سخنرانی شب ششم محرم 96 - آیت الله احدی/ علت رویش ها

موضوع: 
معلوم میشود که عامل موفقیت شاگردان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) خوف تحقیقی است نه خوف تقلیدی.

سخنرانی شب ششم محرم 96 - آیت الله احدی/ علت رویش ها

در بعضی از تعابیر وقتی که علت رویش ها را حتی برای شخص پیامبر اسلام مطالعه میکنیم به گونه ایست که علمای بزرگوار، اندیشمندان حاضر، فرهیختگان جلسه انسان به خجالت کشیده میشود.

در بعضی از تعابیر در امالی مفید داریم میگوید: وقتی که جبرئیل اخبار قیامت و برزخ را به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) خبر میدادند مثل این بود که به شاه کشور بگویند خبر داری لشکر عظیمی به کشورتان حمله کرده، چگونه یکدفعه وحشت زده میشود، چگونه صورتش سرخ میشود، اضطراب میگیرد به گونه ای که نمی داند چگونه تصمیم بگیرد حالت پیامبر (صلی الله علیه وآله) این چنین بود.

هر وقت خبر از قیامت میدادند یا آیاتی از برزخ میخواندند آنچنان چهره ایشان سرخ میشد که ما اضطراب را در چهره و صورتشان میدیدم.

معلوم میشود که عامل موفقیت شاگردان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) خوف تحقیقی است نه خوف تقلیدی.

خوف تقلیدی جواب نمیدهد. نمیتوانیم ادای بزرگان را در بیاوریم، واقعاً باید درس توحیدی بگیریم، واقعاً باید درس ولایت بگیریم، باید ذوب در آیات بشویم، مثل خودشان شویم چقدر درس رفتند، چقدر خودشان را وصل کردند، چقدر زمزمه شبانه داشتند.

باور کنید هدفی که بنده با شماها دارم اینست که بصیرت را مقدم بر هر حلقه ای کنیم.

در سوره مبارکه طه آیه ۱۲۴ آمده است: 
عده ای از ما کور وارد محشر میشویم سوال میکند: قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا؛ من که بصیر بودم چرا کور وارد محشر شدم؟

قرآن جواب میدهد: قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنسَىٰ؛ چون تو آیات مرا دیدی معجزه مرا دیدی اما فراموش کردی.

اگر گناه منتشر شود و دامن گیر همه شود گرفتار حریم نفس خواهید شد حرمت نفس را نشکنید.

ما دارای عنصر ملکوتی هستیم. عنصر ملکوتی عنصری است که فقط به دست خداوند است، تا زمانی که دستت در دست خداوند است او را میشناسید.

امّا همین که در دست شیطان افتاد، بیست سال هم کلاس خارج فقه بروید نمیشناسید. چون این عنصر ملکوتی شما را خداوند به کسی نمیدهد فقط دست خودش است.

سوره مبارکه یس آیه ۸۳: فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛ منزه است آن خدایی که به دست او ملکوت هر موجودی است و همان ملکوت را به سمت خودش میبرد. 

پس معلوم میشود نفس ثابت است خداوند نفس را به دست خود گرفته است. این عنصر ملکوتی تا زمانی به دست او بیاید، فنا می آید، عشق میآید، حیایت میآید، طی الارض میآید، برزخ میآید، خلاء ذهنی انسان تبدیل به مدارج عالیه فهم و کمال میشود، و دیگر حرکت هایت بی اهمیت نیست، دیگر گفته هایت آمیزه ای از طبیعت نیست، نظریاتت شبهه انگیز نیست، غبار ندارد، چون تو دیگر خودت نیستی.

عارف و سالک الی الله خود را در دست او میبینند به همین دلیل هیچ کس نمیتواند او را حرکت دهد هیچ کس نمیتواند او را برهم بزند.

ملکوت بشر چهره لایزال الهی است. امام حسین (علیه السلام) چهره ثابت حق است.

کمی وقت بگذارید استاد بگیرید شبیه محسن حججی بشوید.

مکتب وحی مکتبی است که همه عوالم وجودی انسان را در بالاترین نقطه کرات اسمانی رسانده به جایی که خودش فرموده است. فرموده که شما را در نماز به هفت طبقه آسمان بالا میبرم.

شیخ انصاری میگوید چه طور ما که روی زمین ایستاده ایم و با یک الله اکبر به اسمان هفتم میرویم

خود شیخ سه احتمال داده اند:

1. احتمال اول اینست که با اخلاص وضو گرفتی عمامه را سر گذاشتی، لباس خوب پوشیدی، و حوصله کردی اذان و اقامه گفتی، نماز با حضور قلب خواندی، تا هفت طبقه فرشته صف کشیده اند به تو اقتدا میکند، به این جهت میگوید تو را تا هفت طبقه بالا بردم. شیطان چه میگوید:

الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (سوره مبارکه بقره آیه ۲۶۸)
شیطان چشم بصیرت را میگیرد، شعور معنوی و عقل دینی را میگیرد، در باطن بشر تصرف میکند. اول شما را متزلزل میکند و بعد تو را رها میکند، و میگوید از تو بیزارم.

چرا زن باید با حجاب باشد؟ چرا نباید زن و مرد اختلاط داشته باشند؟

چون در عنصر ملکوتی حق تصرف کرده است. خود را از کف خدا بیرون آورده است. و کسی که خود را از کف خدا بیرون بیاورد خود شیطان میشود.

قرآن در سوره مبارکه طلاق میفرماید: لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا

زن اگر با نامحرم شوخی نکند، درس معرفت برای او بگذارید، من او را به مقام امریت میبرم. مقام امریت چیست؟

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ( سوره مبارکه یس ایه ۸۲) 

چرا گناه نکنم چون گناه عهد مرا با خدا میشکند. خدا میگوید بیا، زمین در قبضه من است.

پدیدآورنده: 
Share