است و جوانان ما در این فضا بی پناه مانده اند.

به روز بودن ترفندهای امام در مقابل دشمنان

مطالب مرتبط و پیشنهادی:
شهادت امام هادی علیه السلام - ویژه نامه هادی امت
میلاد امام هادی علیه السلام/ ویژه نامه چراغ روشن هدایت

Share